به گزارش ایرنا، مدیرکل روابط عمومی و بین الملل دانشگاه مذاهب اسلامی در این نشست گفت: اگر مدیریت و گسترش فضای مجازی به همین روش کنونی پیش رود، بعد از چند دهه با بحران معنوی و معرفت شناختی در جهان اسلام مواجه می شویم.
حجت الاسلام یحیی جهانگیری افزود: اگر آموزش های دینی در فضای مجازی هدایت شده نباشد، مردم از دین گریزان می شوند.
وی با بیان این که تکنولوژی های جدید از عوامل مهم تهی شدن زندگی مردم غرب از دین است، گفت: تکنولوژی جدید فلسفه ای با خود به همراه می آورد که در آن نوعی جهان بینی نهفته است و بر زندگی بشر تاثیر می گذارد که فضای سایبری از مهم ترین فرآورده های تکنولوژی است.
وی با اشاره به این که در فلسفه اسلامی معیار واقعیت است و با مجاز مخالفت جدی شده است، گفت: در دین اسلام دو چهرگی ممنوع شده است، در حالی که در فضای مجازی انسان می تواند هزار چهره داشته باشد و به همین دلیل این فضا در تضاد با آموزه های دینی است.
جهانگیری در ادامه با بیان این که فضای مجازی ذهن ها را مدیریت می کند، بیان کرد: اگر آموزش ها فقط بر اساس فضای مجازی باشد، نمی توان منتظر رشد نبوغ در این فضا بود، فضای مجازی منجر به دانش می شود ولی هرگز اندیشه تولید نمی کند.
وی تصریح کرد: امروز فضای مجازی محتواهایی در اختیار کاربران می گذارد که فرصت اندیشیدن را از انسان ها گرفته؛ اگر در همین مسیر پیش رویم در آینده با دانشمندان زیادی مواجه می شویم که کامپیوترهای انسانی هستند، ولی اندیشمند نیستند و به تولید علم نمی رسند.
وی ادامه داد: در حال حاضر فضای مجازی تبدیل به یک سبک زندگی شده است و اگر راهبرد ما در این فضا دقیق نباشد، آسیب جدی به جامعه وارد می شود.
جهانگیری با اشاره به تعداد محدود پژوهش های نظری پیرامون فضای مجازی در کشور، گفت: با وجود این که امروز فضای مجازی فضایی است که انسان را هدایت می کند، ولی آنچنان که باید این فضا مورد توجه پژوهشگران و دستگاه های ذیربط قرار نگرفته است.
وی اضافه کرد: باید توجه کنیم که امروز انسان با فضای مجازی زندگی نمی کند، بلکه در فضای مجازی زندگی می کند و نیاز به رهبر و مدیریتی بسیار کارآمد و مطمئن در تمام امور این فضا دارد.
وی گفت: برای مواجهه با آسیب های فضای مجازی باید از اتخاذ راهبردهای تقلیدی از غرب خودداری کنیم و راهبردها باید مبتنی بر معرفت شناختی اسلامی باشد.
مدیر کل روابط عمومی و بین الملل دانشگاه مذاهب اسلامی تاکید کرد: در بررسی ها و پژوهش های صورت گرفته در فضای مجازی باید نگاه آینده پژوهانه و آینده نگارانه به فرآورده های فضای سایبری داشته باشیم تا بتوان پیش بینی کرد روند کنونی چه نتایجی در آینده خواهد داشت.
دبیر اجرایی این کنفرانس نیز به خبرنگار ایرنا گفت: ارسال مقاله به نخستین کنفرانس بین المللی ظرفیت شناسی و تاثیرگذاری فضای مجازی در ارتقای آموزش های دینی از بهمن ماه سال گذشته فراخوان شد و تاکنون 200 تن از 17 ملیت جهان در این کنفرانس ثبت نام کرده اند.
محمود نظری با بیان این که بیش از 100 مقاله از 13 ملیت جهان به دبیرخانه کنفرانس ارسال شده است، افزود: علاقه مندان تا 15 مردادماه فرصت دارند تا چکیده مقاله ها و تا 30 شهریور نیز فرصت دارند تا اصل مقاله ها را به دبیرخانه ارسال کنند.
وی با اشاره به برگزاری این کنفرانس در 17 و 18 مهرماه امسال، اضافه کرد: هدف از برگزاری این کنفرانس هم اندیشی و ارتقاء دیدگاه ها در زمینه آموزش مجازی است تا المصطفی بتواند از ظرفیت هایی که در آموزش های مجازی وجود دارد، استفاده مطلوب نماید.
وی با بیان این که این کنفرانس در 17 محور از طرف دانشگاه مجازی المصطفی برگزار می شود، گفت: ظرفیت های آموزشی موجود در فضای مجازی، ظرفیت های فضای مجازی درگفت و گوهای ادیانی و تقریب مذاهب، ظرفیت های فضای مجازی در توسعه و تقویت زیست مسالمت آمیز بین الادیانی و تاثیرات فرهنگی آموزش مجازی در رفتار دانش‌ پژوهان عرصه دین از محورهای این کنفرانس است.
/2085/ 6133/ خبرنگار: سمیه حیدری **انتشار- جعفرمسلمی
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.