به گزارش ایرنا، حجت الاسلام احمد احمدی قمی عصر یکشنبه در گفت و گو با خبرنگاران اظهار داشت: این مجمع کار اعزام مفسران قرآنی را از سال 94 آغاز کرده که در سال نخست 30 مبلغ و در سال 95 ، 54 مبلغ و امسال نیز 100 مبلغ قرآنی را به بخش های مختلف کشور اعزام کرده است.
دبیر مجمع عالی تفسیر حوزه همچنین با اشاره به ای نکه این مبلغان در مناطق سنی نشین کشور نیز به کار تفسیر قرآن مشغول شدند، افزود: در استان هایی مانند کردستان، سیستان و بلوچستان و گلستان این برنامه های تفسیری به صورت مشترک برای شیعه و سنی و در برخی موارد نیز به صورت ویژه برای اهل سنت برگزار شد.
وی با اشاره به این که برای اعزام مبلغ به خارج از کشور کمی دیر اقدام شد، ولی در همین فرصت کم تعدادی مبلغ به شهرهای آنکارا و استانبول ترکیه وهمچنین چین اعزام شدند، افزود: به دنبال اعزام تعدادی از استادان تفسیر قرآن کریم تحت عنوان مبلغ به داخل و خارج کشور مطابق بازخوردهای مردمی موجود برنامه های موفق و ارزشمندی را شاهد بودیم.
احمدی قمی با اشاره به اجرا و برگزاری برنامه های مذکور در 2 سطح تخصصی و عمومی اضافه کرد: این برنامه ها علاوه بر حوزه و دانشگاه برای عموم مردم نیز به اجرا گذاشته شد و مفسران در مناطق محل تبلیغ خود از طریق فضای مجازی و ایجاد کانال های تلگرامی نیز این بحث های تفسیری را منتشر کردند.
وی با اشاره به استقبال خوب مردم از برنامه های تفسیری و تاکید آنها بر تداوم این برنامه ها گفت: این مبلغان در ماه مبارک رمضان فارغ از این برنامه ها، ضمن برقراری ارتباط با مراکزی مانند سپاه ، نیروی انتظامی ، ارتش ، اداره کل زندان ها ، آموزش و پرورش و جهاد کشاورزی برنامه هایی را نیز در این نهادها ترتیب دادند.
احمدی قمی با اذعان به برخی مشکلات و مسائل موجود در این راستا، خاطرنشان کرد: مجموعه هایی که باید فضا را فراهم می کردند موفق به تحقق ظرفیت های لازم نشدند.
وی در بخش دیگری از سخنان خود شناسایی کلیه فعالان حوزه تفسیر قرآن را از دیگر برنامه های تفسیری مجمع عالی تفسیر ذکر کرد و افزود: در سطح کشور افرادی را داریم که مطالعه ها و تحقیق های تفسیری را انجام می دهند و برنامه های تفسیری نیز دارند که در حال حاضر حرکتی برای یافتن این استعداد ها به منظور استفاده از آنها در امر تفسیر آغاز شده است.
احمدی قمی با اشاره به هماهنگی های صورت گرفته در این خصوص با سازمان تبلیغات اسلامی و مجموعه های قرآنی دیگر افزود: این افراد در سه مجموعه اساتید آشنا به تفسیر قرآن، مفسرانی که نیازمند منابع تفسیری هستند و همچنین طلبه هایی که صلاحیت کامل برای تفسیر ندارند، تقسیم بندی می شوند.
دبیر مجمع عالی حوزه همچنین بازگشت به وحی قرآنی و بیانی را لازمه حل مشکلات جامعه اسلامی توصیف کرد و افزود: در صورت محقق شدن این موضوع مهم می توانیم همه نیازهای فکری که جامعه امروز در زندگی خود دارد، را رفع کنیم.
وی با یادآوری این که قبل از پیروزی انقلاب اسلامی جلسه های تفسیر قرآن توسط استادانی مانند آیت الله مشکینی (ره) و آیت الله خزعلی (ره) انجام می پذیرفت، افزود: شخصیت هایی مانند حضرت آیت الله جوادی آملی بعد از انقلاب اسلامی بار دیگر تفسیر را در حوزه احیا کردند.
وی ادامه داد: با این حال تاکنون بحث تفسیر به عنوان یکی از مباحث اصلی حوزه مطرح نشده بود و مجمع عالی تفسیر به دنبال آغاز و شکل گیری تفسیر و فعالیت های تفسیری در حوزه است.
وی همچنین با اشاره به برپایی بیش از 500 جلسه درس تفسیر طی سال تحصیلی گذشته و عزم جدی که برای گسترده تر کردن این جلسه ها در سال تحصیلی پیش رو وجود دارد، افزود: حوزه مصمم است تا طلبه ها را علاوه بر تبیین بحث های تفسیری وادار به انجام پژوهش های تفسیری و قرآنی نیز نماید، تا سوال ها و نیازهای جامعه به قرآن عرصه و پاسخ های آن نیز از درون این کتاب الهی استخراج شود.
استاد حوزه علمیه قم همچنین تجهیز کتابخانه های استادان و مفسران قرآنی به منابع تفسیری را نیز از جمله اقدام های صورت گرفته برای رونق بخشیدن به تفسیر در حوزه عنوان کرد و افزود: به لطف تلاش های انجام شده، هم اکنون نیمی از کتاب های موجود در کتابخانه های اساتید تفسیر با محتوای تفسیر است.
احمدی قمی همچنین با اشاره به پذیرش بیش از 60 دانش پژوه از طریق آزمون کتبی و مصاحبه علمی در کلاس های مجمع عالی تفسیر در سال تحصیلی گذشته ، از کاهش این تعداد به 20 دانش پژوه در سال تحصیلی آینده خبر داد و افزود: با توجه به گستردگی مطالب تفسیری برای جلوگیری از هرگونه ریزش ، مدیران این مجمع اعتقادی به کمیت ندارند، از این رو کلاس ها را در 2 گروه 10 نفری برگزار خواهند کرد.
7403/ 1175 خبرنگار: محسن آقاگلی ** انتشار دهنده: رضا علیمحمدی
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.