به گزارش ایرنا، حمیدرضا ثابت نژاد روز پنجشنبه در نشست مدیران ستادی و استانی سازمان آموزش فنی و حرفه ای کشور در سالن همایش های مرکز فقهی ائمه اطهار(ع) قم با بیان این که بیشترین توجه به گسترش آموزش های فنی و حرفه ای در دوره نهم مجلس شورای اسلامی صورت گرفته است افزود: بخش عمده ای از قوانین آموزش فنی و حرفه ای مربوط به بودجه سنواتی و پس از آن مواردی از قانون برنامه های توسعه است که بخش زیادی از این قوانین اجرایی نمی شود.
وی با بیان این که از 50 لایحه و 17 طرح مربوط به سازمان فنی و حرفه ای و مهارت آموزی در کشور تنها 6 طرح و سه لایحه به تصویب مجلس شورای اسلامی رسیده است گفت: در طی 9 دوره مجلس شورای اسلامی، سه دهم درصد از کل قوانین کشور مربوط به فنی حرفه ای و مهارت آموزی بوده که این میزان با توجه به اهمیت مهارت آموزی در کشور نامناسب است.
ثابت نژاد تاکید کرد: همچنان به آموزش های فنی و حرفه ای در کشور ما به عنوان آموزش های سطح پایین نگاه شده و جایگاه و ارتباط آن با سایر نظام های آموزش رسمی مشخص نیست و این در حالی است که در کشورهای پیشرفته آموزش های فنی و حرفه ای قسمت اعظم هدف گذاری و اعتبارات آموزشی را به خود اختصاص می دهد.
وی اجرایی شدن قانون الزام فراگیر آموزش فنی و حرفه ای مصوبه سال 1376 مجلس شورای اسلامی را خواستار شد و پیشنهاد داد که سازمان آموزش و فنی و حرفه ای کشور به عنوان متولی اجرا و استقرار نظام صلاحیت شغلی در کلیه مشاغل تبدیل شود.

** نماینده مربیان سازمان فنی و حرفه ای نیز در این نشست با بیان این که آموزش های فنی و حرفه ای نقش ویژه ای در استقلال کشور دارد گفت: سیاست های اقتصاد مقاومتی بر توانمند سازی نیروی کار، ارتقای مهارت، آموزش و مهارت آموزی را مورد تاکید قرار داده است که این موضوع اهمیت آموزش های فنی و حرفه ای در ایجاد اشتغال را نشان می دهد.
سعید معمار با بیان این که آموزش های فنی و حرفه ای و مهارت آموزی بیش از گذشته اهمیت دارد افزود: بخش عمده بیکاران را دانش آموختگان مراکز آموزش عالی تشکیل می دهند که آموخته های آنها متناسب با نیاز کشور نیست.
وی ادامه داد: توسعه آموزش های فنی و حرفه ای ابرازی مناسب برای مقابله با بیکاری به ویژه بیکاری ساختاری است.

** نماینده رئیسان مراکز آموزش و فنی و حرفه ای کشور نیز در این نشست گفت: تحقق عدالت اجتماعی از طریق گسترش آموزش های فنی و حرفه ای به ویژه برای جامعه هدف و قشرهای آسیب پذیر با رویکرد بازگشت به چرخه تولید، توسعه آموزش در حوزه فناوری اطلاعات و کارورزی دانش آموختگان دانشگاهی از جمله مواردی است که باید در اولویت کاری قرار بگیرد.
فاطمه منصوری ادامه داد: از دیگر اولویت هایی که باید سازمان فنی و حرفه ای در اولویت قرار دهد پیشرفت به سمت مهارت آموزی با استفاده از ظرفیت های فضای مجازی، تولید محتوای الکترونیک، آینده پژوهی، شناسایی مشاغل نوین و انجام اقدام های حمایتی است.
وی گفت: برای مطابقت با بازار کار نیاز به بروز کردن تجهیزات برای تربیت نیروی کار ماهر داریم که با کمبود اعتبارات مواجه هستیم.
وی کمبود مواد مصرفی کارگاهی را از چالش های کارگاه های فنی و حرفه ای در کشور دانست و ادامه داد: موضوع حفاظت و ایمنی کارگاه ها باید قبل از بروز هرگونه حادثه ای مورد توجه جدی قرار گیرد.
در این نشست، علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی، مسئولان ستادی و استانی و کانون انجمن صنفی آموزشگاه های آزاد سازمان آموزش فنی و حرفه ای کشور و نیز مدال آوران مسابقات جهانی و منتخبین مسابقه مهارت آموزی کشور در مسابقات مهارت آموزی ابوظبی حضور داشتند.
در ادامه این نشست کارگروه های تخصصی برگزار شد.
7404/ 1175 خبرنگار: محمد زمانی راد ** انتشار: رضا علیمحمدی
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.