به گزارش عصر چهارشنبه ایرنا به نقل از روابط عمومی آستان مقدس حضرت فاطمه معصومه(س)، عادل آذر به همراه جمعی از مدیران دیوان محاسبات کشور در دیدار با آیت الله سید محمد سعیدی امام جمعه قم اظهار کرد: دیوان محاسبات بر اساس قانون اساسی ناظر مالی و پاسدار بیت المال تعریف شده است و می تواند بر اساس اختیارات قانونی که دارد بررسی و حسابرسی مالی تمامی دستگاه هایی که بودجه دولتی را دارند، انجام دهد.
وی افزود: بروز و ظهور این نظارت در تفریغ بودجه سالانه کل کشور نمود پیدا می کند و گزارش تفریغ بودجه باید به تصویب هیات عمومی دیوان محاسبات برسد و خلاصه گزارش نیز در صحن علنی مجلس قرائت و اطلاع رسانی عمومی شود.
وی گفت: بررسی حقوق های نجومی، بررسی تخلفات دریافت وام های غیر اصولی و پرونده های ویژه موضوعی و حساس که در سطح ملی بوده و افکار عمومی را درگیر کرده است از جمله موضوع هایی می باشد که در دیوان محاسبات به نحو ویژه رسیدگی شده است.
آذر گفت: زمانی که که به یک پرونده ای رسیدگی می شود، اگر تخلفی صورت گرفته باشد، دیوان محاسبات به صورت مستقل با توجه به وجود دادستانی و حاکم شرع احکامی را مثل انفصال از خدمات دولتی، استرداد وجوه دریافتی غیرمتعارف در بحث حقوق های نجومی، تعیین ضوابط قانونی در بازپرداخت وام های غیراصولی و غیره را صادر می کند و اگر هم جرمی صورت گرفته باشد، مثل اختلاس، پرونده به محاکم قضایی ارجاع داده می شود.

** دیوان محاسبات خود را ملزم به پاسخگویی به مردم می داند
دادستان دیوان محاسبات کشور نیز در این دیدار گفت: با توجه به انتخاب رئیس و دادستان دیوان محاسبات توسط منتخبان ملت در مجلس شورای اسلامی، این مجموعه فقط در مقابل ملت و نمایندگان ملت پاسخگو است و تلاش می کند در راستای منویات رهبر معظم انقلاب اسلامی و رفع دغدغه های ایشان و مردم حرکت کند.
فیاض شجاعی اظهار کرد: دیوان محاسبات کشور، کامل ترین مجموعه نظارتی در کل کشور است که در کنار قوای حاکمه، یک ناظر تخصصی مالی در سطح عالی نظام می باشد.
وی خاطرنشان کرد: تمامی قوای حاکمه اعم از قوه قضاییه، قوه مجریه و قوی مقننه از حیث مالی و حسابرسی در مقابل دیوان محاسبات کل کشور مسئول هستند و باید پاسخگو باشند.
وی بیان کرد: درباب ضرر به بیت المال، صفر تا صد تخلفات با دقت بالا و اهتمام ویژه در دیوان محاسبات رسیدگی و احکام مربوطه نیز مثل انفصال از خدمت صادر می شود.
وی خاطرنشان کرد: دیوان محاسبات هم مرجع تولیدکننده گزارش است و هم با توجه به اختیارات قانونی که دارد، می تواند احکام مربوطه در تخلفات را صادر کند.
7406/ 1175 تنظیم کننده: عباس منجمی ** انتشاردهنده: رضا علیمحمدی
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.