به گزارش ایرنا، حجت الاسلام والمسلمین محمد قطبی روز دوشنبه در گفت وگو با خبرنگاران اظهار کرد: این طرح در سطح کشور برگزار می شود و پس از داوری طرح های رسیده، در کتابی با عنوان «نورآوری های قرآنی کشور» به چاپ می رسد و از برگزیدگان تقدیر می شود.
وی با بیان این که معرفی و برندسازی طرح های خلاقانه و نوآورانه مهم تر از کمک مالی به آنان است، گفت: در شرایط فعلی در کشور نوآوری های خوبی انجام شده است، به همین منظور طرح های نوآورانه در وبگاهی در فضای مجازی معرفی و عرضه می شند تا همگان از آن مطلع شوند و بهره ببرند.
وی گفت: «آموزش و یاددهی قرآن کریم»، «چاپ و نشر مفاهیم، مضامین داستان ها و موضوع های قرآنی»، «رویدادهای رقابتی و مسابقه های استانی، ملی و بین المللی قرآن کریم»، «محافل و مجالس»، «رسانه های نوین و تولیدهای چند رسانه ای»، «تزیینات و هدیه های قرآنی» و «جاذبه های گردشگری قرآنی» از محورهای فراخوان طرح نوآوری های قرآنی است.
رئیس میز توسعه و تعمیق فرهنگ قرآن کشور خاطرنشان کرد: موسسه های قرآنی، نهادها و مرکزهای فرهنگی و کسانی که در زمینه قرآن طرح های نوآورانه دارند، می توانند از طریق تارنمای مُرسلات به نشانی اینترنتی http://morsalat.ir طرح های خود را ارسال کنند.
وی در بخش دیگر سخنان خود، با اشاره به نوآوری در صنایع فرهنگی بیان کرد: زمانی پیشرفت بر پایه دانش و زمانی بر پایه صنعت بود، ولی در حال حاضر، جامعه هایی که توجه به خلاقیت، نوآوری و ظهور ایده های جدید دارند، جزو جامعه های پیشتاز، بالنده و پیشرو هستند.
قطبی با بیان این که اگر جامعه ای به نوآوری توجه نکند عقب خواهد افتاد حتی اگر در دوره صنعت و دانش پیشتاز بوده باشد، خاطرنشان کرد: تحول در جامعه امروز بر اساس فناوری های فکر پایه و نرم است.
رئیس دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه اصفهان اظهار کرد: تدوین نقشه جامع علمی کشور اتفاق خوبی بود که در مجامع علمی کشور در عرصه آموزش ابلاغ شد و شامل فناوری های سخت و نرم می شود.
وی اضافه کرد: سبک ها و روش هایی وجود دارد که می تواند در عرصه فکر و فرهنگ جامعه را به رشد و تعالی برساند، به همین علت فناوری در اسناد بالادستی جایگاه پیدا کرد و امروز در جهان نیز به همین گونه است و آفرینشگری سر حلقه رشد و تعامل جامعه است.
وی یکی از مهم ترین عرصه های فرهنگی که باید به آن پرداخته شود را فرهنگ و معارف قرآنی دانست و گفت: برخی نمونه های نوآوری قرآنی به شکل مستقل قابلیت پرداختن و رسانه ای شدن دارند و در سطح کشور باید در رسانه ها معرفی شوند.
وی افزود: باید به حوزه قرآن کریم توجه ظریف، حکیمانه و خلاقانه شود تا جامعه بتواند به رشد خود در زمینه قرآنی برسد، فرهنگ قرآن عرصه های گوناگونی دارد که به آن شاهراه های فرهنگساز گفته می شود و ما آنها را شناسایی کرده ایم.
قطبی ادامه داد: یکی از این عرصه ها، عرصه ادبیات و فرهنگ عامه است که به شعر، داستان و ضرب المثل پرداخته شد و کار ویژه در چنین زمینه هایی سبب می شود که فرهنگ قرآنی در کشور گسترش پیدا کند.
وی با بیان این که سنت های اسلامی از دیگر عرصه هایی است که به آن توجه خوبی شده است، گفت: طرح قرائت قرآن کریم در ایام ماه مبارک رمضان در اماکن متبرکه و مسجدهای سراسر کشور برگزار می شود که در این طرح، فرهنگ قرآنی به شکل چشمگیری گسترش پیدا کرده است.
وی با بیان این که بیش از 12 روش آموزش قرآن در حال حاضر در کشور وجود دارد، خاطرنشان کرد: هر کدام از این روش ها قابلیت پرداخته شدن دارند و برخی از این روش ها به واقع نوآورانه می باشند.
7406/ 1175 خبرنگار: عباس منجمی ** انتشاردهنده: رضا علیمحمدی
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.