حسین امیری روز سه شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا با خوب توصیف کردن همکاری میان دستگاه های مختلف استان قم برای برخورد جدی با قاچاقچیان کالا و ارز افزود: با شناسایی انبارهای دپو و نگهداری کالا در سطح استان، تمام انبارهای بخش خصوصی و دولتی مورد نظارت دقیق قرار گرفته و شیوه ورود و خروج کالاها به قم برای مبارزه جدی با قاچاق کالا رصد می شود.
وی مبدا قاچاق کالا را استان های مرزی و مقصد بسیاری از این کالای قاچاق را تهران عنوان کرد و گفت: اگر چه قم هدف و مقصد اصلی قاچاقچیان کالا نیست ولی قرارگرفتن این استان بر شاهراه مواصلاتی 17 استان کشور موجب شده که آنان مجبور به عبور از قم باشند.
امیری ادامه داد: تدابیر زیادی در ارتباط با شناسایی و توقیف کالاهای قاچاق به ویژه در مبادی ورودی استان صورت گرفته و دستاوردهای خوبی در کشف کالاهای قاچاق در قم صورت گرفته است که در روزهای آینده برای دومین بار محموله سنگین ازانواع کالاهای قاچاق فاسدشدنی کشف شده در استان امحا و منهدم خواهند شد.
وی با بیان اینکه قم جزو شهرهای درجه 3 قاچاق کالا و ارز است ادامه داد: درقم با قاچاق خرد مواجه هستیم و در سالهای اخیر هیچگونه محموله بزرگ قاچاق کالا که در سطح ملی مطرح شود در قم وجود نداشته است.

** هیچ دست پنهان قاچاق کلان کالا در قم وجود ندارد
مدیرکل امنیتی و انتظامی استانداری قم با بیان اینکه قاچاق کالا دارای 2 دست پیدا و پنهان است اظهار داشت: دست پنهان قاچاق کالا، افرادی است که اقدام به قاچاق کلان کالا می زنند که برخورد با این افراد هزینه زیادی دارد که کشور در حال پرداخت این هزینه است.
وی با تاکید بر اینکه هیچ دست پنهان در مورد قاچاق کلان کالا و ارز در قم وجود ندارد گفت: بخش اعظم قاچاق کالا توسط دستهای پنهان در حال انجام است که بیشتر این امر در استانهای مرزی و مبادی ورودی کشور صورت می گیرد که با سند سازی و جعل اسناد کالاهای قاچاق را از مبادی قانونی به داخل کشور وارد می کنند که شناسایی این افراد کار دشواری است و نیازمند همکاری همه دستگاه های اجرایی است.
مدیرکل امنیتی و انتظامی استان قم، روند مبارزه با قاچاق کالا و ارز در کشور را مثبت ارزیابی کرد و گفت: در چهار سال دولت یازدهم میزان قاچاق کالا به کشور 50 درصد کاهش یافته و حجم کشفیات افزایش یافته است که با توجه به تاکید رهبر معظم انقلاب بر مبارزه جدی با قاچاق کالا و ارز این اقدام ها با قدرت و جدیت ادامه دارد.

** افزایش 20 درصدی ارزش کالاهای قاچاق کشف شده
مدیرکل امنیتی و انتظامی استانداری قم، با بیان اینکه برخورد جدی با پرونده های کلان اولویت استان قم در مبارزه با قاچاق کالا و ارز است تاکید کرد: با وجود کاهش تعداد پرونده های قاچاق کالا در قم از 268 پرونده در سال 94 به 217 پرونده در سال 95 و کاهش تعداد دستگیرشدگان از 347 نفر در سال 94 به 220 نفر در سال 95، ولی ارزش کالاهای قاچاق کشف شده در سال 95 نسبت به سال 94، 20 درصد افزایش داشته که نشان از اهتمام دستگاه های قم در برخورد با قاچاقچیان کلان در مقابله با خرده عرضه کنندگان کالاهای قاچاق در بازار بوده است.
وی ارزش ریالی کالاهای قاچاق کشف شده در سال 94 در قم را رقمی معادل 125 میلیارد و 975 میلیون دلار برآورد کرد و افزود: ارزش ریالی کالاهای قاچاق کشف شده در استان قم در سال 95، 162 میلیارد و 852 میلیون ریال بوده که نسبت به سال 94 رشد قابل توجهی داشته است.
امیری برخورد با کالاهای قاچاق ممنوعه مانند مشروبات الکلی، تجهیزات گیرنده امواج ماهواره و آلات قمار را از جمله اولویت های کمیسیون مبارزه با قاچاق کالا و ارز قم عنوان کرد و ابراز داشت: مبارزه با قاچاق سوخت،البسه، لوارم آرایشی،سیگار و تلفن همراه نیز اقدام های زیادی در سطح استان انجام شده و کشفیات بسیار خوبی به ویژه در روزهای اخیر در استان صورت گرفته است.

** آغاز ساماندهی دلال های فروش ارز در اطراف حرم حضرت معصومه(س)
مدیرکل امنیتی و انتظامی استانداری قم، با اشاره به زائرپذیر بودن قم، از اجرای طرح ساماندهی دلال های فروش ارز در اطراف حرم حضرت معصومه(س) خبر داد و گفت: مواردی از فروش ارز جعلی در اطراف حرم مطهر به زائران خارجی صورت گرفته که با اجرای این طرح بخش زیادی از مشکل برطرف می شود.

** اقدام بی نظیر قم برای کاهش مصرف سوخت کوره
وی همچنین از اجرای طرح تغییرکاربری سوخت واحدهای تولیدی آجر، گچ و آهک در استان قم از سوخت مایع و نفت کوره به گاز خبر داد و گفت: هم اکنون سوخت 98 درصد واحدهای تولید آجر، گچ و آهک در سطح استان قم به گاز تبدیل شده که بر اساس آن، میزان مصرف سوخت مایع و نفت کوره از 87 میلیون لیتر در سال 93 به 22 میلیون لیتر در سال 95 کاهش یافته که این حجم از صرفه جویی در سطح کشور بی نظیر است.

** افزایش 100 درصدی کشف برنج های قاچاق در قم
امیری در ادامه با اشاره افزایش 100 درصدی کشف و توقیف برنج خارجی قاچاق در قم در سال 95 نسبت به سال پیش از آن گفت: قاچاقچیان به صورت گسترده محموله سنگینی از برنج خارجی و هندی را پارسال از مبدا جنوب کشور در سراسر کشور و به ویژه تهران توزیع کردند که با اقدام های انجام شده 270 تن برنج خارجی قاچاق در استان قم کشف و توقیف شد.

** کشف شیوه جدید قاچاق کالا در قم
امیری با بیان اینکه سیاست کمیسیون مبارزه با قاچاق کالا و ارز استان قم برخورد نکردن با افراد خرده فروش و برخورد قاطع با قاچاقچیان کلان است، از شیوه جدید قاچاق در قم خبر داد و افزود: قاچاقچیان کلان با علم به این موضوع برای جا به جایی محموله های کلان قاچاق کالا به تهران از مسیر قم، محموله خود را به صورت خرد و با خودروهای سواری به مقصد تهران بارگیری می کردند که در روزهای گذشته طی ایست و بازرسی هایی که در مبادی ورودی استان صورت گرفته 50 دستگاه خودروسواری که اقدام به قاچاق به این روش می نمودند توقیف شدند.

** جعل اسناد گمرک یکی ازمشکل های برخورد با قاچاق کالا
وی یکی از مشکلات قاچاق کالا در کشور را امکان فراهم کردن اسناد قانونی مربوط به کالاهای قاچاق از مسیرهای غیرقانونی و جعل اسناد گمرک دانست گفت: در سال 95 محموله بزرگ 18 هزار باطری خودرو به ظن قاچاق در قم توقیف که با اسناد مثبتی که ارائه دادند این محموله ترخیص شد.
مدیرکل امنیتی و انتظامی استانداری قم، افزود: با هماهنگی تعزیرات حکومتی در استان قم، زمان رسیدگی به پرونده های خرد قاچاق کالا و ارز در قم به کمتر از 10 روز و در پرونده های کلان به کمتراز 45 روز رسیده که درصورت پاسخگویی سریع گمرکات کشور امکان کاهش زمان رسیدگی به پرونده های کلان قاچاق به کمتر از 20 روز نیز وجود دارد.
7404/ 6133/ خبرنگار: محمد زمانی راد ** انتشار- جعفرمسلمی
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.