به گزارش ایرنا از شهرداری قم، حسین مومنی موحد در گفت وگویی با اشاره به وضعیت استفاده همشهریان از خدمات سازمان اتوبوسرانی شهرداری قم، اظهار کرد: در حال حاضر نسبت استفاده کارت بلیت به کرایه نقدی 60 درصد است.
وی افزود: یکی از خدمات ویژه ‌ای که این سازمان در دستور کار دارد تقویت استفاده از کارت ‌بلیت در شهر قم است که نه تنها برای شهروندان صرفه اقتصادی دارد بلکه نقش به سزایی در مدیریت و نظارت بر خطوط اتوبوسرانی شهر قم خواهد داشت.
وی با بیان این که بهره مندی و استفاده از کارت بلیت آمار و اطلاعات بسیار ارزشمندی در اختیار مدیریت شهری گذاشته تا بتوانند برای آینده حمل و نقل درون‌ شهری برنامه ریزی کنند، بیان کرد: از طرف دیگر نرخ کارت ‌بلیت برای تردد درون شهری نسبت به کرایه نقدی کمتر بوده و به همین دلیل برای شهروندان به صرفه ‌تر خواهد بود.
مومنی موحد با بیان اینکه در سه ماهه نخست سال جاری 449 هزار کارت بلیت در شهر قم ثبت شده است، افزود: این میزان استفاده در مقایسه با زمان مشا‌به سال گذشته که 398 هزار عدد بوده رشد 12 درصدی داشته است.
وی با اشاره به تبلیغات گسترده ‌ای که در راستای ترویج فرهنگ استفاده از کارت‌ بلیت در شهر صورت گرفته است، خاطرنشان کرد: تفاوت نرخ کرایه نقدی و کارت بلیط هم یکی از اهرم‌های تشویقی بود که در تقویت استفاده عمومی تاثیرگذار بوده است.
*نصب دستگاه های شارژ الکترونیکی در داخل اتوبوس
مدیرعامل سازمان اتوبوسرانی شهرداری قم افزود: برای رفاه حال شهروندان و استفاده بیشتر از کارت بلیت، شارژ کارت بلیت به صورت اینترنتی و نصب دستگاه ‌های شارژ الکترونیکی در داخل اتوبوس‌ها در برنامه کاری این سازمان قرار دارد که در مرحله عقد قرارداد است.
هم اکنون 95 درصد ناوگان حمل و نقل عمومی شهردرای قم شامل 258 اتوبوس و 130 مینی بوس متعلق به بخش خصوصی است و تنها 50 دستگاه متعلق به شهرداری است که با اضافه شدن 40 اتوبوس خریداری شده سهم شهرداری قم در ناوگان حمل و نقل عمومی به 35 درصد افزایش می یابد.

** ورود اتوبوس زائران عراقی و پاکستانی به داخل شهر قم ممنوع شد
مدیرعامل سازمان پایانه‌های مسافربری شهرداری قم نیز در گفت وگویی با بیان این که ساماندهی زائران خارجی در قم ضرورت دارد، گفت: درخصوص زائران عراقی مشکلاتی وجود داشت و اتوبوس ها وارد شهر می ‌شدند به همین دلیل با هماهنگی که با استانداری انجام شد مقرر شد تمام زائران عراقی که با اتوبوس وارد شهر می شوند از پایانه مرکزی جابجا شوند.
ابوالفضل مستقیمی افزود: از این پس توقف اتوبوس ‌های زائران عراقی در پایانه مرکزی و اتوبوس ‌های پاکستانی در پارکسوار شمالی انجام می ‌شود.
وی با بیان این که یکی از مشکلات فعلی شهر قم تردد اتوبوس‌ های زائران عراقی و پاکستانی در محدوده هسته مرکزی شهر است، اظهار کرد: به همین دلیل برنامه ‌ریزی در این زمینه صورت گرفته تا بتوانیم این مشکل را به حداقل رسانده و مدیریتی بر حضور زائرین عراقی و پاکستانی در شهر قم داشته باشیم.
مستقیمی با تاکید بر این که ساعت تردد اتوبوس ‌های زائران عراقی به شهر قم از ساعت 22 تا 6 صبح است، گفت: پیش‌ بینی لازم در این خصوص برای خدمات رسانی در این ساعات صورت گرفته و هماهنگی با سازمان میراث فرهنگی و پلیس استان داشته ‌ایم.
مدیرعامل سازمان پایانه‌ های مسافربری شهرداری قم تصریح کرد: برای زائران پاکستانی‌ هم پارکسوار شمالی در نظر گرفته شده و اتوبوس‌ آنها ملزم به توقف در این پارکسوار و استفاده زائرین از حمل و نقل درون شهری قم برای دسترسی به مرکز شهر هستند.

** معاون شهردار قم خواستار هماهنگی مسئولان در زمان بحران شد
معاون خدمات شهری و امور اجتماعی شهرداری قم با اشاره به نقش موثر هماهنگی دستگاه های اجرایی استان، بر لزوم هماهنگی و همکاری سازمان ‌ها در اقدامات پیشگیرانه و آمادگی در زمان بحران تاکید کرد.
سید امیر سامع در گفت وگویی با تاکید بر ضرورت آمادگی برای مقابله با بحران ‌های احتمالی، اظهار کرد: هرگونه رخدادی چون زلزله، سیل، آتش‌ سوزی و سایر موارد ممکن است با کوچکترین تخریب بخش عمده خدمات شهری را با اختلال روبرو کند و همین مساله بحران را در زمان بحران به وجود می‌آورد.
وی با تاکید بر هماهنگی و همکاری سازمان ‌های مختلف در اقدامات پیشگیرانه و آمادگی برای زمان بحران، تصریح کرد: بارها پیش‌ آمده که فضاهایی برای خدمات رسانی در زمان بحران مشخص شده و خود آنها در زمان بحران تخریب شده و همین مساله مشکلاتی ایجاد کرده که در این مرحله ضروری است همه سازمان ها مشارکت گسترده داشته باشند.
وی با بیان اینکه تمهید های لازم برای مقابله با بحران های طبیعی باید مدت ها قبل از وقوع بحران اندیشیده شود، گفت: باید قبل از وقوع بحران های طبیعی، زیرساخت ها و امکانات لازم را فراهم و برنامه ریزی کرد چرا که در زمان وقوع بحران، کار زیادی نمی توان انجام داد و بیشتر اقدام ها و هماهنگی ها باید از قبل انجام شده باشد.
سامع با تاکید بر اینکه قبل از بحران باید نوع خدمات در زمان بحران و مکان آنها مشخص باشد، گفت: در مانورهایی که در مناطق مختلف شهرداری قم برگزار شده مشکلاتی وجود داشته که باید هرچه سریع ‌تر این مشکلات برطرف شده تا بتوانیم شاهد این مسائل در زمان بحران نباشیم.
/8138/ 6133/ تنظیم کننده: فرزانه پیری ** انتشار- جعفرمسلمی
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.