به گزارش ایرنا، حجت الاسلام محمود طالبی روز پنجشنبه در جمع خبرنگاران به مناسبت هفته قوه قضاییه اظهار داشت: مجرمانی که با مواد مخدر در ارتباط هستند اقدام های مجرمانه از جمله کشیدن چک های بلامحل، سرقت و مناقشه های اجتماعی و خانوادگی و سایر موارد را انجام داده اند.
وی افزود: تغییر الگوی مصرف مواد مخدر به سمت هروئین و جولان مورفین در سطح کشور باعث وجود جرائمی شده است، به گونه ای که 44 درصد مصرف کنندگان در استان قم هروئین مصرف می کنند و 48 درصد زنان معتاد، به ماده مخدر شیشه اعتیاد دارند.
وی با بیان این که با هرگونه اقدام های هنجارشکنانه در قم با جدیدت برخورد می شود گفت: برخی بر این باورند که با جابجایی مسئولان دادگستری و دادستانی تغییری در این سیاست به وجود می آید، این تحلیل غلطی است چراکه طی یک سال گذشته در این حوزه اقدام های جدی با افراد مجرم صورت گرفته است.
معاون دادستان عمومی و انقلاب قم ادامه داد: کسانی که مخل امنیت استان قم شده و باعث سلب آرامش روانی مردم می شوند به شدت مورد برخورد قانونی قرار می گیرند.
وی با اشاره به این که از ابتدای سال جاری تاکنون یک هزار و 300 کیلوگرم مواد مخدر در استان کشف شده است گفت: حدود 10 درصد کشفیات مربوط به قم است و بقیه در مسیر محورهای مواصلاتی استان بوده است.
طالبی در بخش دیگری از سخنان خود به فعالیت مراکز ترک اعتیاد در قم اشاره کرد و گفت: در این استان ظرفیت خوبی برای ترک اعتیاد ویژه آقایان و بانوان صورت گرفته است تا بتوانند در کمپ های مختلف اجباری و اختیاری مواد مخدر را ترک کنند ضمن این که معتادانی که زیر نظر نهادهایی از جمله بهزیستی و کمیته امداد امام خمینی و مورد تایید افراد موثق هستند، می توانند از خدمات رایگان ترک اعتیاد برخوردار شوند، از این رو ترک نکردن مواد مخدر با این بهانه که از نظر مالی مشکل دارد درست نیست.
وی اضافه کرد: مرکز ترک اعتیاد بانوان نیز گسترش پیدا کرده است و واحدهای مشاوره ترک اعتیاد در استان قم فعال است در همین راستا شاهد کاهش معتادان خیابانی هستیم.
طالبی ابراز داشت: از خانواده های زندانیان و معتادان در حال ترک که توان مالی ندارند توسط انجمن حمایت از زندانیان کمک هایی صورت می گیرد درهمین راستا این انجمن در عید نوروز و ماه مبارک رمضان کمک های نقدی و غیرنقدی به ارزش 2 میلیون ریال الی چهار میلیون ریال به هر خانواده را اهداکرده است.
وی با اشاره به این که در نوروز امسال طرح امنیتی در این استان اجرایی شد گفت: این طرح از اوایل اسفند ماه سال 95 به مدت 2 ماه در استان اجرایی و باعث کاهش 85 درصد جرایم در سطح استان شد.
وی افزود: در راستای اجرای این طرح مرخصی زندانیان به خصوص قاچاقچیان مورد بررسی و کنترل بیشتر قرار گرفت تا از این فرصت آزادی سوء استفاده نکنند.
وی بیان داشت: همچنین روزانه 70 الی 80 معتاد و افراد مجرم دستگیر می شدند و بعد از غربالگری افرادی که داری سوابق کیفری و پرخطر بودند به مراجع قضایی و یا مراکز ترک اعتیاد معرفی می شدند که اجرای این طرح ها در سطح استان می تواند از آمار جرائم بکاهد.
معاون دادستان عمومی و انقلاب قم با اشاره به این که مجتمع ویژه رسیدگی به تصادف ها و جرائم آن در قم فعال شده است گفت: در این مجتمع پزشکی قانونی، نمایندگان بیمه های خودرو و نماینده سایر نهادهای مربوطه حضور دارند تا ضمن کاهش مراجعه مردم به دستگاه های مختلف، رسیدگی به پرونده ها به سرعت انجام شود.
طالبی ادامه داد: مرکز رسیدگی به فضای مجازی نیز برای تامین امنیت فعال شده است و در این مرکز از قضاتی که دارای تخصص در این حوزه هستند استفاده می شود.
وی خاطر نشان کرد: شماره تماس 37709999 واحد گزارشات دادسرای عمومی آماده گزارش های مردمی از ناهنجاری های اجتماعی و آسیب ها است.
یکم تا هفتم تیرماه جهت ارج نهادن به مقام والای قضاوت و تکریم از مقام شامخ شهید آیت الله دکتر بهشتی اولین مسئول دستگاه قضایی جمهوری اسلامی ایران به عنوان هفته قوه قضاییه نامگذاری شده است.
8138/ 1175 خبرنگار: فرزانه پیری ** انتشار: رضا علیمحمدی
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.