حسن بحرینی روز پنجشنبه در گفت و گو با ایرنا با اشاره به این که در حال حاضر هیچ مکانی برای عرضه صنایع دستی برای هنرمندان در قم اختصاص نیافته است اظهار کرد: چندین مکان از سوی این اداره کل به نهادهای مربوطه و مسئولان برای راه اندازی بازارچه دائمی و موقت پیشنهاد شده است ولی هیچ گونه اقدامی صورت نگرفته است.
وی افزود: راه اندازی بازارچه صنایع دستی از سال 1382 در بازار کهنه استان قم مطرح شده است و با برگزاری جلسه های مختلف با مسئولان هنوز هیچ گونه تصمیمی در این حوزه گرفته نشده است.
مجموعه راسته بازار کهنه و نو واقع در شهر قم بافت قدیمی شهر درجوار محله عربستان مربوط به دوره صفوی قاجار است که در اواخر سال 1376 با شماره 1937به ثبت سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری قم رسیده است.
وی ادامه داد: هنرمندان قم در سطح کشور در برخی از رشته ها شاخص هستند و این افراد نیاز به مکانی برای معرفی و عرضه صنایع دستی خویش دارند که این امر نیازمند همت جمعی در استان و همکاری نهادهای متولی و تسهیلات بانکی است.
معاون صنایع دستی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری قم تصریح کرد: در حال حاضر مجتمع تجاری واقع در بلوار عمار یاسر 17 باب مغازه را برای هنرمندان صنایع دستی اختصاص داده است ولی این مکان برای عرضه محصولات صنایع دستی مناسب نیست و هنرمندان رغبتی به ارائه هنرهای دستی ندارند.
وی با اشاره به جلسه اقتصاد مقاومتی استان قم در روز سه شنبه هفته جاری گفت: در این جلسه مطرح شد تا تیمچه بازار قم به عنوان یک اثر ملی و تاریخی به بازار صنایع دستی تبدیل تا باعث جذب توریست ها و رونق بازار هنرمندان صنایع دستی شود، از این رو طرح اولیه از سوی میراث فرهنگی قم به زودی ارائه خواهد شد تا تصمیم گیری های قطعی در این حوزه گرفته شود.
وی ادامه داد: روز به روز برخی از رشته های صنایع دستی در این استان در حال انقراض و فراموشی است، چراکه نبود بازار از رغب هنرمندان کاسته است.
وی بیان داشت: برخی از رشته های صنایع دستی از جمله نساجی، گچ کاری دستی، سفال، لعاب سبز و مس گری که در گذشته بازار داشته است در حال حاضر از بین رفته است.
وی با اشاره به این که یک هزار و 950 هنرمند در استان قم پروانه صنایع دستی دارند گفت: از این تعداد یک هزار هنرمند در رشته چوب و منبت، 300 تن دررشته زیورآلات سنتی، قیمتی و حکاکی، 50 تن در رشته کاشی و معرق و بقیه در رشته های مختلف فعالیت می کنند.
معاون صنایع دستی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری قم خاطرنشان کرد: از این تعداد حدود 850 تن بیمه هنرمندان صنایع دستی هستند.
وی با بیان این که استان قم باید به مرکز هنر اسلامی تبدیل شود گفت: طرح راه اندازی موزه هنر اسلامی در قم ارائه شده است ولی هیچ گونه حمایتی در این حوزه صورت نگرفته است.
وی افزود: این استان به خاطر وجود مراکز متعدد علمی و پژوهشی و حضور طلبه ها از ملیت های مختلف و زائرپذیری ظرفیت تبدیل شدن به مرکز هنر اسلامی را دارد.
وی بیان داشت: باید نمایشگاه ملی با فعالیت 50 رشته صنایع دستی برگزار شود و بعد از آن این نمایشگاه در کشور عراق و شهر نجف برپا شود تا بتوان انجمن صادراتی هنر اسلامی را تشکیل داد.
وی با تاکید بر نقش مهم بخش خصوصی در رونق بازار صنایع دستی گفت: این بخش می تواند با بازاریابی و برند سازی، هنرمندان را ترغیب به تولید محصولات کند.
وی اضافه کرد: نباید تنوع صنایع دستی محدود شود، از این رو هنرمندان با تلفیق هنرهای مختلف و بر اساس نیاز روز و جامعه زمینه خرید و جذب مشتریان را فراهم سازند، ضمن این که با ورود دستگاه های صنعتی برخی از رشته ها از حال سنتی و دستی به سمت مدرن شدن پیش می روند.
بحرینی با اشاره به این که به دنبال احیای هنر نساجی در استان قم هستیم گفت: بازمانده هایی از رشته هنر نساجی در روستاهای استان وجود دارد که باید به این افراد آموزش های جدید ارائه کرد تا با تلفیق این هنر بتوانند زمینه اشتغالزایی را ایجاد کنند.
وی گفت: رونق رشته های دستی در روستاها نه تنها اشتغال آنان را فراهم می سازد بلکه از مهاجرت آنان به شهر جلوگیری می کند و هنرشان را در سطح ملی ماندگار می کند.
8138/ 1175 خبرنگار: فرزانه پیری ** انتشار: رضا علیمحمدی
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.