به گزارش ایرنا، رضا سیار روز چهارشنبه در این جلسه که در تالار امام جواد(ع) استانداری قم برگزار شد، اظهار داشت: به خاطر جنس نوع زمین و نفوذ ناپذیری آب در چاه های جذبی این منطقه نیاز به توسعه شبکه فاضلاب دارد، از این رو شرکت آب و فاضلاب استان قم نباید به دنبال مطالعه باشد بلکه باید اقدام کند.
پردیسان در منطقه هشتم شهرداری قم و در جنوب غربی این شهر واقع شده است، این منطقه در سال 1377 توسط وزارت مسکن و شهرسازی وقت تاسیس و در سال 1390 به یکی از مناطق شهرداری قم تبدیل شد.
وی افزود: رفتار مردم را باید در کارکردها و خدمات رسانی مورد توجه قرار دهیم، در مناطقی از جمله یک، چهار و هفت نیازی به احداث شبکه فاضلاب نیست چراکه در این منطقه مردم علاقه ای به توسعه شبکه فاضلاب ندارند و نیاز به حفر چاه های جذبی است.
وی با بیان این که مطالعه ها در استان قم باید در داخل استان باشد گفت: این استان بر اساس نوع بافت و وضعیت اقلیمی نیاز به مطالعات جامع دارد و باید بر اساس اولویت شهری قم صورت بگیرد از این رو نمی توان از شهرداری تهران الگوبرداری کرد.
وی ادامه داد: در استان قم کاهش حق آبه ها باعث فرونشست شده است از این رو باید تدابیری با همکاری و همفکری نهادها صورت بگیرد.
معاون عمرانی استانداری قم نیز در این جلسه گفت: مطالعات باید به صورت کارشناسی انجام شود تا بر اساس سند علمی منابع آبی را مدیریت کنیم.
محسن بهشتی افزود: در مناطقی که شبکه فاضلاب ضرورت دارد نباید خللی در کار توسعه این شبکه ایجاد شود و شرکت آب و فاضلاب باید به کار خود ادامه دهد همچنین در مناطقی هم که شبکه راه اندازی شده است باید مردم نسبت به خریداری آن اقدام کنند تا به شبکه متصل شوند.
مدیرکل حفاظت محیط زیست استان قم نیز در این جلسه گفت: 60 درصد پساب باید صرف تزریق به آب های زیرزمینی شود و نباید از آن غافل شد.
سید رحمان دانیالی بیان داشت: اجرای طرح شبکه فاضلاب جزء لاینفک زندگی مردم است از این رو باید با مطالعه در این حوزه وارد شد.
وی با بیان این که دولت در برنامه ششم برای تعادل بخشی به سفره های زیرزمینی 10 درصد آب را باید تخصیص دهد گفت: باید حق آبه های زیست محیطی و کشاورزی به استان قم تخصیص پیدا کند این در حالی است که تنها یک درصد به این موضوع اختصاص یافته است.
وی ادامه داد: بحران دریاچه نمک برای همه نمایان شده است از این رو برای جلوگیری از این بحران باید پساب و حق آبه ها تخصیص پیدا کند.
در ادامه این جلسه معاون خدمات شهری و امور اجتماعی شهرداری قم با اشاره به این که مدیریت منابع آب از مهمترین اقدام های شهرداری قم است گفت: در این حوزه برای مدیریت مصرف آب طرح مطالعات کاشت گونه های سازگار با شرایط اقلیمی قم در حال اجراست.
سید امیر سامع افزود: در این طرح 2.5 هکتار فضا در کنار بوستان غدیر برای کاشت 42 گونه درخت، 19 گونه درختچه و 14 گونه گل های فصلی در نظر گرفته شده است که امسال با کاشت این گیاهان می توان مصرف آب، نحوه آبیاری و میزان خشک شدگی ها را مورد توجه قرار داد و بعد از سه سال به دستاورد های این تحقیقات دست پیدا کرد و گیاهانی متناسب با آب و هوای استان کاشت.
وی با بیان این که شهرداری می تواند بهتر از پساب استفاده کند گفت: در صورتی که این پساب در اختیار شهرداری قرار گیرد این پساب می تواند جایگزین آب خام و یا شرب شود.
معاون خدمات شهری و امور اجتماعی شهرداری قم ادامه داد: توسط شهرداری قم فضایی آماده شده است که در آن طرح گندزدایی و میکروب زدایی و تصفیه مجدد از پساب صورت بگیرد تا در عرصه های جنگلی و پیرامون این پساب مورد استفاده قرار گیرد.
وی با اشاره به این که چهار هزار چاه جذبی در استان قم وجود دارد گفت: این چاه ها در قسمت های مختلف شهری برای مدیریت منابع زیرزمینی ایجاد شده است.
در بخش دیگر این جلسه مدیر روابط عمومی و آموزش همگانی شرکت آب و فاضلاب استان قم با اشاره به برنامه های فرهنگسازی عمومی در مصرف آب گفت: شرط لازم و کافی جهت حصول نتیجه موثر در مقوله های فرهنگی، برنامه ریزی درست و استمرار آن است، از این رو طرح حامیان آب با مدیریت و بهره گیری از تجربیات گذشته روابط عمومی آبفا انجام شد.
محمد کربلایی ابراهیمی افزود: برهمین اساس شرکت آب و فاضلاب قم با مشارکت اداره کل آموزش پرورش استان قم با مبادله تفاهم نامه آموزشی فرهنگی، برگزاری جلسات درون و برون سازمانی و حمایت همه جانبه مدیرعامل آبفا، طرح حامیان آب را در قالب برنامه ای مدون به و یژه در سال تحصیلی 96 -95 را اجرا کرد.
به گفته وی، این طرح با هدف آشنا کردن گروه سنی کودک و نوجوان با فرآیندهای تامین، انتقال، تصفیه و توزیع آب، تشریح شرایط بحرانی آب کشور و حساس کردن ذهن کودکان نسبت به این مقوله مهم، معرفی منابع آبی و آشنا کردن آنها با موقعیت جغرافیایی و اقلیمی کشور و استان، ارتقای سطح آگاهی کودکان نسبت به فرهنگ استفاده درست از آب، آموزش راهکارهای علمی صرفه جویی به کودکان از طریق اقدام های آموزشی و فرهنگی موثر و انگیزه بخش و انتقال مفاهیم آموزشی به والدین از طریق دانش آموزان اجرایی شده است.
8138/ 1175 گزارش: فرزانه پیری ** انتشار: رضا علیمحمدی
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.