به گزارش ایرنا، سید رحمان دانیالی روز سه شنبه در گفت و گو با خبرنگاران با اشاره به برنامه ها و اقدام های انجام گرفته در حوزه محیط زیست استان قم در دولت یازدهم، بیان کرد: به منظور بالا بردن شاخص های کیفیت درمحیط زیست انسانی قم، رسیدگی به وضعیت آلایندگی واحدهای صنعتی در اولویت فعالیت های اداره کل حفاظت محیط زیست استان قرار گرفته و در چهار سال گذشته میزان کنترل و نظارت ها در این بخش بیش از 2 برابر افزایش داشته است.
وی افزود: در جریان این نظارت بیش از 800 عنوان اخطار برای مدیران واحدهای صنعتی در قم صادر و برای 110 واحد صنعتی آلاینده نیز پرونده تخلف زیست محیطی تشکیل شد.
وی ادامه داد: در طول این مدت 250 واحد ذوب سرب که دارای آثار زیست محیطی مخربی است، پلمپ و با کوره های تولید ذغال برخورد جدی صورت گرفت.
دانیالی با اشاره به کاهش 90 درصدی استفاده از سوخت مازوت در واحدهای صنعتی در طول دولت یازدهم، گفت: در این مدت با همکاری سایر دستگاه های اجرایی، سوخت های جایگزین با میزان آلایندگی کمتر در اختیار واحدهای صنعتی قرار گرفت تا از آلوده شدن محیط زیست استان جلوگیری شود.
وی با بیان این که در دولت یازدهم بیش از 2 هزار و 300 مجوز احداث و بهره برداری به واحدهای صنعتی استان ارائه شد، افزود: در این مدت تنها با پنج درصد درخواست ها برای کسب مجوز با توجه به قوانین حفاظت محیط زیست مخالفت به عمل آمد.
وی ادامه داد: اداره کل محیط زیست استان قم مخالف توسعه صنعت و پیشرفت اقتصادی استان نیست اما اجازه نمی دهد برخی از صنایع آلاینده به قیمت در معرض تهدید قرار گرفتن سلامت شهروندان در استان قم مستقر شوند.
مدیرکل محیط زیست استان قم گفت: در گذشته حجم بالایی از باطری های فرسوده برای بازیافت به قم وارد می شد که این کار حجم بالایی از آلودگی را در محیط زیست استان پراکنده می کرد اما اکنون واردات باطری های فرسوده به استان قم با کاهش 70 درصدی مواجه شده است.
وی به فعالیت های انجام شده برای حفاظت دقیق تر از محیط زیست استان قم اشاره کرد و گفت: انجام مطالعات گسترده در خصوص فرآیند توسعه شهرک های صنعتی و مناطق ویژه اقتصادی استان، استقرار ایستگاه های سنجش آلودگی های هوا، برگزاری همایش ملی بحران دریاچه نمک، ساماندهی تصفیه خانه قم و تجهیز همه بیمارستان های استان به سامانه های دفع زباله از جمله اقدام های این اداره کل در چهار سال گذشته است.
دانیالی در رابطه با معضل گرد و غبار و ریزگردها در استان قم، تشکیل ستاد مدیریت بحران، انجام مطالعات گسترده و ارایه پیشنهادها و راهکارهای لازم برای مقابله با این معضل را مورد توجه قرار داد و گفت: شناسایی کانون های بحرانی گرد و غبار، انجام عملیات آبخیزداری، پخش سیلاب، بوته کاری در مناطق حساس و بحرانی و اطلاع رسانی گسترده به مردم و مسئولان از جمله اقدام هایی است که دراین بخش صورت گرفته است.
وی با اشاره به تخصیص حقابه زیست محیطی برای حوضه آبریز دریاچه نمک در دولت یازدهم، ادامه داد: این حقابه زیست محیطی برای نخستین بار در راستای کاهش بحران گرد و غبار در استان قم و مدیریت کانون های ریزگرد در شرق استان تخصیص پیدا کرده است که اقدام بسیار ارزشمندی است.
مدیرکل حفاظت محیط زیست قم همچنین با بیان این که پسماندهای هر پنج بخش استان قم در سایت مرکزی زباله البرز تجمیع می شود، گفت: موضوع استفاده از پسماندها برای تامین سوخت مورد نیاز کارخانه های سیمان می تواند سهم قابل توجهی در کاهش زباله های ورودی به محیط زیست استان داشته باشد.
وی با اشاره به ظرفیت مطلوب تشکل های مردم نهاد برای پاسداری از محیط زیست، ادامه داد: پویش های مردمی در حفظ محیط زیست نقش بسزایی دارد و در طول چهار سال گذشته گروه های طرفدار محیط زیست پویش های خوبی از جمله در حمایت از دریاچه نمک به راه انداخته اند.
وی بیان کرد: با جلوگیری از احداث نیروگاه های حرارتی در اطراف شهر قم از ورود میلیون ها تن گازگلخانه ای به محیط زیست جلوگیری شد و به جای آن احداث هشت نیروگاه خورشیدی در دستور کار قرار گرفت.
دانیالی همچنین به افزایش سطح مناطق شکار ممنوع در استان قم اشاره کرد و گفت: اداره کل حفاظت محیط زیست استان در دولت یازدهم در راستای ارتقاء سطح حفاظتی مناطق و زیستگاه های طبیعی استان، سه منطقه کهک، کهندان و مسیله را با مساحت حدود 150 هزار هکتار به عنوان مناطق شکار ممنوع اعلام کرد.
وی بیان کرد: در این دولت برای نخستین بار، بودجه ای برای احیای محیط زیست منطقه حوزه سلطان و استقرار پاسگاه و نیرو در آن اختصاص یافت و محیط بانان به تجهیزات و امکانات پیشرفته برای مقابله با شکارچیان مجهز شدند.
وی با اشاره به اهمیت همکاری شهروندان با اداره کل محیط زیست استان، گفت: سامانه خط سبز به شماره 1540 امکان خوبی برای ثبت گزارشات محیط زیستی مردم در جهت مقابله سریع با متخلفان است.
مدیرکل حفاظت محیط زیست قم با بیان این که در سال های گذشته، گشت و پایش یگان حفاظت محیط زیست در مناطق طبیعی و زیستگاه های حساس استان افزایش چشمگیری داشته است، بیان کرد: لایروبی، مرمت و احداث آبشخورهای حیات وحش در مناطق حفاظت شده و شکار ممنوع استان قم در 2 سال گذشته از جمله اقدام های مناسبی است که با مشارکت دوستداران و فعالان زیست محیطی به انجام رسیده است.
وی همچنین با اشاره به تشکیل ستاد اطفاء حریق در اداره کل حفاظت محیط زیست استان قم با مشارکت دستگاه ها و نهادهای مرتبط، افزود: در دولت یازدهم تجهیزات اطفاء حریق در پاسگاه های محیط بانی ایجاد و 10 مورد آتش سوزی در مناطق حفاظت شده استان اطفا شد.
وی ادامه داد: در چهار سال گذشته 230 متخلف در حوزه شکار و صید دستگیر شده و بیش از 60 قبضه اسلحه نیز از متخلفان کشف شده است، ضمن این که بیش از 500 قطعه پرنده از گونه های مختلف و 100 قطعه از دیگر گونه های جانوری زنده گیری و در دامان طبیعت رهاسازی شده است.
دانیالی با اشاره به ظرفیت های گسترده زیست محیطی و تنوع غنی گیاهی و جانوری در استان قم از جمله تالاب ها و مناطق طبیعی کم نظیر، بر ضرورت شناسایی و معرفی مناطق اکوتوریسم و فرهنگسازی گردشگری طبیعی در جامعه تاکید کرد و گفت: در دولت یازدهم طرح احداث مرکز تحقیقات زیست محیطی استان قم در زمینی به مساحت 40 هکتار آغاز شده است که امیدواریم اعتبارات لازم برای تسریع در ساخت و تجهیز این مرکز تخصیص داده شود.
وی با اشاره به انعقاد بیش از 15 تفاهم نامه ملی و استانی با دستگاه های اجرایی و نهادهای حوزوی و دانشگاهی در راستای بهره مندی از همه ظرفیت های علمی و اجرایی برای تحقق اهداف زیست محیطی در استان قم، خاطرنشان کرد: در دولت یازدهم مساله بسیار مهم آموزش، فرهنگسازی، اطلاع رسانی و آگاهی بخشی در رابطه با مفاهیم و آموزه های زیست محیطی از طریق رسانه ها و نشریه های مکتوب و دیجیتالی به انجام رسیده و بیش از 320 هزار نفر ساعت دوره های آموزشی عمومی و تخصصی برگزار شده است.
وی با اشاره به اجرای طرح «یک ساعت با محیط بان» در مدارس استان قم با بیش از 2 هزار نفر ساعت آموزش، گفت: برگزاری پنجمین جشنواره بین المللی فیلم سبز در استان، حضور در نمایشگاه های مختلف، حمایت از کمپین های مردمی از جمله «نذر طبیعت»، «سیرک بدون حیوانات»، «سه شنبه های بدون خودرو»، «حمایت از دریاچه نمک» و «حیات وحش فروشی نیست» از جمله اقدام های فرهنگی اداره کل حفاظت محیط زیست استان قم بوده است.
16 الی 22 خردادماه به عنوان هفته محیط زیست نامگذاری شده است.
7405/ 1175 خبرنگار: سید محمد ابراهیم جنابان ** انتشار دهنده: رضا علیمحمدی
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.