به گزارش ایرنا، زهرا احمدی پور روز سه شنبه در سومین جلسه اقتصاد مقاومتی استان قم در سال جاری، افزود: در دنیا چهار درصد درآمد از گردشگران بین المللی است و 96 درصد منوط به گردشگری داخلی و توسعه آن است و امسال این موضوع باید مورد توجه جدی همه استان ها باشد.
وی با بیان این که امسال تولید و اشتغال به عنوان محوریت جدی در اقتصاد مقاومتی مدنظر است، اضافه کرد: پیش فرض ما این است که در سال 95 گفتمان سازی، هماهنگ سازی بین دستگاه ها و جهت گیری ها انجام شده و در سال 96 باید بگوییم که جهت گیری ها منجربه چه میزان تولید خواهد بود و چه میزان اشتغال می تواند ایجاد کند.
وی با بیان این که رهبر معظم انقلاب در نوروز 96 مسیر حرکت اقتصاد مقاومتی را مشخص کردند، افزود: در راستای بهبود فضای کسب و کار باید واگذاری امور به بخش خصوصی، کاهش تصدی گری و افزایش تسهیل گری دولت برای استفاده بهتر واحدهای تولیدی از تسهیلات در نظر باشد تا نسبت به واگذاری ها در سال 96 موفق تر عمل نماییم.
رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری تاکید کرد: باید بسته خروج از رکود و رونق کسب و کار را در قالب افزایش تولید پیگیری کنیم.
احمدی پور با اشاره به این که مزیت های هر استانی برای خلق ثروت باید شناسایی شود، بیان کرد: این مساله از اولویت های جدی است و قرار نیست همه استان ها در همه زمینه ها اقدام هایی انجام دهند؛ ظرفیتی که هر استانی از آن برخوردار است باید برای آن استان تولید ثروت کند.
وی ادامه داد: جهت گیری استان قم در توسعه صنعت و معدن، گردشگری، آی تی و انرژی های نو گذاشته شده که می تواند زیربنای مورد نیاز برای توسعه این استان را فراهم کند.
وی گفت: زیرساخت های گردشگری این استان افزایش یافته، ولی باید بدانیم اگر بخواهیم بر اساس این مدل توسعه گردشگری عمل کنیم کدام محور گردشگری باید در قم ملاک عمل باشد.
احمدی پور با بیان این که گردشگری زیارت به عنوان یکی از اولویت های مهم قم محسوب می شود، افزود: باید برنامه مشترک سه گانه طبیعت گردی، سلامت و زیارت در استان قم ملاک قرار گیرد تا به نتیجه بهتری دست یابیم.
وی اضافه کرد: با ظرفیتی که در استان قم وجود دارد این سه جنبه می تواند محقق شود و جهت گیری ها نیز باید در توسعه زیرساخت ها به این سمت حرکت کند.
وی بیان کرد: در استان قم مکان اقامت برای گردشگران به اندازه سایر استان ها وجود ندارد و باید این ظرفیت ایجاد شود تا به ظرفیت گردشگری قم کمک کند.
احمدی پور افزود: در ازای ایجاد زیرساخت ها، باید در ذهنیت گردشگری که وارد قم می شود با معرفی جاذبه های گردشگری در اماکن تفریحی، اقامتی و رستوران ها نسبت به قم تغییراتی ایجاد کنیم تا گردشگران با ظرفیت های این استان در این زمینه آشنا شوند و ماندگاری آن ها در قم افزایش یابد.
وی در ادامه گفت: برای هیچ کدام از پرونده های ثبتی ملی و جهانی پیوست گردشگری نداریم که این مساله در تمام استان ها مغفول مانده است.
وی افزود: ثبت آثار باید آورده ای برای استان ها داشته باشد که در راستای توسعه زیرساخت های گردشگری به پرونده های ثبت شده مرتبط شود.
معاون رئیس جمهوری ادامه داد: به عنوان مثال قم را باید به عنوان شهری هوشمند و خلاق معرفی کنیم و برای توسعه گردشگری این شهر در همین مسیر حرکت کنیم.
وی افزود: الگوی زیست مذهبی جذابیت فوق العاده زیادی دارد و می توانیم برای توسعه آن، تورهای گردشگری را به بازدید از بیوت علما و حوزه های علمیه که مدل خاصی برای خود دارند، راهنمایی کنیم.
وی بر تقویت موزه در استان قم تاکید کرد و گفت: راه اندازی موزه نیاز مهم این استان است و سازمان میراث فرهنگی نیز آمادگی دارد در این زمینه سهمی داشته باشد.
احمدی پور افزود: بنای تاریخی تیمچه بازار قم نیز موقعیت بسیار خوب جغرافیایی دارد و باید تقویت شود.
تیمچه بزرگ بازار قم بزرگترین سقف ضربتی ایران به شمار می آید که این بنای تاریخی در سمت شمال راسته بازار نو، از آثار ارزشمند هنر معماری دوران اسلامی ایران است که توسط هنرمند برجسته عصر ناصری، استاد حسن قمی مشهور به معمارباشی در سال 1301 هـجری قمری طراحی و اجرا شد.
وی بیان کرد: استان قم باید بتواند بخشی از سهمیه ای که به عنوان میزبان رویدادها به تهران اختصاص می یابد، به خود اختصاص دهد تا این مساله در ورود گردشگران تاثیرگذار باشد.
وی افزود: قرار است برای سال 1397، همایش ها و نمایشگاه های بین المللی که در تهران برگزار می شود در شهر تبریز برگزار شود.
احمدی پور تاکید کرد: شرکت کردن در نمایشگاه های ملی، بین الملی و منطقه ای فرصت خوبی است تا در قالب بروشور و فیلم ظرفیت های استان قم معرفی شود تا گردشگران بدانند که در کنار گردشگری زیارت، گردشگری سلامت و طبیعیت گردی نیز در قم وجود دارد.
وی با بیان این که دولت نگاه خاصی برای پوشش سراسری شبکه ریلی در کشور دارد، بر توسعه ریلی استان قم و استفاده از ظرفیت های آن تاکید کرد.
وی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به دوازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری، گفت: ملت ایران با انتخاب هوشمندانه نشان داد عقلانیت و بلوغ سیاسی به حدی است که بتوانند در هر شرایط سختی بهترین انتخاب را انجام دهند.
انتخابات دوازدهمین دوره ریاست جمهوری و پنجمین دوره شوراهای اسلامی شهر و روستا همزمان با انتخابات میان دوره ای دهمین دوره مجلس شورای اسلامی بیست و نهم اردیبهشت ماه سال جاری با مشارکت 73 درصدی مردم برگزار شد.
رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری ابراز امیدواری کرد که دکتر روحانی در دولت دوازدهم بر تعهدات و برنامه هایی که در جریان انتخابات ارائه کرده با کمک گرفتن از همه مدیرانی که در سطح استان ها در دولت یازدهم تلاش کردند، دست یابد.
وی اضافه کرد: امیدواریم کمک مدیران استانی ادامه یابد تا در دولت بعدی نیز شاهد قدم های موثر و جدی دولت برای پاسخ دوباره به اعتماد مردم باشیم.
سومین جلسه اقتصاد مقاومتی استان قم در سال جاری با حضور سعید شیرکوند معاون برنامه ریزی و سرمایه گذاری سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری، مهدی صادقی استاندار قم و مدیران استانی در تالار امام جواد(ع) استانداری قم برگزار شد.
/2085/ 1175 سمیه حیدری ** انتشار: رضا علیمحمدی
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.