عارف فرجامی روز سه شنبه در گفت و گو با ایرنا اظهار داشت: این 2 مورد دارای وقف نامه رسمی است ولی هنوز ارزش ریالی آن برآورد نشده است.
وی با اشاره به 17 مورد موقوفه طی سال گذشته در استان قم گفت: از این تعداد 9 مورد انتفاعی و هشت مورد منفعتی بوده است.
وی خاطرنشان کرد: وقف انتفاعی آن نوع از وقف است که از عین مال وقف شده استفاده می شود به طور مثال زمینی که وقف ساخت مسجد یا خودرویی که وقف یک موسسه فرهنگی می شود تا در انجام امورات خود از آن بهره گیرند از این رو این نوع وقف فاقد درآمد است، همچنین در در وقف منفعتی از درآمد مال وقف شده در راه خیر استفاده می شود به صورت مثال مغازه ای یا خانه ای وقف می شود تا از درآمد اجاره آن به فقرا کمک شود.
رییس اداره حقوقی و ثبتی اداره کل اوقاف و امور خیریه قم افزود: ارزش کل موقوفه های سال گذشته، 58 میلیارد 835 میلیون ریال است که حدود 14 مورد دارای وقت نامه رسمی و سه مورد دارای وقف نامه عادی(دست نویس) است.
وی با اشاره به این که 60 الی 70 درصد موقوفات در استان قم با نیت های مذهبی صورت می گیرد گفت: سال گذشته عمده وقف ها برای روضه خوانی، عزاداری سید الشهدا(ع) و قرائت قرآن بوده است ضمن این که یک مورد کمک به درمان بیمار، 2 مورد کمک به ایتام و یک مورد کمک به اسکان زائران حضرت معصومه(س) بوده است.
وی افزود: در صورتی که واقفان از این اداره کل برای نیت های خویش مشاوره بخواهند آنان را با ارائه راهکار راهنمایی می کنیم تا در حوزه هایی از جمله درمان و ایتام وقف کنند.
فرجامی با بیان این که تاکنون حدود 2 هزار و 40 مورد موقوفه در استان قم به ثبت رسیده است گفت: از این تعداد، حدود یک هزار و 300 مورد در خصوص احداث مسجد و حسینه بوده است و بقیه موارد در امور مذهبی و روضه خوانی به ثبت رسیده است.
رییس اداره حقوقی و ثبتی اداره کل اوقاف و امور خیریه قم با بیان این که این اداره آمادگی به ثبت رساندن موقوفات و نیات واقفان را دارد گفت: واقفان به صورت حضوری می توانند اسناد را ارائه کنند تا پیش نویس برای آن تهیه شود.
8138/ 1175 خبرنگار: فرزانه پیری ** انتشار: رضا علیمحمدی
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.