به گزارش ایرنا، احمد امیرآبادی فراهانی شامگاه دوشنبه در جلسه توجیهی ناظران و سرناظران انتخابات قم، با بیان این که متاسفانه تخلفات گسترده انتخاباتی در قم صورت می گیرد، افزود: برخی کاندیداها ضوابط انتخاباتی را رعایت نمی کنند و به طور حتم به این تخلفات رسیدگی می شود.
وی ادامه داد: ما وظیفه نظارت داریم، البته مسئولیت جمع آوری، امحاء پوسترها و بنرهای غیرقانونی تبلیغات انتخاباتی بر عهده هیات اجرایی شهرستان قم است که در چند روز گذشته اقدام هایی در این راستا انجام شده است.
وی تاکید کرد: عمل به قانون خواسته همه مردم است و اگر کاندیدایی به قانون عمل نکند، چگونه می خواهد بر اساس قانون شهر را اداره خواهد کرد؟!
امیرآبادی گفت: افرادی که در فرآیند تبلیغات به قانون عمل نمی کنند، از سوی مردم انتخاب نخواهند شد.
وی با بیان این که تمام فرآیند انتخابات به دست مردم انجام می شود، افزود: تمام مسئولان برگزاری انتخابات از قشرهای مختلف مردم هستند و دولت، مجلس و شورای نگهبان فقط مقدمات این کار را فراهم کرده اند.
نماینده قم در مجلس شورای اسلامی بیان کرد: همیشه نتیجه انتخابات بر اساس اراده ملت رقم خورده است و ملت ایران شاهد بوده زمانی که بعضا دولت در اختیار اصلاح طلبان بوده، رئیس جمهور اصول گرا انتخاب شده و یا بلعکس و این مساله نشان دهنده اراده ملت است.
امیرآبادی گفت: یک هزار و 600 تن برای نامزدی در انتخابات شوراهای اسلامی شهر و روستاهای قم اعلام آمادگی کردند که در بررسی ها توسط هیات نظارت فقط 20 تن رد صلاحیت شدند و صلاحیت سایرین تایید شد.
وی با اشاره به سختی و اهمیت کار ناظران انتخابات، افزود: ناظران به عنوان امین مردم در پای صندوق های رای حضور دارند و باید با رعایت حق الناس امین خوبی برای آراء مردم باشند.
رئیس هیات عالی نظارت بر انتخابات شوراهای اسلامی شهر و روستای استان قم گفت: بر اساس تصمیم هیات اجرایی و نظارت ابتدا آراء صندوق های ریاست جمهوری شمارش می شود و پس از اتمام صورتجلسه آن، آراء شورای شهر شمارش خواهد شد.
به گفته وی، ستاد انتخاباتی منطقه یک در شرکت مخابرات، منطقه 2 در شرکت برق، منطقه سه در شرکت گاز و منطقه چهار در شرکت آب و فاضلاب مستقر می شود.
وی بر دقت نظر در شمارش آرا تاکید کرد و گفت: باید از امانتی که به دست ما به عنوان امین مردم سپرده شده است به خوبی صیانت کنیم تا حق الناس را رعایت کرده باشیم.
امیرآبادی از ناظران انتخابات درخواست کرد: تا پایان ساعت اخذ رای، شمارش آرا و تنظیم صورتجلسه در شعبه های اخذ رای حضور داشته باشند و بر شمارش آرا نظارت کنند.
وی اضافه کرد: در شعبه های اخذ رای با همدلی و صمیمیت در عین اجرای قانون با ناظران شورای نگهبان هماهنگ باشید تا انتخاباتی باشکوه برگزار کنیم.
وی تاکید کرد: شمارش آرا باید توسط مجریان انجام شود و ناظران انتخابات فقط ناظر بر این امر هستند.

** وظیفه ناظران فقط نظارت بر صحت اجرای انتخابات است
رئیس هیات نظارت شورای نگهبان در قم نیز در این جلسه گفت: باید بر اساس وظیفه شرعی، انقلابی و ملی در انتخابات شرکت کنیم.
نصرت الله لطفی به وظایف ناظران در برگزاری انتخابات اشاره و اضافه کرد: ناظران باید بر اجرای قانون انتخابات، ضوابط برگزاری انتخابات، اخذ رای، شمارش آرا و تنظیم صورتجلسه و همچنین انطباق عملکرد مجریان انتخابات با ضوابط قانونی نظارت داشته باشند.
وی با تاکید بر این که ناظران باید کاملا به ضوابط قانونی آگاه باشند، اضافه کرد: بنای صحت انتخابات، شمارش آرا، تنظیم صورتجلسه و اعلام نتیجه انتخابات به مهر تایید نظارت است که با نظارت کارآمد، دقیق و مستمر حاصل می شود و لازمه آن دقت در کار است.
وی تاکید کرد: فضای شعبه های اخذ رای باید کاملا صمیمی و همراه با برخورد عاطفی، صمیمیت و محبت و همراهی مشروط به رعایت قانون باشد و هرگز صمیمیت باعث تحت شعاع قرار گرفتن ضوابط قانونی نشود.
لطفی ادامه داد: ناظران انتخابات به هیچ عنوان در حوزه اجرا ورود نداشته باشند، وظیفه ناظران فقط نظارت بر صحت اجرا است.
وی گفت: یک ناظر کارآمد و وظیفه شناس باید شناسنامه افراد را کنترل کند تا مشخص شود که فرد واجد شرایط رای دادن است یا نه و نباید در این زمینه به کنترل منشی اکتفا کند.
وی تاکید کرد: در راستای اعمال مدیریت صحیح هر تخلفی که مشاهده شد باید به ناظر مسئول شورای نگهبان اطلاع داده شود تا وی نیز مساله را به نماینده فرماندار و بخشدر اطلاع دهد.
انتخابات دوازدهمین دوره ریاست جمهوری همزمان با انتخابات پنجمین دوره شوراهای اسلامی شهر و روستا و میان دوره ای دهمین دوره مجلس شورای اسلامی، 29 اردیبهشت 96 در سراسر کشور برگزار می شود.
جلسه توجهی سر ناظران و ناظران انتخابات شوراها با حضور علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی در سالن همایش های شهرداری قم برگزار شد.
/2085/ 1175 خبرنگار: سمیه حیدری ** انتشار: رضا علیمحمدی
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.