به گزارش ایرنا، آیت الله علیرضا اعرافی روز پنجشنبه در مجمع عمومی «تشکل فراگیر تبلیغ گروهی طلاب» در جامعه مدرسین حوزه علمیه قم، با تاکید بر نقش طلبه های علوم دینی در افزایش مشارکت مردم در انتخابات افزود: تبیین شاخص ها و چارچوب ها و نیز تبلیغ گسترده برای افزایش مشارکت مردم در کشور وظیفه حوزه علمیه در انتخابات است.
وی با اشاره به به همزمانی امتحانات حوزه علمیه و انتخابات ریاست جمهوری افزود: با توجه به اهمیت تبلیغ طلبه ها در افزایش مشارکت مردم در انتخابات، زمان برگزاری امتحانات حوزه علمیه تغییر کرده است.
انتخابات دوازدهمین دوره ریاست جمهوری همزمان با انتخابات پنجمین دوره شوراهای اسلامی شهر و روستا و میان دوره ای دهمین دوره مجلس شورای اسلامی، 29 اردیبهشت ماه جاری برگزار می شود.
اعرافی با اشاره به نقش حوزه های علمی در تبلیغ، گفت: سالهاست عربستان با صرف هزینه سنگین به دنبال افراطی کردن الازهر مصر برای رسیدن به اهداف تبلیغی و ترویج افکار افراطی خود هستند تا منش اعتدالی الازهر را دچار دگرگونی کنند.
وی ادامه داد: با وجود اینکه عربستان در ایجاد دگرگونی در مشی اعتدالی الازهر موفقیت هایی کسب کرده است ولی همچنان الازهر مصر با مراکز دینی عربستان به طور کامل متفاوت است.
الازهر بزرگترین مرکز دینی جهان اسلام هم اکنون دارای 450 هزار دانشجو در علوم انسانی و علوم تجربی در مصر است که اثر گذاری بسیار زیادی در مسائل سیاسی و مذهبی و دنی در دنیای اسلام دارد.
مدیر حوزه های علمیه کشور در ادامه با تقدیر از همت بلند طلاب علوم دینی نسبت به امر تبلیغ و بکارگیری روش های نوین در حوزه تبلیغ گفت: حوزه در ذات خود مبلغ است و اگر تبلیغ و انتقال پیام دین از حوزه گرفته بود، اصل و هدف کار حوزه از آن گرفته شده است.
اعرافی، هدف نهایی کار حوزه را انتقال پیام دین به جامعه عنوان کرد و افزود: تبلیغ نیاز به مردم شناسی و مطالعات مردمی دارد که مردم شناسی و مخاطب شناسی بخشی به ذوق و مهارتهای شخصی و بخش دیگری به مطالعات علمی و کسب مهارت بر می گردد.
وی اصل و اساس تبلیغ علوم دینی را راهبری حوزه علمیه دانست و ابراز کرد: توفیق در تبلیغ نیاز مهارتهای فردی و اجتماعی در مردم شناسی و مخاطب شناسی دارد.
مدیر حوزه های علمیه کشور، با تاکید بر ضرورت اصلاح و پایش علوم انسانی از برخی انحراف ها و تبیین ارتباط علوم انسانی با دین ادامه داد: علوم انسانی و اجتماعی باید در گفتمان حوزه وارد و با نگاه اسلامی و الهی مورد مراقبه قرار گیرد.
وی کارهای صورت گرفته در زمینه علوم انسانی و اجتماعی پس از انقلاب اسلامی را ناکافی و بسیار کم عنوان کرد و اظهار داشت: باید اعتراف کنیم که در حوزه علوم انسانی در کشور کار کمی صورت گرفته و تا نتوانیم علوم اجتماعی را از منظر علوم اسلامی تبیین کنیم با مشکل مواجه خواهیم شد.
اعرافی ادامه داد: علوم انسانی و فکری که به کشور وارد و در مراکز علمی فرآوری و به نسل آینده منتقل می شود به همین دلیل باید نسبت به توجه به علوم انسانی اسلامی توجه ویژه شود.
وی در ادامه با اشاره به تدوین سند بنیادین آموزش و پرورش و سند مهندسی فرهنگی در کشور افزود: اگر این اسناد به خوبی اجرا شود به طور قطع اثرگذار خواهند بود ولی با وجود تصویب این اسناد تا کنون هیچکدام به خوبی اجرایی نشده است.
مدیر حوزه های علمیه کشور، نقص حوزه در تئوری پردازی علوم انسانی را مودر انتقاد قرار داد و خاطرنشان کرد: علوم انسانی و اجتماعی با منظر اسلامی کاری است که باید در حوزه اتفاق بیفتد.
اعرافی غرب شناسی را برای مبلغان دینی ضروری دانست و تاکید کرد: زندگی دنیای امروز در گفتمان غربی شکل گرفته به همین دلیل تا زمانی که مبلغان دینی، گفتمان غربی به عنوان گفتمان معارض با گفتمان اسلامی را نشناسند نمی توانند به خوبی در این زمینه کار کرد.
مدیر حوزه های علمیه کشور، ادامه داد: انجام کارهای خیریه در کنار تبلیغ اثرگذاری بیشتری داشته و توفیقات عمیق تری خواهد داشت.
وی خاطر نشان کرد: نگاه منظومه ای و گروهی به تبلیغ در جوامع امروز اهمیت مضاعف داد و تبلیغ در دنیای امروز بدون نگاه جمعی و کار گروهی توفیق کمی دارد.
وی گروه های تبلیغی را از جمله اثرگذارترین حرکت های فرهنگی در کشور دانست و گفت: در راهیان نور به دلیل حرکت های جهادی مبلغان شاهد آثارخوب و قابل لمس هستیم.
در این نشست، تغییر و اصلاح بندهایی از اساسنامه تشکل فراگیر تبلیغ گروهی طلاب پس از بحث و تبادل نظر به رای اعضای مجمع عمومی قرار گرفت.
تشکل فراگیر تبلیغ گروهی طلاب سراسر کشور با هدف توسعه، تقویت، آسیب زدایی، مانع زدایی، هویت بخشی و الگوسازی تبلیغ گروهی برای افزایش نفوذ و تاثیر تبلیغ اسلامی در سال 1390 هجری شمسی در قم تشکیل شد.
7404/ 6133/ خبرنگار- محمد زمانی ** انتشار- جعفرمسلمی
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.