به گزارش ایرنا، آیت الله محمدتقی مصباح یزدی شامگاه سه شنبه در مراسم تجلیل از مقام معلم در موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) افزود: شهید علامه مطهری دارای ویژگی های برجسته ای بود که حقیقتا برخی از آنها بی نظیر است.
وی گفت: در سال های انقلاب اسلامی فضای ماتریالیستی به شدت در دانشگاهها توسعه یافته بود و اگر این خطر مورد کم توجهی قرار می گرفت، تمامی اقشار جامعه را درگیر می کرد که استاد مطهری با تلاش بسیار توانست این خطر عظیم را به خوبی دفع کند.
وی با بیان اینکه علما و بزرگان حوزه باید در تدریس و تعلیم خود نوآوری داشته باشند و به روش های سنتی اکتفا نکنند، گفت: شهید مطهری همواره در این جهت نوآوری داشت، اما متأسفانه برخی در گذشته و امروز مباحثی را درباره ایشان مطرح می کنند که مایه تأسف است.
آیت الله مصباح یزدی با اشاره به برخی شبهه افکنی ها در جامعه در رابطه با آموزه های دینی، تصریح کرد: امروز روحانیت به عنوان مرزبانان فکر و اندیشه اسلامی باید مدافع حقایق دینی بوده و این روشنگری را با زبان قابل فهم برای مردم بیان کنند و در این جهت نوآوری داشته باشند.
وی با بیان اینکه برای سخن گفتن له یا علیه مسائل باید حدود آنها به خوبی مشخص شود تا منفعت ها و ضررهای آن را بدانیم، خاطرنشان کرد: نوآوری یک روی مذموم دارد که آن را بدعت می گویند و آن وارد کردن مسأله ای خلاف به دین است که بدون تردید از وسوسه های شیطان است.
رئیس موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) در ادامه افزود: گاهی نوآوری هایی در دین وجود دارد که کاملا بجا و لازم است و آن هنگامی است که مسائل جدیدی در جامعه ایجاد می شود، مثلا رانندگی بانوان را نمی توان به طور مطلق حرام اعلام کرد در حالی که شاید در شرایطی لازم باشد بانوان حتما رانندگی بلد باشند.
وی با بیان اینکه صدور فتوا بدون درنظر گرفتن همه جوانب و شرایط، مردم را نسبت به فقه و اسلام بدبین می کند، اظهار داشت: گاهی بر اثر ساده اندیشی، عمومی بودن برخی مسائل را بدیهی می دانیم در حالی اینگونه نیست، مثلا راست گفتن به کسی که قصد جان مؤمنی را دارد، حرام بوده و دروغ گفتن واجب است و اینگونه مسائل قید پنهان دارد که باید مورد توجه قرار بگیرد.
آیت الله مصباح یزدی خاطرنشان کرد: اینکه متأسفانه برخی تصور می کنند فقه شیعه ناقص است، به دلیل این است که نتوانسته ایم همه جوانب فقه و آموزه های دینی را به خوبی بررسی و برای مردم بیان کنیم، به ویژه بیان احکامی که با یکدیگر تزاحم داشته و برای عمل به آن باید مهم و مهمتر را بدانیم.
وی در ادامه افزود: تبیین اینگونه مسائل در نظام اسلامی از مهمترین وظایف روحانیت در دوران کنونی است تا دشمنان نتوانند مردم به ویژه جوانان را نسبت به دین و فقه اسلامی و ولایت فقیه بدبین کنند.
وی در پایان با بیان اینکه در مسائل سیاسی و اجتماعی که تردید داشته و راه را از بیراهه تشخیص نمی دهیم، ولی فقیه و رهبر جامعه باید حکم دهد، تصریح کرد: پس از انقلاب اسلامی مسائل بسیاری در جامعه بوجود آمده است که ولی فقیه باید انجام دادن یا انجام ندادن آن را برای مردم حکم کند.
8146 / 6133/ خبرنگار: سید محمدرضا بهشتی پور **انتشار- جعفرمسلمی
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.