به گزارش ایرنا، احمد امیر آبادی روز پنجشنبه در « اولین همایش ملی بحران دریاچه نمک و پدیده گرد و غبار در حوضه مرکزی ایران » در تالار شیخ مفید دانشگاه قم، افزود: بحران دریاچه نمک مساله کلان ملی است و به همین دلیل مجلس شورای اسلامی به دولت کمک خواهد تا این بحران قبل از فراگیر شدن، کنترل و رفع شود.
وی بیان کرد: امیدواریم فرایند مطالعات کارشناسی در خصوص مدیریت بحران دریاچه نمک در کوتاه ترین زمان ممکن به پایان رسد تا بتوان اعتبارات مالی مورد نیاز برای آن را پیش بینی و اختصاص داد و کارهای عملیاتی را آغاز کرد.
وی ادامه داد: از قوه مجریه درخواست می کنیم مساله مقابله با بحران دریاچه نمک را در اولویت برنامه های خود قرار دهد، چرا که ریزگردهای ناشی از آن، زندگی بیش از 30 درصد مردم ایران و ساکنان بخش های مرکزی کشور را درگیر می کند و سلامت شهروندان را با آسیب های جدی مواجه می کند.
امیرآبادی گفت: اگر بحران دریاچه ارومیه تنها قسمتی از کشور را درگیر می کند، بحران دریاچه نمک در صورت حل نشدن می تواند استان های مرکزی و پایتخت ایران را با چالش های محیط زیستی مواجه و زندگی در این مناطق را بسیار دشوار کند.
وی با اشاره به این که حقابه های مناطق مختلف کشور باید بر اساس قانون تامین شود، افزود: اگر حقابه های دریاچه نمک تامین نشود، این منطقه به کانون تولید گرد و غبار در بخش مرکزی ایران تبدیل می شود و هوای مناطق اطراف خود را آلوده خواهد کرد.
وی ادامه داد: استاندار، مسئولان استان و نمایندگان مردم قم در مجلس شورای اسلامی با تمام توان تلاش می کنند با تامین حقابه ها و سایر راهکارهای کارشناسی با بحران دریاچه نمک و آسیب های ناشی از آن مقابله شود تا ابعاد این بحران در سطح ملی گسترش پیدا نکند.
نماینده مردم قم در مجلس شورای اسلامی گفت: رسانه های داخلی و از جمله رسانه ملی تلاش نمایند ابعاد مختلف بحران دریاچه نمک را به اطلاع عموم مسئولان و مردم ایران برسانند تا یک خواست عمومی برای مقابله با این بحران به وجود آید.
همایش ملی بحران دریاچه نمک و پدیده گرد و غبار در حوضه مرکزی ایران، روز گذشته در تالار شیخ مفید دانشگاه قم آغاز شد و امروز به کار خود پایان می دهد.
در این همایش مقاله های برگزیده در زمینه محیط زیست ارائه و سخنرانی های علمی در این زمینه انجام شد و در نهایت از برگزیدگان تجلیل به عمل آمد.
در حاشیه برگزاری این همایش، نمایشگاهی در همین رابطه تشکیل شد و پوسترهای برگزیده به نمایش درآمد.
دریاچه نمک در ناحیه شرقی استان قم و در حد فاصل سه استان قم، سمنان و اصفهان قرار گرفته و بزرگترین دریاچه فصلی و فراشور کشور است که حدود 200 هزار هکتار وسعت داشته و یک سوم آن در محدوده جغرافیایی استان قم قرار گرفته است و دارای ساختار زمین شناختی کم نظیر شامل پوسته نمکی و حاشیه باتلاقی است.
این دریاچه که در دهه های گذشته از طریق رودخانه های کرج، جاجرود، شور، قمرود و قره چای کاملا پرآب بوده است، اکنون با قطع حقابه ها، خشکسالی مستمر و برداشت بی رویه از منابع آب زیرزمینی که باعث پیشروی آب های فراشور در سفره های زیرزمینی به سمت دشت ها و نابودی پوشش گیاهی و اکوسیستم منطقه شده، به یکی از کانون های فعال القاء ریزگردها در منطقه تبدیل شده است.
7405/ 6133/ خبرنگار: سید محمد ابراهیم جنابان ** انتشار دهنده: جعفرمسلمی
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.