به گزارش ایرنا، سید حسن رضوی روز چهارشنبه در« اولین همایش ملی بحران دریاچه نمک و پدیده گرد و غبار در حوزه مرکزی ایران » درتالار شیخ مفید دانشگاه قم، افزود: دولت با احیای دریاچه ارومیه و بالا آوردن سطح آب آن به میزان 84 سانتی متر از خشک شدن آن جلوگیری کرد و با این کار نشان داد با مدیریت کارآمد می توان از بحران های محیط زیستی جلوگیری کرد.
وی با اشاره به این که حفاظت از محیط زیست دریاچه نمک نیازمند عزم ملی و حضور همه اقشار مردم در صحنه است، ادامه داد: بحران دریاچه نمک تهدیدی است که با آن مواجه شده ایم و درصورت توجه نکردن به این مساله در آینده با آثار مخرب آن حتی بیش از دریاچه ارومیه رو به رو خواهیم شد.
حجم آب دریاچه ارومیه با تدبیر دولت روحانی از 500 میلیون مترمعکب در دوران بحرانی و زمان آغاز به کار دولت یازدهم به حدود 2.5 میلیارد مترمکعب در زمان حاضر رسیده است.
دریاچه ارومیه در قالب طرح احیای دریاچه ارومیه قرار است ظرف مدت 10 سال به سطح تراز اکولوژیک خود یعنی یکهزار و 274 متر از سطح آب های آزاد برسد.
وی ادامه داد: حوضه دریاچه نمک 9 میلیون کیلومتر وسعت دارد و 26 درصد جمعیت کشور را در دل خود جای داده است، همچنین میزان تراکم شهرنشینی در این منطقه در بالاترین حد ممکن قرار دارد.
رضوی گفت: منابع آب های سطحی استان قم بیش از 90 درصد کاهش یافته است و قم به عنوان یکی از کانون های ریزگردهای داخلی شناخته می شود.
وی افزود: متاسفانه با قطع روان آب ها در پنج رودخانه اصلی که به حوزه دریاچه نمک می ریختند، دشت های جنگلی خشک شدند و حرکت آب فراشور به سمت شهر در حال رخ دادن است.
وی ادامه داد: در صورت خشک شدن این دریاچه، این منبع عظیم محیط زیستی به کانون ریزگردها تبدیل می شود و مشکلات بسیاری را در بخش های مختلف از جمله سلامت، به وجود می آورد.
رئیس سازمان برنامه و بودجه استان قم گفت: در میان حوضه های آبی کشور، دریاچه نمک بحرانی ترین آن هاست که از نظر تراکم جمعیت در بالاترین سطح قرار دارد.
وی با اشاره به این که استان قم در محدوده بحران جدی خشسالی قرار دارد، افزود: اگر حقابه های دشت های این استان در اثر مدیریت ناکارآمد تامین نشود، سطح بیابان های قم گسترش می یابد و این زمینه پیدایش مشکل های زیست محیطی فراوانی در بخش های مرکزی ایران خواهد شد.
همایش ملی بحران دریاچه نمک و پدیده گرد و غبار در حوضه مرکزی ایران، امروز در تالار شیخ مفید دانشگاه قم آغاز شد و فردا به کار خود پایان می دهد.
در این همایش مقاله های برگزیده در زمینه محیط زیست ارائه و سخنرانی های علمی در این زمینه انجام خواهد شد. در حاشیه برگزاری این همایش، نمایشگاهی در همین رابطه تشکیل شده و پوسترهای برگزیده به نمایش درآمده است.
امضای طومار حمایت از دریاچه نمک اقدام دیگری بود که در حاشیه این همایش توسط استاندار قم، شماری از مسئولان ملی و استانی و همچنین سایر شرکت کنندگان، انجام شد.
اتخاذ تدابیر و راهکارهای لازم و همچنین تطبیق علم و عمل برای حل بحران دریاچه نمک و پیشگیری از بروز حادثه زیست محیطی در مرکز کشور، مهمترین هدف برگزاری این همایش اعلام شده است.
دریاچه نمک در ناحیه شرقی استان قم و در حد فاصل سه استان قم، سمنان و اصفهان قرار گرفته و بزرگترین دریاچه فصلی و فراشور کشور است که حدود 200 هزار هکتار وسعت داشته و یک سوم آن در محدوده جغرافیایی استان قم قرار گرفته است و دارای ساختار زمین شناختی کم نظیر شامل پوسته نمکی و حاشیه باتلاقی است.
این دریاچه که در دهه های گذشته از طریق رودخانه های کرج، جاجرود، شور، قمرود و قره چای کاملا پرآب بوده است، اکنون با قطع حقابه ها، خشکسالی مستمر و برداشت بی رویه از منابع آب زیرزمینی که باعث پیشروی آب های فراشور در سفره های زیرزمینی به سمت دشت ها و نابودی پوشش گیاهی و اکوسیستم منطقه شده، به یکی از کانون های فعال القاء ریزگردها در منطقه تبدیل شده است.
7405/ 6133/ خبرنگار: سید محمد ابراهیم جنابان ** انتشار دهنده: جعفرمسلمی
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.