به گزارش ایرنا، در این جلسه که عصر شنبه به ریاست سید مهدی صادقی استاندار قم و با حضور جمعی از مدیران دستگاه های اجرایی استان در تالار معصومیه فرمانداری قم برگزار شد، همچنین گزارشی از عملکرد دستگاه های اجرایی استان قم در ایام نوروز و خدمات رسانی به مسافران و زائران و نیز بررسی نظرسنجی انجام گرفته در این رابطه، مورد بحث قرار گرفت.
معاون امور زائران استانداری قم در این جلسه گفت: به منظور شناخت نقاط ضعف و قوت خدمات رسانی به زائران و مسافران در ایام نوروز در شهر مقدس قم، نظرسنجی با جامعه آماری پنج هزار تن به انجام رسید.
یونس عالی پور افزود: متاسفانه بیش از 70 درصد زائران تلفن های 135 و 137 که مربوط به راهنمای زائران است را اصلا نمی شناختند.
وی ادامه داد: بر اساس این نظرسنجی بیشرین تعداد زائران از استان های تهران، خراسان، البرز، اصفهان، مرکزی و یزد بودند و از این میان 35 درصد زائران برای نخستین بار به این شهر سفر کرده بودند.
وی با بیان این که 41 درصد زائران برای یک روز، 31 درصد برای 2 روز و بیشتر و 28 درصد زائران برای چند ساعت در شهر مقدس قم اقامت داشته اند، خاطرنشان کرد: 94 درصد زائران و مسافران با وسیله شخصی به قم سفر کرده بودند.
وی همچنین بیشترین مکان مورد استفاده زائران برای اقامت در شهر قم به میزان 37 درصد را منزل اقوام و دوستان عنوان کرد و گفت: پس از آن 16 و 12 درصد زائران در مهمانپذیر و هتل اقامت کرده بودند و دیگر زائران نیز در اماکنی همچون بوستان و کمپ، حاشیه خیابان، منازل استیجاری، مهمانسرای اداره ها، مسجد و حسینیه و مدارس اسکان داشتند.
وی با بیان این که در ایام نوروز، 39 درصد زائران از تجربه قبلی خود برای حضور در شهر قم استفاده کرده و دیگر زائران از تابلوهای راهنما، راهنمایی شهروندان و نقشه و بروشور بهره مند شده بودند، تصریح کرد: 82 درصد زائران از برنامه های فرهنگی در شهر قم استفاده نکرده بودند و 18 درصد بقیه نیز بیشتر در برنامه های فرهنگی مسجد مقدس جمکران و حرم مطهر حضرت معصومه(س) حضور داشتند.
وی در پایان با بیان این که بیش از 60 درصد زائرانی که به شهر قم سفر کرده بودند، تمایل زیاد و خیلی زیاد برای سفر دوباره به این خطه مقدس داشته اند گفت: در مجموع زائران و مسافران در ایام نوروز از وضعیت خدمات شهری، بهداشت و رفاه، تامین ارزاق، امنیت، اسکان، اطلاع رسانی و فضای معنوی و فرهنگی در شهر مقدس قم رضایت نسبی داشتند.
** دبیر کمیته حمل و نقل و ترافیک ستاد تسهیلات زائران استان قم در این جلسه اظهار داشت: در ایام نیمه شعبان، بیشترین حجم ترافیکی را در شب نیمه شعبان مصادف با شب جمعه شاهد خواهیم بود و دستگاه های اجرایی باید برای تسهیل در عبور و مرور هماهنگی و مشارکت کامل داشته باشند.
وحید مقدم با اشاره به بهره برداری از طرح های بزرگراه امام علی(ع) و بلوار 15 خرداد در مسیر زائران نیمه شعبان، خاطرنشان کرد: زیرگذر بلوار انسجام و بلوار مرجعیت از طرح هایی است که باید هرچه سریعتر تکمیل و راه اندازی شود تا ترافیک در مسیر جمکران روان باشد.
وی بر ضرورت فراهم آوردن پارکینگ های بیشتر برای زائران و پاکسازی، مازوت پاشی و خط کشی پارکینگ ها تا پیش از نیمه شعبان تاکید کرد.
وی با بیان این که در ایام نیمه شعبان باید وسایل نقلیه عمومی همچون سال های گذشته به خوبی فراهم شود، تصریح کرد: امیدواریم نقشه های به روز شده شهرداری در اختیار زائران قرار بگیرد تا باعث سردرگمی زائران نشود.
** مدیرکل مدیریت بحران استان قم نیز در این جلسه گزارشی از کمیته امداد و ایمنی ارائه کرد و گفت: جلسات مقدماتی برای برگزاری هرچه بهتر جشن های نیمه شعبان در شهر مقدس قم و مسائل ایمنی و امدادی مرتبط برگزار شده و نقاط ضعف و قوت مورد بررسی کامل قرار گرفته است.
محسن اوروجی از راه اندازی بیمارستان سیار در کنار مسجد جمکران همچون سال های گذشته و همچنین افزایش نیروهای امدادی خبر داد و گفت: از نخستین روز برگزاری مراسم نیمه شعبان در مسجد مقدس جمکران، دستگاه های امدادرسان در این مکان و همچنین حرم مطهر حضرت فاطمه معصومه(س) مستقر می شوند.
وی با بیان این که از استان های همجوار درخواست کرده ایم که محورهای منتهی به شهر قم را به صورت ویژه پوشش امدادی دهند، تصریح کرد: آموزش های اولیه ایمنی و امدادی برای خادمان مسجد مقدس جمکران ارائه می شود تا در مواقع لزوم بتوانند کمک ها و خدمات لازم را ارائه بدهند.
** معاون خدمات شهری و امور اجتماعی شهرداری قم نیز در این جلسه خاطرنشان کرد: همه ساله در ایام نیمه شعبان بیش از 150 هکتار پارکسوار به صورت موقت در اطراف مسجد جمکران ایجاد می شود، اما با ساخت و ساز در اطراف مسجد این پارکسوارها در حال کوچک شدن هستند، از این رو این اراضی باید تملک شود.
سید امیر سامع اظهار داشت: از دیگر مشکلات موقتی بودن پارکینگ ها مساله روشنایی آنهاست که کیفیت مناسبی ندارد و امیدواریم امسال با کیفیت بهتری انجام شود.
وی در ادامه افزود: در ایام نیمه شعبان امسال همچون سال گذشته بلوار پیامبر اعظم(ص) به صورت 2 خط کندرو و تندرو از یکدیگر جدا می شوند تا مردم برای راهپیمایی مشکلی نداشته باشند و همچنین احداث ایستگاه های صلواتی در این مسیر بدون ایجاد ترافیک و با شکل بهتری انجام شود.
وی با بیان این که بهتر است صدور مجوز دستگاه های مختلف برای ایستگاه های صلواتی در یک نقطه انجام شود، خاطرنشان کرد: در سال گذشته مشکل سد معبر در اطراف مسجد مقدس جمکران وجود نداشت و امیدواریم که امسال نیز بتوانیم هرچه بیشتر با کنترل دستفروش ها، ترافیک و ایستگاه های صلواتی شاهد تسهیل در عبور و مرور زائران باشیم.
در این جلسه همچنین برخی از مدیران و مسئولان دستگاهها از جمله مدیران اجرایی مسجد مقدس جمکران و حرم مطهر حضرت فاطمه معصومه(س) از آمادگی کامل برای برگزاری هرچه بهتر جشن های نیمه شعبان و خدمت رسانی شایسته به مسافران و زائران خبر دادند.
8146 / 1175 خبرنگار: سید محمدرضا بهشتی پور ** انتشاردهنده: رضا علیمحمدی
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.