به گزارش ایرنا، محسن اوروجی روز شنبه در نشست خبری «همایش بحران دریاچه نمک و ریزگردها در حوزه مرکزی ایران» با بیان این که احیای دریاچه نمک قم فرصت های سرمایه گذاری خوبی را در استان فراهم می کند، اظهار داشت: مساحت حوضه آبریز دریاچه نمک حدود 9 میلیون هکتار است که 26 درصد جمعیت کشور در این حوضه زندگی می کنند و حدود827 هکتار از اراضی کشاورزی کشور نیز در این حوضه قرار دارد.
وی گفت: با توجه به گسترش ریزگردهای خاکی در قم و امکان نفوذ آن به استان های همجوار، در صورتی که برای رفع بحران دریاچه نمک اقدامی صورت نگیرد، در آینده به دلیل تبدیل ریزگردهای خاکی به ریزگردهای نمکی علاوه بر مشکل محیط زیست با انواع بیماری ها نیز مواجه می شویم که هزینه این بحران چندین برابر خواهد شد.
وی با بیان این که طبق مطالعات 105 هزار هکتار از اراضی قم به عنوان منشاء تولید ریزگرد شناسایی شده است، افزود: هر چند اقدام هایی در این زمینه انجام شده ولی باید پس از برگزاری همایش مذکور، به مسائل ریزگرها علمی تر پرداخته شود.
اوروجی همچنین با اشاره به ورود سالانه 17 میلیون متر مکعب آب فراشور از دریاچه نمک به دشت قم بر اثر قطع حق آبه های زیست محیطی افزود: به همین علت حوزه مدیریت بحران استانداری قم بر آن شد تا در این زمینه، «همایش بحران دریاچه نمک و ریزگردها در حوزه مرکزی ایران» را طی روزهای چهارشنبه و پنجشنبه هفته جاری در دانشگاه قم برگزار کند.
وی گفت: این همایش با همکاری نهادهای مختلفی چون اداره کل حفاظت محیط زیست، منابع طبیعی و آبخیزداری، سازمان نظام مهندسی کشاورزی، سازمان برنامه و بودجه، شرکت آب منطقه ای، مرکز بهداشت، مرکز تحقیقات کشاورزی و همچنین موسسه جغرافیایی دانشگاه تهران و با حضور استادان دانشگاه های قم و استان های همجوار و مسئولان کشوری و استانی ترتیب می یابد.
وی، اتخاذ تدابیر و راهکارهای لازم و همچنین تطبیق علم و عمل برای حل این بحران و پیشگیری از بروز حادثه زیست محیطی در مرکز کشور را مهمترین هدف این همایش ذکر کرد و گفت: بر اساس مطالعه ای که از سوی سازمان زمین شناسی ایران در تابستان 95 انجام شد، قم مستعدترین استان کشور به لحاظ تولید گرد و غبار است و در بین 30 استان حوضه آبخیز دریاچه نمک یکی از بحرانی ترین حوضه های آبخیز کشور به شمار می آید.
وی باشاره به نابود شدن تالاب های غنی موجود در استان قم و تبدیل شدن آنها به بیابان و وارد شدن خسارت های فراوان به بخش کشاورزی به دلیل وضعیت فعلی دریاچه نمک، افزود: علاوه بر این معضلات زیست محیطی، بحران دریاچه نمک هوای قم را 2 درجه گرم تر نموده و باعث نفوذ ریزگردها و تغییر الگوی بارش در مرکز کشور نیز شده است.
اوروجی همچنین با اشاره به تبعات اجتماعی پدیده مذکور، نابودی 11 روستای همجوار این دریاچه را از جمله این تبعات ذکر کرد و گفت: خالی شدن این روستاها از سکنه و مهاجرت بی رویه ساکنان به شهرها و بروز معضل هایی همچون حاشیه نشینی را در پی داشته است.
وی با تاکید بر این که معضل دریاچه نمک قم به مراتب حادتر از دریاچه ارومیه است، خاطرنشان کرد: دریاچه نمک قم بر خلاف دریاچه ارومیه چون از نظر جغرافیایی در مکانی واقع شده که رفت و آمد انسانی در آن به ندرت انجام می شود، کمتر در معرض دید مردم قرار دارد، از این رو حساسیتی که در مورد دریاچه ارومیه وجود داشته در مورد این دریاچه وجود ندارد، ولی باید نسبت به آن توجه خاصی صورت گیرد تا از بروز خسارتی بزرگ در نواحی مرکزی کشور جلوگیری شود.
دریاچه نمک در ناحیه شرقی قم و در حد فاصل سه استان قم، سمنان و اصفهان قرار گرفته و بزرگترین دریاچه فصلی و فراشور کشور است که حدود 200 هزار هکتار وسعت داشته و یک سوم آن در محدوده جغرافیایی استان قم قرار گرفته است و دارای ساختار زمین شناختی کم نظیر شامل پوسته نمکی و حاشیه باتلاقی است.
این دریاچه که در دهه های گذشته از طریق رودخانه های کرج، جاجرود، شور، قمرود و قره چای کاملا پرآب بوده است، اکنون با قطع حق آبه ها، خشکسالی مستمر و برداشت بی رویه از منابع آب زیرزمینی که باعث پیشروی آب های فراشور در سفره های زیرزمینی به سمت دشت ها و نابودی پوشش گیاهی و اکوسیستم منطقه شده، به یکی از کانون های فعال القای ریزگردها در منطقه تبدیل شده است.
7403 / 1175 خبرنگار: محسن آقاگلی ** انتشار دهنده: رضا علیمحمدی
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.