به گزارش ایرنا، سید رحمان دانیالی روز سه شنبه در دیدار اعضای ستاد اجرایی همایش دریاچه نمک و پدیده گرد و غبار قم با آیت الله حسینی بوشهری امام جمعه موقت قم، اظهار داشت: در حالی که تعداد روزهایی که غلظت گرد و غبار به بیشترین حد خود می رسیده در سال 65 تنها 2 روز از سال بوده این تعداد پس از گذشت 30 سال در سال 95 به 105 روز افزادیش پیدا کرده است.
وی با اشاره به معضل خشک شدن دریاچه نمک قم افزود: حوزه آبخیز آب این دریاچه علاوه بر قم استان های البرز، تهران،، سمنان، اصفهان، مرکزی و همدان را نیز در بر می گیرد، از این رو بیشترین تاثیر و کنش پذیری ناشی از این معضل زیست محیطی در استان همجوار قم این استان را نیز با مشکل جدی مواجه می کند.
دانیالی با بیان اینکه در شهرهای بزرگ بیش از 60 سد بر روی منابع ورودی به دریاچه نمک قم احداث شده است، افزود: فارغ از بحث بهره برداری های بی رویه، کاهش بارندگی و گرمایش زمین نیز در تشدید این معضل نقش مهمی داشته است.
این مسئول همچنین با بیان اینکه بیش از 25 درصد جمعیت کشور در حوزه دریاچه نمک قم سکونت دارند، افزود: این موضوع مطالبه ها از مسئولان کشوری برای رسیدگی به این معضل را 100 برابر افزایش می دهد، هر چند زنگ خطر آن از سالیان قبل زده شده است.
وی با بیان اینکه حدود 6 دشت آب خوان کشور از جمله مسیله از حدود سال 45 در وضعیت ممنوعه قرار داشته، افزود: به علت بهره برداری های بی رویه نه تنها منابع آب شیرین به دریاچه نمک قم وارد نشده، بلکه پس زده شدن آب های فراشور اراضی کشاورزی استان را تحت شعاع قرار داده است.
وی با بیان اینکه تاکنون از بین 609 دشت آبخوان کشور دشت قم رتبه نخست شوری را داشته است، افزود: هم اکنون آب های چاه به واسطه حرکت آب های فراشور موجود است اما به دلیل میزان املاح موجود در آن به میزان 17 هزار تا 20 هزار ای . سی قابلیت استفاده را ندارد که این امر باعث از بین رفتن اراضی خوب و مستعد کشاورزی شده است.
دانیالی همچنین با اشاره به اینکه بر اساس طرح مطالعاتی انجام شده از سوی سازمان زمین شناسی و اکتشافات معدنی کشور، قم در بحث نسبت مساحت اراضی مستعد برای تولید گرد و غبار به مساحت کل استان رتبه نخست استان های کشور را دارد، گفت: عوامل طبیعی و همچنین انسان ساز موجب بالا رفتن تعداد روزهای دارای گرد و غبار در این استان شده و در صورت پیش بینی نکردن راهکارهای لازم این معضل به تهران، کرج و مراکز اصلی کشور نیز اشاعه پیدا می کند.
این مسئول با ذکر برخی اقدامات انجام شده برای رفع این مشکل، تخصیص حقابه های زیست محیطی به میزان 154میلیون مترمکعب را از جمله آن برشمرد، و افزود: در شرایطی که آورد رودخانه قمرود و قره چای حدود 500 میلیون مترمکعب است، این حجم از آب پشت سدهای الغدیر ساوه و 15 خرداد قم ذخیره شده است.
وی با بیان اینکه طبق قانون 10 درصد منابع آبی باید به حوزه تخصیص منابع آبی وارد شود، افزود: در صورت تامین نشدن کسری آب حوزه دریاچه نمک قم فاجعه زیست محیطی ناشی از خشک شدن این دریاچه به مراتب فجیح تر از خشک شدن دریاچه های ارومیه خواهد بود.
مدیرکل مدیریت بحران استانداری قم نیز در این دیدار با اشاره به اینکه از مجموع حوادث طبیعی دنیا 34 مورد آن در کشور و 18 مورد آن نیز در قم تجربه شده است، سیل، زلزله، سرمازدگی و آفت زدگی محصول های کشاورزی را از جمله آن خواند، و افزود: در چند سال اخیر پدیده گرد و غبار نیز در قم رخ داده که منشاء آن مرزهای کشور و بعضا برخی مناطق داخلی است.
محسن اوروجی منشاء گرد و غبار در قم را داخلی دانست، و افزود: در بازه زمانی اردیبهشت ماه تا مهرماه و با توجه به جهت وزش باد از سمت شرق به غرب به دلیل خشک شدن دریاچه نمک بخش های مختلف استان در معرض گرد و غبار قرار می گیرد
وی با بیان اینکه با گسترش ریزگردهای نمکی و شیوع بیماری های مختلف در آینده شاهد افزایش هزینه های بهداشتی و همچنین اجرایی خواهیم بود، افزود: برای یافتن راه حل های تاثیر گذار در رفع این معضل بنا به دستور استاندار قم از اواسط سال 95 طرح برگزاری همایشی تحت عنوان دریاچه نمک و پدیده گرد و غبار در دستور کار مجموعه استانداری قرار گرفت.
وی همچنین زمان و مکان برگزاری این همایش را طی روزهای 6 و 7 اردیبهشت ماه در دانشگاه قم عنوان کرد، و افزود: در این همایش برخی مسئولان کشور از جمله وزیر نیرو، معاون رئیس جمهوری و رئیس سازمان حفاظت محیط زیست و روسازی سازمان های هواشناسی و جنگل ها، مراتع و آبخیزداری سخنرانی خواهند کرد.
اوروجی همچنین با اشاره به وجود 400 هزار هکتار از اراضی مستعد برای تبدیل به بیابان شدن در قم تعداد زمین های موجود منشاء گرد و غبار در این استان را نیز 105 هزار هکتار عنوان کرد، و گفت: با توجه به معضل شن های روان و خانه نشینی ساکنان در روستاهای حسین آباد میش مس و جنت آباد از توابع بخش مرکزی حدود 9 هزار هکتار از اراضی مستعد جنگل کاری و بوته کاری شده است.
7403/ ۶۱۳۳/ خبرنگار محسن آقاگلی ** انتشار دهنده: جعفرمسلمی
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.