به گزارش خبرگزاری تسنیم از قم، به نقل از پایگاه خبری آستان مقدس حضرت فاطمه معصومه(س)، آیت‌الله سید محمد سعیدی در دیدار اعضای ستاد مرکزی اعتکاف و مدیران استان قم اظهار داشت: خداوند در قرآن کریم از بندگان مطالبه می‌کند که به‌صورت دسته‌جمعی و اگر نشد به‌صورت فردی قیام کنند که نشان از این دارد که در جلوس و ایستایی اهداف مقدس محقق نمی‌شود.

امام‌جمعه قم افزود: باید در قیام‌ها تغییر وضعیت و تبدیل به احسن‌ها صورت بگیرد تا اهداف محقق شوند و انسان همیشه باید برای کارهای اصولی و اساسی در مرحله اول قیام کند و ثانیاً تغییر وضعیت بدهد و تفکر نماید.

تولیت آستان مقدس حضرت فاطمه معصومه سلام‌الله علیها خاطرنشان کرد: اعتکاف یکی از فرصت‌های بسیار عالی برای تفکر کردن انسان‌ها است چون قیامی که قرار است انجام شود در پرتو این تفکر شکل می‌گیرد و مردم در زمان اعتکاف تغییر وضعیت می‌دهند و یک دگرگونی در درون آن‌ها ایجاد می‌شود.

آیت‌الله سعیدی در ادامه گفت: در زندگی روزمره با توجه به وجود کارهای زیاد فردی، فرصت کافی برای تفکر وجود ندارد، لذا تفکر کردن زمان و مکان و فراغت خاصی را می‌طلبد و این مراسم یکی از همان زمان‌های طلایی برای تفکر کردن است.

وی افزود: مراسم اعتکاف هم ازنظر زمانی مصادف با یکی از بهترین ماه‌ها است و هم ازنظر مکانی در بهترین اماکن روی زمین برگزار می‌شود و اعتکاف یک فرصت الهی برای انسان‌ها است که بتوانند خود با معنویت گره بزنند.

امام‌جمعه قم اظهار داشت: یکی از عرصه‌های تفکر در اعتکاف این است که تفکر کنیم که نصیب و سهم ما از دنیا چقدر است و چگونه باید از آن برای آخرت استفاده کنیم و این مسئله یکی از مطالبات خداوند از بندگان است.

وی در ادامه تأکید کرد: نگاه انسان باید به دنیا نگاهی معنوی و مقدمه‌ای برای آخرت باشد به همین خاطر، دنیا طلبان از آخرت هیچ بهره و نصیبی ندارند.

تولیت آستان مقدس حرم کریمه اهل‌بیت(ع) خاطرنشان کرد: باید عوامل اجرایی مراسم اعتکاف در سطح کشور حداقل سالی یک‌بار با همدیگر نشست داشته باشند.

وی گفت: قم مرکز نشر معارف اهل‌بیت(ع) و احیاگر سنت‌های فراموش‌شده الهی است لذا باید این مسئله حفظ شود و همچنین باید سنت‌های حسنه مثل اعتکاف که ریشه در معارف دینی دارد به‌درستی حفظ و گسترش داده شود.

لزوم معرفت افزایی معتکفین در مراسم اعتکاف

رئیس ستاد مرکزی اعتکاف استان قم در دیدار اعضای ستاد مرکزی اعتکاف استان قم با آیت‌الله سید محمد سعیدی گفت: به برکت نظام جمهوری اسلامی، مراسم اعتکاف در قم نسبت به گذشته بسیط‌تر و در کشور و عرصه بین‌الملل نیز گسترش‌یافته است.

حجت‌الاسلام سید علیرضا تکیه‌ای افزود: به مدت 30 سال در قم و 20 سال در سطح کشور و حدود 5 سالی نیز در عرصه بین‌الملل مراسم اعتکاف برگزارشده است و سال گذشته در لندن بالغ‌بر 3000 نفر به همت جامعه المصطفی العالمیه، در مراسم اعتکاف شرکت کرده‌اند.

وی خاطرنشان کرد: هم‌افزایی و وحدت رویه در برگزاری اماکنی که اعتکاف برگزار می‌شود و همچنین آسیب‌شناسی و برنامه‌ریزی هوشمندانه در مراسمات اعتکاف که به‌صورت بخش‌نامه فرهنگی در حال ابلاغ است ازجمله فعالیت‌های این ستاد است.

تکیه‌ای اظهار داشت: تحول فضای فرهنگی و معنوی در کشور از اهداف برگزاری این مراسم است و غنی‌تر کردن مراسم ازنظر محتوایی از طرح‌هایی پیش رو است.

وی در پایان گفت: موسوعه فقهی اعتکاف در آستانه چاپ است و هدف‌گذاری فرهنگی و معرفت افزایی معتکفین از برنامه‌های این مراسمات است.

انتهای پیام/

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

  • کدخبر: 609202
  • منبع: tasnimnews.com
  • نسخه چاپی
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.