به گزارش ایرنا، سید حسن رضوی روز شنبه در جلسه تشریح اولویت های استان قم با حضور حجت الاسلام ذوالنوری و امیر آبادی، نمایندگان مردم قم در مجلس شورای اسلامی در سازمان برنامه و بودجه قم افزود: سند آمایش استان قم در آبان 1393 در 35 جلد تدوین و به تصویب رسیده و در این سند تمام مباحث استان، تحلیل جمعیت، مسائل زیست محیطی، کشاورزی، صنعتی و آینده نگری استان با برشمردن نقاط ضعف و قوت و راهکارهای لازم ارائه شده است.
وی نقش سازمان برنامه و بودجه را نظارتی، هدایت گری، اجرای برنامه های بالادستی و برنامه های مرتبط در استان دانست و گفت: سازمان برنامه و بودجه بازوی استاندار، ملجاء مدیران برای حل مشکلات، پذیرای مباحث کارشناسی و اتاق فکر استان است.
رضوی با اشاره به آغاز برنامه ششم توسعه در سال 96، اولویت های استان قم را مطابق با برنامه های ششم توسعه عنوان کرد و افزود: آب، محیط زیست، گردشکری، توسعه زیرساخت های ریلی، فناوری اطلاعات، توسعه حمل و نقل جاده ای، توجه به کشاورزی و تغییر الگوی کشت مهمترین سرفصل های این برنامه است که این موضوع ها با اولویت های استان قم به طور کامل مطابقت دارد.
رئیس سازمان برنامه و بودجه قم، ادامه داد: استان قم دومین شهر در حوزه گردشگری مذهبی کشور است که به دلیلی موقعیت جغرافیایی این استان با برنامه ریزی دقیق تر و آینده نگری ظرفیت تبدیل به نخستین مقصد گردشگری مذهبی در کشور را دارد.
وی با برشمردن نقاط ضعف و مشکلات استان قم خاطرنشان کرد: کمبود جدی آب، استقرار نامناسب واحدهای صنفی و آلاینده در سطح استان، نبود صنایع بزرگ و مادر، تک شهرستانی بودن، کوچک بودن اراضی، پیشروی کویر، واقع شدن بخش زیادی از شهر بر روی گسل زلزله، تعیین نشدن چارچوب مناسب برای تخصیص اعتبار لازم برای مناطق توسعه نیافته و کمبود واحدهای اقامتی مناسب برای گردشگران از جمله نقاط ضعف اعلام شده استان در سند آمایش قم است.
رضوی پایین بودن تسهیلات بانکی نسبت به منابع و سرمایه های در اختیار بانک های استان از سپرده های بانکی مردم قم را مورد اشاره قرار داد و افزود: توزیع نشدن مناسب امکانات، کمبود مکان های تفریحی و ورزشی، توزیع نامناسب جمعیت و ناهنجاری های ناشی از مهاجرت، تناسب نداشتن نیازهای واقعی شهر و درآمدهای شهرداری از دیگر نقاط ضعف استان قم است که برای حل این مشکل ها راهکارهایی نیز در سند آمایش قم تعیین شده است.
رئیس سازمان برنامه وبودجه استان قم همچنین با برشمردن نقاط قوت استان، وجود حرم حضرت معصومه(س) و مسجد جمکران به عنوان 2 قطب مهم مذهبی، فرهنگی و گردشگری را از جمله ویژگی های برجسته قم یاد کرد و گفت: وجود حوزه های علمیه با توجه به تاکید رهبر معظم انقلاب بر موضوع علوم انسانی، پیشرو بودن در حوزه چاپ، نشر و تولید محتوای دینی در کشور از جمله ویژگی های ممتاز استان قم است.
وی افزود: موقعیت ویژه جغرافیایی، نزدیکی به فرودگاه بین المللی تهران و نیز عبور شریان جاده ای کشور در قم و وجود خطوط مهم راه آهن سراسری در این استان موجب شده تا به راحتی و با ایجاد کمترین تغییرات بتوان ظرفیت حمل و نقل ریلی استان قم را به بیش از پنج برابر افزایش داد.
قم در شاهراه مواصلاتی 17 استان کشور قرار دارد.
رضوی در ادامه بیان نقاط قوت قم ادامه داد: فیبر نوری، وجود منطقه ویژه سلفچگان، فرش و صنایع دستی استان، ظرفیت بالای معادن و تغییر الگوی کشت از سنتی به گلخانه ای ظرفیت هایی است که این موارد در سند آمایش قم مورد توجه جدی قرار گرفته است.
وی در ادامه با اشاره به وضعیت آب استان قم گفت: با انتقال آب از سرشاخه های دز، تا سال 1415 هجری شمسی استان قم هیچگونه مشکل تامین آب شرب ندارد، چراکه با وجود ابلاغ حقابه برداشت 181 میلیون مترمکعبی در سال از این سرشاخه ها، زیرساخت های این سامانه ظرفیت انتقال 400 میلیون مترمکعب در سال را دارد.
یکی از طرح‌های بزرگ برای حل مشکل شوری آب در قم، طرح انتقال آب از سرشاخه‌های دز به قم بود که مراحل اولیه برسی انتقال آب الیگودرز به قم و برخی شهرهای مرکزی ایران از سال 1360 آغاز و اجرای رسمی طرح انتقال آب الیگودرز از شرق استان لرستان به برخی شهرهای مرکزی ایران و قم به طور رسمی از سال 1382 آغاز شد که اجرای آن موجب انتقال سالانه 181 میلیون متر مکعب آب از رودخانه های الیگودرز به سد کوچری و تصفیه خانه آن می‌شود.
پس از اجرای طرح انتقال آب ازسرشاخه دز در شرق استان لرستان به قم، سرشاخه های دز اکنون تامین کننده اصلی آب مصرفی شهرهای خوانسار، گلپایگان، خمین، محلات، نیم ور، سلفچگان و به ویژه قم می‌باشد.
رضوی با تاکید بر این که آب انتقالی از سرشاخه های دز، تنها منابع آب قابل شرب استان قم است افزود: برای تامین آب مورد نیاز کشاورزی استان قم باید به دنبال اجرایی کردن تخصیص های صادر شده برای استان قم بود چرا که با اجرای این تخصیص ها 100 میلیون متر مکعب آب برای بخش های کشاورزی و صنعتی استان تامین می شود.
وی همچنین با اشاره به وضعیت آب و هوایی استان قم گفت: بهترین سرمایه گذاری برای تامین برق در این استان با توجه به مسائل زیست محیطی سرمایه گذاری در نیروگاه های خورشیدی، توربین های بادی و نیروگاه های آبی است.
رضوی ادامه داد: رکورد مصرف برق استان قم در سال گذشته 560 مگاوات بود و این در حالی است که نیروگاه سیکل ترکیبی قم توان تولیدی 700 مگاوات را دارد و با مازاد تولید برق در استان در سال گذشته مواجه بودیم.
رئیس سازمان برنامه و بودجه قم با اشاره به برخی تلاش ها برای احداث دومین نیروگاه سیکل ترکیبی استان قم با توان 910 مگاوات ادامه داد: به دلیل این که تمام خطوط برق کشور از استان قم عبور می کند، برای تامین پایدار برق در مناطق مرکزی کشور طراحی ساخت دومین نیروگاه سیکل ترکیبی در قم برنامه ریزی شده که با توجه به مشکلات زیست محیطی که احداث این نیروگاه برای قم ایجاد خواهد کرد، تذکرات لازم در این خصوص داده شده است.
رضوی همچنین نرخ بیکاری استان قم در سال 95 را 11.2 درصد اعلام کرد و گفت: در استان قم هیچ کارگر بیکاری وجود نداشته بلکه با کمبود نیروی کارگری مواجه هستیم و این نیاز را از استان های دیگر تامین می کنیم ولی آنچه موجب افزایش آمار بیکاری در استان قم شده است آمار تحصیل بیکاران تحصیل کرده است.
وی افزود: استان قم در دهه های گذشته بیشترین آمار ورودی به دانشگاه را در کشور به خود اختصاص داده بود که با امروز با حجم بالای فارغ التحصیلان دانشگاهی در این استان مواجه شده ایم.

*** وجود 45 هزار واحد ساختمانی خالی در قم
معاون اطلاعات و آمار سازمان برنامه و بودجه قم نیز در این جلسه با اشاره به آخرین نتایج سرشماری سال 95 گفت: جمعیت استان قم از یک میلیون و 151 هزار و 672 تن در سال 90 به یک میلیون و 292 هزار و 283 تن در سال 95 افزایش یافته است، بر این اساس سهم این استان از جمعیت کشور از 1.53 درصد به 1.62 درصد افزایش یافته است.
جواد شاکر آرانی، قم را پنجمین شهر متراکم کشور عنوان کرد و گفت: تراکم جمعیت شهر قم دوبرابر میانگین کشوری است.
وی ادامه داد: بر اساس سرشماری سال 95، استان قم در شاخص نسبت جمعیت آپارتمان نشین، رتبه چهارم کشور را به خود اختصاص داده ضمن این که تعداد واحدهای مسکونی خالی این استان از 26 هزار و 690 واحد به 45 هزار و 665 واحد افزایش یافته است.
معاون اطلاعات و آمار سازمان برنامه و بودجه قم با بیان کرد: نرخ تورم استان قم نیز در سال 95، 6.7 درصد بوده که 2 دهم درصد نسبت به میانگین تورم کشور پایین تر است.
وی با نامناسب دانستن نسبت تسهیلات به سپرده های بانکی در قم افزود: در حالی که رتبه جذب سپرده های استان قم از رتبه 19 در سال 90 به رتبه 13 در سال 95 صعود کرده ولی تسهیلات پرداختی بانک ها در این استان متناسب با این افزایش جذب سپرده ها نبوده است.
7404/ 1175 خبرنگار: محمد زمانی راد ** انتشاردهنده: رضا علیمحمدی
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.