تقارن نوروز امسال را با ولادت حضرت فاطمه زهرا (س) را گرامی می داریم و امیدوار هستیم به برکت این تقارن سال آینده، سال پربرکتی برای ملت ایران، مردم عزیز، فهیم و متدین کشورمان باشد.
در نوروز 96، سالی پر از موفقیت ها در زمینه علم و دانش، صنعت و تجارت، عمران و آبادی، صلح وصفا و صمیمیت بین خانواده ها و اقشار مختلف جامعه را آرزومند هستیم و امیدوار هستیم سال 96 همه مردم ما بویژه جوانان عزیز، تقرب بیشتری به خداوند متعال پیدا کنند.
در مورد نوروز اگر سوال شود که آیا نوروز یک ریشه دینی دارد یا اینکه فقط یک سنت باستانی ایرانی است باید بگوییم ما کلمه نوروز را در روایات به عنوان 'نیروز' داریم وحتی این کلمه در مورد حضرت ابراهیم (ع) نیز وارد شده زمانی که حضرت بت ها را شکست، آْن روز به عنوان یکی از روزهای نوروز مطرح شد.
یا روز عید غدیر خم که پیامبر اکرم (ص) حضرت علی (ع) را به عنوان جانشین خود از طرف خداوند متعال معرفی کرد و در روایتی از امام صادق (ع) فرمودند:ان یوم النیروز هوالیوم الذی اخذ فیه النبی(ص) لامیرالمومنین(ع) العهد بغدیرخم.
یا روزی که در برخی از روایات وارد شده که رسول خدا، حضرت علی (ع) را به سوی جنیان فرستادند و برای اینکه از آنها عهد و پیمان بگیرند آن به روز به عنوان نوروز نامیده شد.
روز مبعث پیامبر اکرم (ص) مبعوث به رسالت شد و منت خداوند متعال بر بشریت کامل شد و یا روزی ظهور حضرت حجت (عج) در روایات به عنوان نوروز مطرح شده والبته در برخی روایات هم این تعبیر مهم وجود دارد که روزی نوروز نیست، مگر اینکه ما اهل بیت (ع) انتظار فرج را داریم.
از این روایات نتیجه می گیریم که کلمه نوروز ریشه در روایات دینی ما دارد، البته نزد ایرانیان نیز به عنوان اینکه شروع سال جدید است، اول بهار، شکفتن گل ها، روئیدن درختان و سبزه ها است و از این جهت که تحولی در طبیعت ایجاد می شود این روز را به عنوان نوروز قرار دادند.
در روایات ما آمده است که اهل فورس یعنی فارس زبانان، مصداق این نوروز را اول فروردین می دانند، نکته ای که ما از مجموعه مطالب استفاده می کنیم این است که هر روزی که یک حیات و احیایی باشد چه احیاء در طبیعت، یا احیاء در انسان و چه نزول دین و ظهور حجت عج، در روایات ما نوروز است.
در روایات ما نوروز یک عنوان کلی است که به هر روزی که تحول جدیدی که مربوط به بشر و طبیعت یا دین می شود، به آن روز نوروز گفته می شود.
نوروز یک مفهوم کلی است که در طبیعت است، حتی بر اساس برداشت ما، روز ولادت حضرت فاطمه زهرا (س) در فرهنگ دینی ما نوروز است، روز ولادت حضرت علی (ع)، میلاد پیامبر (ع) نوروز است.
تعبیر از حضرت علی (ع) این است که وقتی یک فالوده ای که مربوط به ایرانیان بود را خدمت حضرت آوردند، حضرت فرمود به چه مناسبت ان را آوردند، عرض کردند امروز اول فروردین نوروز ایرانیان است و فارسیان آن را به عنوان روز اول نوروز می دانند، حضرت فرمود: سعی کنید هر روز شما نوروز باشد.
این تعبیر حضرت بسیار دقیق و مهم است، انسان باید هر روز او باید با روز دیگر او تفاوت دارد، هر روز انسان باید روز جدید، حیات و معنویت جدیدی باشد، انسان هر روز باید یک ارزش جدیدی را برای خود احیا و ایجاد کند، امید است به برکت ولادت حضرت زهرا مرضیه (س) هر روز ملت ایران، نوروز باشد و هر روز بتوانند تحولی در ظاهر و باطن خود در امور مادی و معنوی داشته باشند.

*آیت الله محمد جواد فاضل لنکرانی رئیس مرکز فقهی ائمه اطهار (ع) و عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم
7401/ 6133/ تنظیم : بهمن اطمینان** انتشار دهنده :جعفرمسلمی
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.