به گزارش ایرنا، در این مراسم که مراجع عظام تقلید و آیات نوری همدانی، علوی گرگانی، مقتدایی، خرازی، سید احمد خاتمی، هادوی تهرانی و برخی دیگر از شخصیت های علمی و مذهبی حضور داشتند، عضو هیات علمی جامعه المصطفی العالمیه طی سخنانی آیت الله گلپایگانی را فقیهی وارسته، پرهیزکار، مخلص و قرآن شناس توصیف کرد، و افزود: یکی از مهمترین رموز موفقیت آن فقیه عالی مقام اخلاص بود.
حجت الاسلام والمسلمین ناصر رفیعی با بیان اینکه آن مرجع فقید فقاهت را در مشت خود داشت، افزود: آیت الله گلپایگانی در دوران جوانی و در حالی که تنها 24 سال داشت از سوی آیت الله حائری یزدی موسس حوزه علمیه قم به عنوان مجتهد معرفی شد.
وی با اشاره به عشق و ارادت آن مرحوم به ساحت مقدس و گرامی اهل بیت بویژه حضرت سید الشهدا و فاطمه زهرا (س) افزود: آن مرحوم گریه برای اهل بیت(ع) را به معنای تولی و تبری می دانست، و در دوران حکومت رضاخان که روضه خوانی ممنوع اعلام شد، آیت الله گلپایگانی با روزه خوانی در هنگام سحر و بین الطلوعین مانع تعطیلی مراسم سوگواری و عزاداری امام حسین(ع) شد.
استاد حوزه علمیه قم با یادآوری نقش موثر مرحوم آیت الله گلپایگانی در پیشبرد حرکت انقلاب اسلامی افزود: پس از وقایع سال 42 و دستگیری و تبعید حضرت امام راحل ،آیت الله گلپایگانی تنها فقیهی بود که از ایشان حمایت و پشتیبانی کرد.
عضو هیات علمی المصطفی همچنین گفت: حفظ مقام و شان مرجعیت در نزد آیت الله گلپایگانی بالاتر از همه چیز بود، و آن عالم بزرگوار همواره سعی می کرد به گونه ای رفتار کند، که دیدگاه مردم نسبت به جایگاه تغییر پیدا نکند.
رفیعی با اشاره به اهمیت و ارزش والای برپایی مجالس تکریم و تجلیل از علما، افزود: هر چند دشمن تلاش می کند تا با تبلیغات موجب بدبینی مردم نسبت به روحانیت شود، ولی همچنان روحانیت و بخصوص مرجعیت قداست خود را در جامعه حفظ کرده است.
مرحوم آیت الله سید محمدرضا موسوی گلپایگانی در سال 1277 شمسی در گلپایگان به دنیا آمد.
وی از زمره مخالفان رژیم پهلوی و از همراهان حضرت امام بود که پس از تبعید امام به عراق بیانیه ها، و سخنرانی هایی در حمایت از امام و انقلاب اسلامی ایراد نمود.
سرانجام پس از عمری خدمت، تدریس و تالیف، در هجدهم آذرماه 1372 برابر با 24 جمادی‏الثانی 1414 در سن 95 سالگی دارفانی را وداع گفت و در مسجد بالاسرِ حرم حضرت معصومه (س) در قم به خاک سپرده شد.
7403/ 6133/ خبرنگار محسن آقاگلی ** انتشار دهنده: جعفرمسلمی
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.