به گزارش ایرنا، مدیرکل دفتر امور بانوان و خانواده استانداری قم روز یکشنبه در این جلسه با اشاره به این که با ارائه طرح های توانمندی بانوان و دانش افزایی، باید زمینه ارتقای جایگاه مدیریتی بانوان قم فراهم شود اظهار داشت: طرح توانمندی بانوان مدیر برای 50 تن از بانوان در دستگاه های استان ارائه شده است.
معصومه ظهیری با اشاره به طرح تاب آوری بانوان گفت: در این طرح 30 موسسه مردم نهاد فعالیت می کنند تا بتوانند سه هزار تن از بانوان را آموزش دهند.
وی بیان داشت: در این طرح به موضوع های مختلفی از جمله مقابله با آسیب های اجتماعی و توان افزایی زنان صورت می گیرد.
مدیرکل دفتر امور بانوان و خانواده استانداری قم افزود: همچنین در راستای اجرای طرح ملاقات با فرزندان طلاق، 30 مکان در نظر گرفته شده است که در حال بررسی است ولی این تعداد کافی نیست.
وی ادامه داد: رسیدگی به حقوق کودک در استان ها به اداره کل امور خانواده های استانداری ها واگذار شده است که گزارش نهایی استان قم از جلسه های برگزار شده در اردیبهشت ماه امسال ارائه می شود تا در این حوزه راهکارهایی بیان شود.

** راه اندازی سه مرکز ملاقات با فرزندان طلاق در قم
در ادامه این جلسه مدیر پیشگیری از وقوع جرم دادگستری کل استان قم گفت: مکان های این مراکز با همکاری شهرداری قم اختصاص یافته است.
سعید کاویانی ادامه داد: این مراکز با تجهیز کامل در منطقه آذر، نیروگاه و یزدانشهر احداث شده است که کلانتری ها باید نیروی این مراکز را تامین کند تا به زودی گشایش یابد.

** اجرای طرح سنجش سلامت دانش آموزان
در بخش دیگر این جلسه، کارشناس مسئول امور بانوان اداره کل آموزش و پرورش استان قم با ارائه گزارشی از برنامه های ارائه شده برای دانش آموزان در مقاطع مختلف تحصیلی گفت: 25 هزار و 803 تن در این طرح شرکت کردند که سه هزار تن مشکوک به اختلال های بینایی و شنوایی و اوتیسم و چند معلولیتی بودند.
اشرف مرتمی گفت: 523 تن از این دانش آموزان در خانواده های فقیر زندگی می کنند و حدود 100 تن یتیم هستند که کمک های بهزیستی پاسخگوی نیاز این کودکان نیست.
وی با اشاره به اجرای طرح آموزش بهداشت بلوغ گفت: 19 هزار تن از والدین و دانش آموزان در پایه هفتم این آموزش ها را فرا گرفتند و بسته های فرهنگی و بهداشتی در بین 10 هزار تن از این خانواده ها توزیع شد.
کارشناس مسئول امور بانوان اداره کل آموزش و پرورش استان قم افزود: آموزش مهارت های ارتباطی نیز برای تعداد بیش از 13 هزار تن از دانش آموزان و اولیای آنان برگزار شد ضمن این که طرح غربالگری اختلال های ژنتیکی در 2 مرحله در مدارس استان در حال اجراست.
وی از تشکیل پرونده سلامت فرهنگیان و مربیان مدارس خبر داد و گفت: برای هفت هزار و 340 تن پرونده با همکاری مرکز بهداشت استان قم تهیه شده است.
وی، توزیع جعبه های کمک های اولیه در مناطق مختلف استان قم، اهدای تجهیزات ورزشی، بازسازی و احداث سالن های ورزشی در مدارس حاشیه شهر، روستاها و بخش های تابعه استان و رسیدگی به وضعیت کودکان محروم از تحصیل را از دیگر برنامه های آموزش و پرورش قم برشمرد.

** 79 درصد پرونده های اختلاف منجربه سازش شد
در ادامه این جلسه رئیس مرکز مشاوره فرماندهی انتظامی استان قم با اشاره به توسعه مشاوره و مددجو در کلانتری های استان گفت: بیش از هشت هزار پرونده اختلاف در سال جاری به مراکز مشاوره کلانتری ها وارد شده است که 79 درصد منجربه سازش شده است
محمد رحیمی دستجردی افزود: در حوزه کودک و نوجوان 360 مورد پرونده مشاوره ای بوده است که برای هر خانواده 10 جلسه مشاوره ای برگزار شده است.
وی با اشاره به جذب کارشناس ارشد مشاوره گفت: 24 تن مشاوره در حوزه خانواده کار می کنند تا شاهد تحکیم بنیان های خانواده باشیم ضمن این که 32 تن مربی آموزش همگانی جذب شده اند تا در مدارس برای ارتقای مهارت های زندگی و ارتباطی و فرزندپروی مطالبی ارائه کنند.

** واگذاری 30 کودک بی سرپرست به فرزندخواندگی
در بخش دیگر این جلسه معاون امور اجتماعی اداره کل بهزیستی قم از واگذاری 30 کودک بی سرپرست به فرزندخواندگی خبر داد و گفت: این تعداد کودک به خانواده های متقاضی برای سرپرستی تحویل داده شد.
مریم علیشیری گفت: وضعیت کودکان کار، خیابانی، بی سرپرست و نیازمند با گروه سنی صفر تا 18 سال را مورد بررسی قرار می دهیم ضمن این که سالانه حدود 300 کودک خیابانی ساماندهی می شوند.
وی با اشاره به این که مسئول رسیدگی به وضعیت کودکان با بهزیستی استان قم است گفت: 70 درصد برنامه ها برای این گروه های کودکان با همکاری دستگاه های مختلف اجرایی شده است و در همین راستا آیین نامه کودکان به نهادها ارائه شده است.
وی افزود: در ساماندهی کودکان به مشکلاتی بر خورده ایم چراکه برای توانمندسازی کودکان نیازمند مشارکت خیران هستیم این در حالی است که کمک های خیران و توجه آنان به کودکان یتیم است و سایر گروه کودکان از این کمک ها سهمی نمی برند از این رو این کودکان دچار مشکل اساسی هستند که باید در این حوزه برنامه ریزی هایی صورت بگیرد.
علیشیری با اشاره به وضعیت کودکان بازمانده از تحصیل و رفاه گفت: تعداد کودکان بازمانده از تحصیل در استان قم بالا بود که توسط موسسه خیریه ای مورد پیگیری قرار گرفت و به صورت رایگان ثبت نام شدند تا از تحصیل بهره مند شوند.
8138/ 1175 خبرنگار: فرزانه پیری ** انتشاردهنده: رضا علیمحمدی
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.