به گزارش ایرنا، آیت الله علیرضا اعرافی چهارشنبه شب در اجلاسیه عمومی اساتید سطوح عالی و خارج حوزه علمیه قم افزود: هنگامی که مسائل و نیازهای جدید را به فقه عرضه می کنیم، به توانمندی، ظرفیت و ژرفای فقه پی می بریم.
وی ادامه داد: مکتب والای اسلام دارای جامعیت گسترده ای است و فقه شیعی با تکیه بر منابع غنی در بستر تحقیقات عظیم تاریخی، توان پاسخگویی به تمامی نیازهای بشری در ابعاد مختلف را داشته و این تراث عظیم باید هرچه بیشتر صیانت شده و روز به روز به عمق و ژرفایی آن افزوده شود.
امام جمعه موقت قم با بیان این که حوزه علمیه نباید حتی لحظه ای تصور کند که در فقه و علوم پیرامون فقه از عمق و دقت های خود بکاهد، خاطرنشان کرد: امروز فقه باید به قلمروهای گوناگون گسترش یافته و مرزهای فقه در مواجهه با پرسش های گوناگون توسعه یابد.
اعرافی با اشاره به این که تحولات در فقه به عواملی از جمله علم کلام، علم اصول و علم حدیث باز می گردد، تصریح کرد: یکی از مهمترین عوامل تحول در زندگی بشر و نیازهای نوظهور در جامعه است که در سه سطح تعریف می شود، گاه مسائل مستحدثه است، گاه در ابواب کنونی جایی باز می کند و گاه ابواب فقهی جدیدی را به خود اختصاص می دهد.
وی با بیان این که امروزه مسائل مستحدثه با توجه به تحولات عظیم کنونی در زندگی بشر بر خلاف گذشته بسیار گسترش یافته است، گفت: در این برهه حساس حوزه های علمیه باید با توان و ظرفیت بیشتری به دنبال پاسخگویی به این حجم عظیم نیازها و پرسش ها باشند.
وی با اشاره به تحولات گسترده در علوم انسانی و اجتماعی در جهان غرب که تمامی جوامع را تحت تاثیر قرار داده و به هر سمت و سویی که می خواهند هدایت می کند، اظهار داشت: امروز حوزه های علمیه که رسالت صیانت از فضای فکری و فرهنگی جامعه را بر عهده دارند، باید در حوزه علوم انسانی ورود جدی تری داشته باشند.
مدیر حوزه های علمیه سراسر کشور با بیان این که منابع غنی دینی در تمامی عرصه های علوم انسانی و اجتماعی وجود دارد که باید از آنها به خوبی بهره مند شویم، خاطرنشان کرد: ابواب بسیار جدید فقهی با توجه به نیازهای گسترده بشریت وجود دارد که می تواند مباحث و درس های حوزه های علمیه در سطوح مختلف را به خود اختصاص داده و مرزهای دانش فقه هرچه بیشتر گسترش یابد.
وی در پایان با بیان این که پیمودن این مسیر بسیار دشوار و ناهموار و برای تحقق این اهداف چهره هایی همچون شهید صدر و مراجع عظام تقلید نیازمند است، تصریح کرد: در پاسخگویی به ابواب جدید فقهی باید در فضای آزاد و فعال حوزه های علمیه، مجتهدان مطلقی از میان طلاب جوان و خوش استعداد پرورش یابند که در یک عرصه خاص بتوانند نظریه پردازی و نوآوری داشته باشند.
اجلاسیه عمومی اساتید سطوح عالی و خارج حوزه علمیه قم با موضوع «توسعه مباحث فقه، نیازها و ضرورت ها» با حضور جمعی از اساتید، علما و فضلای حوزه های علمیه در سالن همایش های مدرسه علمیه دارالشفای قم برگزار شد.
8146 / 1175 خبرنگار: سید محمدرضا بهشتی پور **انتشار دهنده: رضا علیمحمدی
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.