به گزارش ایرنا، آیت الله سیداحمد خاتمی روز شنبه در نشست خبری با اصحاب رسانه درسالن جلسات دبیرخانه مجلس خبرگان رهبری درقم از معیشت مردم و مسائل اقتصادی به ویژه اقتصاد مقاومتی ونیز فضای مجازی،فرصت ها و بحران هابه عنوان مهمترین موضوعات قابل طرح در دستورکاراجلاسیه مجلس خبرگان رهبری نام برد.
وی با اشاره به برگزاری دومین اجلاسیه پنجمین دوره مجلس خبرگان رهبری در سه شنبه و چهارشنبه 17 و 18اسفندماه 95،مشکلات معیشتی مردم را دردآور و موجب رنجش اعضای مجلس خبرگان دانست وافزود: اعضای خبرگان رهبری با در اولویت قرار دادن معیشت مردم و اقتصاد مقاومتی در تلاش برای بررسی و کاهش این مشکل هستند.
وی تاکیدکرد:مشکلات اقتصادی مردم مساله مهمی است واعضای مجلس خبرگان رهبری نمی توانند از آن به راحتی عبور کنند.
سخنگوی مجلس خبرگان رهبری، با اشاره به فرصت ها و بحران های فضای مجازی تاکید کرد: فضای مجازی اگر به درستی تدبیر نشود به فضای جنگ علیه نظام اسلامی و قتلگاه اخلاق،اعتقادات و ارزش های اخلاقی و سیاسی نظام تبدیل می شود.
وی افزود: فضای مجازی را برخی عرصه ای برای مبارزه با اسلام و ارزشهای دینی و نظام اسلامی قرارداده اند که باید همه فکرها و ظرفیت ها برای جلوگیری از این خطر و استفاده درست از آن به کار گرفته شود.

** اصلاح آئین نامه انتخابات مجلس خبرگان رهبری ضروری است
آیت الله خاتمی، با ضروری توصیف کردن اصلاح آئین نامه انتخابات مجلس خبرگان رهبری گفت: به منظور ایجاد تحول جدی در آئین نامه انتخابات مجلس خبرگان رهبری، تدوین آئین نامه جدید انتخابات مجلس خبرگان رهبری توسط کمیسیون آئین نامه مجلس خبرگان رهبری در حال تدوین است.
وی با بیان اینکه طبق قانون اساسی،قوانین مربوط به خبرگان رهبری توسط خود اعضای خبرگان تصویب می شودافزود:آئین نامه جدید انتخابات مجلس خبرگان رهبری در 36 ماده و 24 تبصره در هفته های آینده تکمیل و در اجلاسیه بعدی مجلس خبرگان رهبری به صحن علنی مجلس خبرگان ارایه می شود.
سخنگوی مجلس خبرگان رهبری، تعیین نشدن حداقل سواد مورد نیاز برای ثبت نامه از کاندیداهای خبرگان رهبری در آئین نامه مجلس خبرگان رهبری را یکی ازدلایل مهم اصلاح آئین نامه انتخابات خبرگان رهبری برشمرد وگفت:نام نویسی از کاندیداهای مجلس شورای اسلامی نیازمند ارایه حداقل مدرک کارشناسی است واین درحالی است که قانون برای نام نویسی ازکاندیداهای مجلس خبرگان رهبری هیچگونه حداقل هایی تعیین نکرده است که این موضوع جزو ایرادهای مهم آئین نامه انتخابات مجلس خبرگان رهبری است.
آیت الله خاتمی تعیین نشدن حداقل و حداکثر سن برای کاندیداهای مجلس خبرگان را از دیگر نقاط ضعف آئین نامه فعلی انتخابات مجلس خبرگان رهبری دانست و افزود:مجلس خبرگان رهبری به دلیل اینکه قراراست مهمترین رکن نظام اسلامی را تعیین کند باید ترکیب اعضای آن به گونه ای باشد که انتخاب این مجلس در مواقع حساس و کلیدی مورد اعتماد مردم باشد.

** مسئولان در عمل پایبندی خود به قانون اساسی و ولایت فقیه را نشان دهند
سخنگوی مجلس خبرگان رهبری، با تاکید بر اینکه ولایت فقیه یک قانون است نه تئوری تاکید کرد:همه مسئولان باید پایبندی خود به قانون اساسی رابا اطاعت از ولایت فقیه و رهنمودهای ولی فقیه نشان دهند.
وی افزود: اگر مسئولی بخواهد در برابر مواضع ولایت فقیه موضع بگیرد، مشروعیتش زیر سؤال می رود.
آیت الله خاتمی با اشاره به سخنان برخی افراد در خصوص موضع گیری یکی از مسئولان ارشد کشور در برابر رهبری تاکید کرد: فقط با گفتن یک جمله توسط مسئولی نمی شود از آن جمله موضع گیری آن مسئول در برابر سخنان رهبری را برداشت کرد.
امام جمعه موقت تهران، تصمیم گیری کلان کشور در مسائل سیاست داخلی و خارجی بر اساس قانون اساسی بر عهده ولی فقیه است افزود: امیدواریم مسئولان محترم به ویژه مسئولان محترم سه قوه در عمل همراهی خود را با ولایت برای مردم به اثبات برساند.
وی با بیان اینکه در شعارچیزی در کشور کم نداریم،خواست مردم را اقدام عملی اعلام کرد و ابراز داشت: پس از تاکید رهبر معظم انقلاب در نقض برجام بودن تمدید تحریم های 10 ساله توسط آمریکا شاهد موضع گیری های متحد و یکپارچه سران قوا و مسئولان کشور بودیم که موجب اقتدار جمهوری اسلامی در برابر دشمنان شد وباید این اتحاد در موضع گیری ها ادامه داشته باشد.
مجلس سنای آمریکا در راستای خباثت خود در برابر ملت ایران، بدون هیچ رای مخالفی طرح تمدید 10 ساله قانون تحریمهای ایران را به تصویب رساند.
بر اساس رای سنای آمریکا تحریم های چهارگانه سرمایه گذاری در میادین نفتی ایران، سرمایه گذاری و معامله در بخش پالایش، ارائه خدمات برای حمل و نقل نفت خام ایران و دیگر محصولات پالایشی و سرمایه گذاری و معامله در بخش پتروشیمی، بار دیگر به مدت 10 سال تمدید می شد.
بر اساس رای سنای آمریکا تحریم های چهارگانه سرمایه گذاری در میادین نفتی ایران، سرمایه گذاری و معامله در بخش پالایش، ارائه خدمات برای حمل و نقل نفت خام ایران و دیگر محصولات پالایشی و سرمایه گذاری و معامله در بخش پتروشیمی، بار دیگر به مدت 10 سال در صورت امضاء اوباما تمدید خواهد شد. آن مدیران و مسئولان می‌ توانند تا 24 میلیون تومان حقوق دریافت کنند.

*** نتایج کمیسیون مربوط به انتخاب رهبری محرمانه است
سخنگوی مجلس خبرگان رهبری با اشاره به تشکیل کمیته ای در کمیسیون اصل 107 و 109 قانون اساسی به منظور شناسایی افراد دارای صلاحیت برای احراز رهبری نظام تاکید کرد:این کمیته که به طورکلی محرمانه بوده از20 سال گذشته تشکیل شده است و بررسی های این کمیته محرمانه بوده وحتی برخی از اعضای خبرگان رهبری نیز از آن بی اطلاع هستند وفقط در صورتی که رهبری بخواهند نتایج این کمیته در اختیار مقام معظم رهبری قرار خواهند گرفت.
وی تاکید کرد: در صورتی که نیاز باشد، خبرگان برای تعیین رهبری آینده نظام غافل گیر نمی شود.
اصل 107 قانون اساسی بیان می کند که پس از امام راحل تعیین رهبر بر عهده مجلس خبرگان رهبری است و اصل 109 صلاحیت رهبری را بررسی می کند؛ کمیسیون «اصل 107 و 109 قانون اساسی» مجلس خبرگان رهبری با ریاست آیت الله محمد مومن تشکیل جلسه می دهد.

*** انتقاد سخنگوی مجلس خبرگان رهبری ازمصوبه اخیرمجلس شورای اسلامی
وی قوه مقننه را مورد احترام مردم، عصاره فضائل ملت و نماد مردم سالاری دینی دانست و با انتقاد از مصوبه اخیر مجلس شورای اسلامی گفت: انتظار نمی رفت که با توجه به زخم کهنه مردم از حقوق های نجومی، نمایندگان مردم در مجلس شورای اسلامی چنین مصوبه ای را درعرصه حقوق های مدیران تصویب کند.
آیت الله خاتمی،با بیان اینکه همانگونه که بایداحترام مجلس را حفظ کرد، اعضای مجلس شورای اسلامی نیز باید حریم مجلس را حفظ کنند ادامه داد: حفظ حریم مجلس دیدن واقعیت های بیرونی و دیدن رنجش مردم از حقوق های نجومی است.
سخنگوی مجلس خبرگان رهبری مصوبه مجلس برای تعیین حقوق کلان مدیران را مورد انتقاد قرار داد و افزود: از نمایندگان مردم در مجلس شورای اسلامی می خواهیم که پیش از ارسال این مصوبه به شورای نگهبان خود آن را اصلاح واگربراین مصوبه اصراردارند ازشورای نگهبان می خواهیم در این خصوص به وظیفه قانونی خود عمل کند.
مجلس شورای اسلامی 11 اسفندماه 95 مصوبه‌ای را تصویب کرد که بر اساس آن مدیران و مسئولان می ‌توانند تا 24میلیون تومان حقوق دریافت کنند. این مصوبه که به عنوان قانونی کردن حقوق های نجومی در برخی رسانه ها نام گذاری شده انتقاد های گسترده ای را در پی داشته است.

** برنامه های دومین اجلاسیه دوره پنجم مجلس خبرگان رهبری
وی افزود: این اجلاسیه در محل قدیم مجلس شورای اسلامی به ریاست آیت الله احمد جنتی برگزار می شود.
آیت الله خاتمی افزود:پس ازنطق رئیس مجلس خبرگان رهبری،چهارعضو این مجلس که از قبل وقت گرفته اند به ایراد نطق می پرداخته و در نخستین روز اجلاسیه پیش نویس بیانیه اختتامیه دومین اجلاسیه مجلس خبرگان رهبری بر اساس نظر اعضای مجلس خبرگان تدوین و پس از تصویب توسط مجلس خبرگان رهبری، بیانیه پایانی این اجلاسیه قرائت می شود.
سخنگوی مجلس خبرگان رهبری ادامه داد: درمجلس خبرگان رهبری بیانیه توسط هیات رئیسه تنظیم نمی شودبلکه بیانیه پایانی حاصل نظر اعضای مجلس خبرگان است.
وی با اشاره به فعالیت های کمیسیون سیاسی اجتماعی مجلس خبرگان رهبری گفت: به منظور آگاهی مستمر اعضای خبرگان رهبری نسبت به تحولات داخلی و خارجی به ویژه در مسائل سیاسی، فرهنگی، مدیریتی، امنیتی و اقتصادی، کمیسیون سیاسی اجتماعی مجلس خبرگان رهبری مرکب از 9 عضو اصلی و 2 عضو علل البدل با دعوت از نخبگان و مسئولان تشکیل جلسه داده و گزارشی را به هیات رئیسه مجلس ارائه می کند.
آیت الله خاتمی با اشاره به دعوت از سردارعبدالهی فرمانده قرارگاه سازندگی خاتم الانبیاء سپاه پاسداران و دکتر تقی پور عضو شورای عالی فضای مجازی برای حضور در اجلاسیه خبرگان رهبری و بیان اقدام ها، تهدیدها و مشکل های معیشت مردم و فضای مجازی گفت:قراراگاه سازندگی خاتم الانبیاء سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در عرصه ساماندهی به معیشت محرومان کارهای بسیار ارزنده و فاخری انجام داده که بسیاری از این اقدام ها به مردم معرفی نشده است.
سخنگوی مجلس خبرگان رهبری، شورای عالی فضای مجازی را دارای جایگاه قانونی فرادستی عنوان کرد و ابراز داشت: در اجلاسیه مجلس خبرگان رهبری، 2 میهمان این مراسم به بیان نظرهای خود پرداخته و پنج نفر از اعضای خبرگان نیز به بیان دیدگاه های خود می پردازند.

** صدور قطع نامه پایانی خبرگان رهبری در حال بررسی است
آیت الله خاتمی تعداد جلسات هیات رئیسه و کمیسیون های مجلس خبرگان رهبری دوره پنجم تاکنون را 71جلسه عنوان کرد وافزود:اعضای مجلس خبرگان رهبری به عنوان موکلان مردم عزیز ایران، مسئولیتی را که بر عهده دارند انجام می دهند.
سخنگوی مجلس خبرگان رهبری بااشاره به مطالبه رهبری ازخبرگان رهبری افزود: مقام معظم رهبری از مجلس خبرگان رهبری خواسته اند تا به بیانیه اکتفا نکرده بلکه با صدور قطع نامه موضوع های مورد تاکید خبرگان رهبری از مسئولان و حتی رهبری مطالبه شود که بیان قطع نامه در جلسه هیات رئیسه پیش از اجلاسیه مورد بررسی قرار می گیرد.

**بیعت با امام راحل و مقام معظم رهبری
وی حضوراعضای مجلس خبرگان رهبری درمرقد امام خمینی(ره) و تجدید بیعت با آرمان های امام راحل(ره)در روزپنجشنبه را از دیگر برنامه های اعضای مجلس خبرگان پس از پایان اجلاسیه عنوان کرد و گفت: حضور اعضای مجلس خبرگان رهبری در مرقد امام راحل(ره) حرکتی نمادین و اعلام تجدید بیعت با آرمان های امام خمینی(ره) است.
سخنگوی مجلس خبرگان رهبری ادامه داد: اعضای مجلس خبرگان رهبری سپس با مقام معظم رهبری دیدار و معظم له نیز رهنمودهایی مربوط به خبرگان و کشور ارائه می کنند.

**راهپیمایی 22 بهمن حماسه ماندگار ملت ایران
سخنگوی مجلس خبرگان رهبری همچنین به نمایندگی از اعضای مجلس خبرگان رهبری با تشکر از مردم بصیر ایران برای حضور گسترده در راهپیمایی 22 بهمن ماه امسال ادامه داد: راهپیمایی 22 بهمن ماه امسال یک حماسه ماندگار بود.
وی حضور پرشکوه مردم در راهپیمایی 22 بهمن با وجود مشکل های اقتصادی را بیعتی معنادار با امام و انقلاب دانست و با تجلیل از بصیرت ملت ایران گفت: با وجود مشکل های زیادی که مردم دارند ولی بصیرت ملت ایران نشان داد که این ملت هر جا که پای دفاع ارزش های انقلاب در میان باشد با تمام وجود به صحنه آمده و از انقلاب اسلامی دفاع می کنند.
آیت الله خاتمی با بیان اینکه حضور مردم در راهپیمایی 22 بهمن پشتوانه اقتدار نظام اسلامی افزود: اقتدار جمهوری اسلامی برآورده از حمایت های مردم از انقلاب اسلامی است.
7404/ 6133/ خبرنگار: محمد زمانی ** انتشار دهنده : جعفرمسلمی
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.