به گزارش ایرنا، در این آیین که حضرات آیات نوری همدانی و علوی گرگانی از مراجع تقلید، امینی و علوی بروجردی از استادان برجسته حوزه علمیه قم، سید مهدی صادقی استاندار قم، امیرآبادی نماینده قم در مجلس شورای اسلامی و احمدی مقدم فرمانده سابق نیروی انتظامی حضور داشتند، مدیر حوزه های علمیه کشور در سخنانی به تبیین ویژگی های آیت الله فاضل لنکرانی پرداخت.
آیت الله علیرضا اعرافی، شاگردی استادانی همچون آیت الله بروجردی(ره) و امام راحل(ره) را یکی از مهمترین ویژگی های آیت الله فاضل لنکرانی دانست و افزود: این که شخصی قبل از 20 سالگی در مجلس درس آیت الله بروجردی بنشیند و در 23 سالگی نیز تقریرات درس آیت الله بروجردی را بنویسد، کار کمی نیست، که مرحوم فاضل لنکرانی آن را انجام داد.
وی افزود: آیت الله فاضل لنکرانی در طی کردن سطوح مقدماتی و عالی و رسیدن به درس های خارج و اجتهادی شاگرد ممتاز آیت الله بروجردی بود و همزمان در محضر حضرت امام، اصول و تفسیر و فلسفه و معارف را نیز نزد علامه طباطبایی تلمذ کرد.
اعرافی با اشاره به به جامعیت علمی آن فقیه فرزانه و وارسته افزود: آن مرحوم در فقه و اصول متخص و در این زمینه دارای آثار فراوانی نیز بود و همزمان با مدارج عالی فقهی و اصولی، هم فلسفه را آموخت و هم در تفسیر و معارف الهی کار کرد و از خود آثاری در این زمینه ها به یادگار گذاشت و به مدارج عالی علمی نائل شد.
امام جمعه موقت قم با بیان این که مقوله تدریس و پرورش شاگردان یک مقوله کاملا فنی و ویژه است، خاطرنشان کرد: برای مدرس و استاد خوب بودن فقط عالم بزرگ بودن کافی نیست، بلکه مدرس بودن و شاگر پروری یک عطیه خاص الهی است.
اعرافی همچنین آیت الله فاضل لنکرانی را یک عالم مبارز و از پیشگامان نهضت انقلاب اسلامی توصیف کرد و افزود: آن مرجع عالیقدر در کنار تدریس، تحقیق و تالیف و پرورش شاگردان بزرگ، از جمله مبارزان نخستین انقلاب نیز بود و مبارزه را از استاد خود، امام آموخته بود و در مسیر مبارزه سال ها زندان، تبعید و مشقت های فراوان را تحمل کرد و پس از تبعید امام نیز مشعل مبارزه را بر دوش گرفت.
وی گفت: آیت الله فاضل لنکرانی همچنین در کنار برخورداری از علم، روحیه مبارزاتی و انقلابی، در تاسیس جامعه مدرسین و شورای مدیریت حوزه و ریاست بر این شورا نقش مهمی داشت و از خود آثار زیادی برجای گذاشت.
اعرافی افزود: داشتن خلق و خوی زیبا و مردمی از مشخصه های اصلی مرحوم فاضل لنکرانی بود، به نحوی که اگر کسی با او همنشین می شد، در شعاع جاذبه اخلاق و روحیه مردمی او قرار می گرفت.
مدیر حوزه های علمیه با بیان این که آیت الله فاضل لنکرانی از یک نگاه و رویکرد سیاسی و بین المللی برخوردار بود، افزود: آن مرحوم مسائل سیاسی را درک می کرد و در عرصه سیاسی حضور قوی و سنجیده داشت.
وی اضافه کرد: آیت الله فاضل لنکرانی در دفاع از ولایت فقیه لحظه ای آرام نمی گرفت و چه قبل از مرجعیت و چه در عصر مرجعیت خویش و همچنین در دوره امام و دوره رهبر معظم انقلاب بر اصل مترقی ولایت فقیه و هدایت جامعه توسط یک فقیه جامع الاشرایط تاکید داشت.
اعرافی تصریح کرد: آیت الله فاضل لنکرانی عاشق اهل بیت(ع) و پرچم دار توجه دادن جامعه به خاندان پیامبر(ص) بود و سراسر وجود این مرجع عالیقدر مملو از عشق و محبت به این بزرگان بود.
آیت الله محمد فاضل لنکرانی از مراجع تقلید شیعه در سال 1310هجری شمسی در قم دیده به جهان گشود و در 26 خرداد ماه 1386 هجری شمسی دعوت حق را لبیک گفت و در حرم مطهر حضرت معصومه(س) به خاک سپرده شد.
آیت الله فاضل لنکرانی پس از انقلاب مشغول تدریس در حوزه علمیه قم شد و پس از درگذشت آیت الله اراکی(ره) یکی از هفت مرجع تقلید معرفی شده از سوی جامعه مدرسین حوزه علمیه قم بود.
7403/ 1175 خبرنگار: محسن آقاگلی ** انتشار دهنده: رضا علیمحمدی
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.