به گزارش ایرنا، این مرجع تقلید روز سه شنبه در دیدار رئیس ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز و هیات همراه ضمن تسلیت ایام فاطمیه افزود: در اقتصاد ما سه مشکل قاچاق، یارانه ها و بانک ها وجود دارد که حل آن برای پیشرفت کشور ضروری می باشد؛ ابعاد این مشکل به اندازه ای است که با وجود تاکید رئیس جمهوری محترم مبنی بر تک نرخی کردن میزان تورم و ایجاد رونق در فضای اقتصادی، هنوز اقتصاد کشور با شرایط مطلوب فاصله دارد.
وی بیان کرد: رقم 15.5 میلیارد دلار کالای قاچاق کشف شده در کشور بسیار وحشتناک است و باید برای مبارزه با این پدیده نامبارک اقدام جدی تری صورت گیرد؛ به نظر می رسد کسانی که در زمینه قاچاق فعالیت می کنند، دارای قدرتی هستند که می توانند حتی از مسیرهای عادی کالای قاچاق وارد کشور کنند.
وی ادامه داد: در کشور ما باید نیروی انتظامی، دستگاه قضایی، سپاه و مجموعه نهادهای اجرایی دست به دست هم دهند و اجازه ندهند کالای قاچاق وارد کشور شود.
آیت الله مکارم شیرازی با اشاره به این که مبارزه با کالای قاچاق باید در حوزه های مختلف پیگیری شود، گفت: علاوه بر مقابله با ورود کالای قاچاق به کشور، باید تولید محصول های داخلی با کیفیت بیشتری همراه باشد تا اطمینان مردم برای استفاده کردن از آن ها جلب شود؛ نمی توان مردم را به سمت تولید کالاهای داخلی تشویق کرد اما کیفیت آن را بالا نبرد.
وی افزود: تعطیلی کارخانه های داخلی عامل دیگری است که باعث می شود مصرف کنندگان برای تامین کالای مورد نیاز خود به سمت استفاده از کالای قاچاق بروند و این به صلاح اقتصاد کشور نیست.
وی در ادامه با اشاره به اهمیت مباحث فرهنگی در موضوع مبارزه با قاچاق کالا و ارز، بیان کرد: مسائل فرهنگی همه جا حرف اول را می زند، تجربه هم نشان داده است تا مشکل های فرهنگی حل نشود سایر مسائل حل نمی شود؛ ما در این جا می گوییم ورود کالای قاچاق به کشور و همچنین مصرف آن توسط مردم حرام است.
این مرجع تقلید گفت: رعایت نکردن قوانین نظام اسلامی نه تنها از لحاظ قانونی تخلف است، بلکه ازنگاه دینی و شرعی نیز حرام می باشد و انجام آن جایز نیست، بنابراین مردم نباید کالای قاچاق مصرف کنند.
وی افزود: در آمریکا که مسائل دینی به مانند ایران مورد توجه مردم قرار نمی گیرد، مسئولان به مردم می گویند باید از کالاهای ساخت خودمان استفاده کنید، بنابراین استفاده از کالای ساخت داخل در کشور ما باید بیش از پیش مورد توجه قرار گیرد.
وی ادامه داد: رسانه ها، روزنامه ها و به ویژه صدا و سیما باید لزوم مقابله با کالای قاچاق را در فیلم ها و سایر برنامه های خود به مردم آموزش دهند، تا مردم نسبت به این مساله حساس شوند؛ اگر وضعیت قاچاق به همین شکل ادامه پیدا کند هم تولید کننده وهم مصرف کننده داخلی دچارمشکل های فراوان وغیرقابل جبرانی می شوند.
آیت الله مکارم شیرازی گفت: مردم بدانند بسیاری از کالاهای قاچاقی که وارد کشور می شود به گفته مسئولان تاریخ گذشته و بی کیفیت است و به سلامت آن ها آسیب می رساند.
وی در پایان ابراز امیدواری کرد روزی حجم ورود کالای های قاچاق به کشور صفر شود و افزود: باید با مساله قاچاق قوی تر و جدی تر برخورد کرد و موانع مقابله با آن را در رسانه ها با مردم درمیان گذاشت تا حمایت اجتماعی از این کار افزایش یابد.
این مرجع تقلید مشکل دیگر اقتصاد کشور را بانک ها دانست و گفت: گوش بانک ها به نصیحت ها بدهکار نیست و باید به فکر اهرم فشار بر آن ها بود؛ برخی از بانک ها حتی به بخشنامه های بانک مرکزی هم توجه نمی کنند و همان روند کار خود را ادامه می دهند.
وی افزود: مرکز فعالیت های اقتصادی کشور در شرایط کنونی بانک ها هستند و برای ایجاد رونق اقتصادی باید مشکل بانک ها حل شود.
وی ادامه داد: مشکل دیگر اقتصاد ایران، یارانه ها است؛ یارانه ها سنگی بود که در چاه انداختند؛ چه معنا دارد پولی که برای حمایت از نیازمندان و همچنین کمک به تولید و اقتصاد کشور است به دست کسانی برسد که توانایی مالی دارند و برای گذراندن زندگی خود احتیاجی به این پول ندارند.
حبیب الله حقیقی رئیس ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز و هیات همراه، امروز در سفر به شهر مقدس قم ضمن زیارت بارگاه ملکوتی حضرت فاطمه معصومه (س) با شماری از علما و مراجع تقلید دیدار و گفت و گو کرده و در جلسه مبارزه با قاچاق کالا و ارز در استانداری قم شرکت می کنند.
7405/ 6133/ خبرنگار: سید محمد ابراهیم جنابان ** انتشار دهنده: جعفرمسلمی
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.