به گزارش ایرنا، محمد رضا طلایی عصر دوشنبه در آیین گرامیداشت روز مهندس در تالار امام جواد(ع) استانداری قم اظهار داشت: علاوه بر مدیریت مصرف آب، تولید محصول نیز حدود 6.4 درصد افزایش یافت به طوری که حجم تولید محصول های کشاورزی در قم در سال 94 حدود 735 هزار تن بود که این رقم در سال جاری به 800هزار تن رسید.
وی با بیان این که ارتقاء رتبه آبی قم در بخش کشاورزی در شرایطی بود که این استان همواره جزو پایین ترین رتبه های کشور بوده است، افزود: این موفقیت در وضعیتی حاصل شد که استان با مشکلاتی حادی از قبیل شیوع آنفولانزای مرغی و سرمازدگی باغ ها و مزارع مواجه بوده است.
وی با اشاره به این که با وجود همه این پیشرفت ها اما همچنان رتبه قم در تولید خیلی از محصول های باغی از میانگین کشوری کمتر است، افزود: در حالی که میزان برداشت سالانه انار در ساوه 45 تن است، این رقم در بخش جعفرآباد قم 32 تن است.
بخش جعفرآباد از توابع استان قم با مرکز شهر قم حدود 40 کیلومتر فاصله دارد.
رئیس سازمان جهاد کشاورزی قم از سرمایه گذاری و کاهش هزینه های تولید به عنوان 2 خلاء مهم در بخش کشاورزی استان یاد کرد و افزود: این مشکل فقط به دست مهندسان کشاورزی و بر اساس تکنولوژی های نوین و پیشرفته رفع می شود.
وی افزود: هیچ تفاوتی میان بخش جعفرآباد و ساوه به لحاظ کمبودها و مشکلات بخش کشاورزی وجود ندارد، ولی آن چیزی که باعث تولید متفاوت در این 2 شهر شده به کارگیری دانش و تکنولوژی است.
رئیس سازمان نظام مهندسی کشاورزی و منابع طبیعی قم نیز در این جلسه با اشاره به این که مطابق اصل چهل و چهارم قانون اساسی و با هدف واگذاری امور به بخش خصوصی این مجموعه بیشترین ارتباط را با سازمان جهاد کشاورزی استان دارد، افزود: طی 2 سال گذشته بیش از یک هزار و 500 مورد مجوز در بخش های دام و طیور، شیلات، قارچ خوراکی، کلینیک های حفظ نباتات و سم پاشی صادر شده است.
عباس خرمی، همچنین برگزاری دوره های کار آموزی برای 2 هزار و 600 تن و صدور 2 هزار گواهی آموزشی و برگزاری همایش بهره وری آب در کشاورزی با شرکت مسئولان استانی و ملی را جمله اقدام های نظام مهندسی کشاورزی طی 2 سال گذشته عنوان کرد و افزود: در این مدت برای 400 تن از کشاورزان و بهره برداران استان کارگاه های آموزشی در زمینه های مختلف کشاورزی برگزار شده است.
وی همچنین با اشاره به تامین اعتبار خوب انجام شده برای اجرای طرح آب و خاک در استان قم در دولت تدبیر و امید، افزود: در این راستا شرکت های وابسته به نظام مهندسی کشاورزی سامان دهی و با هماهنگی های به عمل آمده کار طراحی و اجرای طرح مذکور به این شرکت ها واگذار و در 6 هزار و 500 هکتار از اراضی کشاورزی استان اجرا شد، که افزایش راندمان آبیاری از 40 به 50 درصد از نتایج آن است.
در پایان این آیین، تعدادی از مهندسان کشاورزی استان قم تجلیل شدند.
پنجم اسفند ماه سالروز تولد خواجه نصرالدین طوسی یکی از دانشمندان و ریاضی دانان سده هفتم هجری قمری به عنوان روز مهندس نامگذاری شده است.
7403/ 1175 خبرنگار: محسن آقاگلی ** انتشار دهنده: رضا علیمحمدی
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.