به گزارش ایرنا، نماینده ولی فقیه در استان هرمزگان در این همایش گفت: در حال حاضر بیش از چهار هزار و 700 اتاق فکر در سراسر جهان علیه دین اسلام و به خصوص نظام جمهوری اسلامی در حال توطئه چینی هستند و می کوشند آموزه های دینی از جمله مساله خمس را در میان مسلمانان کمرنگ کنند.
آیت الله غلامعلی نعیم آبادی با اشاره به این که پرداخت خمس مانند سایر احکام اسلامی بر همگان واجب است، افزود: احیای فرهنگ خمس در جامعه اسلامی، حاصل یک کار جمعی است و نقش روحانیت در تبیین این فریضه الهی غیر قابل انکار است.
وی با اشاره به این که دشمنان می خواهند چهره حقیقی دین را مخدوش کنند، بیان کرد: روحانیت وظیفه دارد به شبهه های وهابیت و سکولارها، پیرامون مساله خمس به صورت جامع پاسخ دهد.
مدیرکل همایش بین المللی خمس و تعالی فرهنگ جامعه گفت: امروز فریاد امام صادق(ع) برای حمایت از دین و حفظ مکتب اهل بیت(ع) در جهان بلند است؛ معارف ائمه اطهار(ع) آنقدر شیرین است که اگر چهره حقیقی مکتب تشیع برای بشریت روشن شود، جهانیان از آن استقبال می کنند در غیر این صورت فرصت به دست دشمنان می افتد.
نعیم آبادی بیان کرد: لازم بود مرکزی منسجم پیرامون موضوع خمس تاسیس شود تا به ابهام های مردم در مورد این فریضه الهی پاسخ مناسب دهد چرا که خمس مساله ای است که در قرآن کریم مورد توجه قرار گرفته و در نگاه اهل بیت(ع) جایگاه ویژه ای دارد.
وی با اشاره به این که امام خمینی(ره) بدون پول و اسلحه و تنها با بیان حق توانست طاغوت را نابود کند، ادامه داد: مبلغان دین که در زمان دفاع مقدس توانستند با بیان مطلوب خود مردم را به سمت جبهه ها هدایت کنند، امروز هم می توانند مردم را به سمت انجام احکام الهی و پرداخت خمس سوق دهند.
نعیم آبادی با بیان این که پرداخت خمس باعث می شود استقلال حوزه های علمیه حفظ شود، گفت: هر مجموعه ای که به صورت مردمی اداره شود برای ادامه حیات خود به بودجه های دولتی متکی نیست و این عامل موفقیت حوزه های علمیه در طول تاریخ تشیع بوده است.
وی افزود: در دوران غیبت امام زمان(عج)، مراجع عظام تقلید با استفاده از وجوه شرعی مردم از جمله خمس، اقدام به فعالیت های اجتماعی و آبادانی شهرها می کنند، بنابراین همگان هرچند اندک باید سهم خمس خود را در زمان معین (فرا رسیدن سال خمسی) بپردازند.
حجت الاسلام و المسلمین عباس نصیری فرد مدیرعامل بنیاد بین المللی احیای فرهنگ خمس نیز در این همایش گفت: خمس نقش تاثیرگذاری در رشد و گسترش فرهنگ شیعی داشته و امروز هم ظرفیتی عظیمی است که می توان از آن در راه آبادانی و توسعه نظام اسلامی استفاده کرد.
وی بیان کرد: حوزه های علمیه و دانشگاه ها باید پاسخ گوی شبهه های وهابیت و جریان های سکولار علیه فریضه الهی خمس باشند تا این سنت حسنه در میان مردم کمرنگ نشود.
وی ادامه داد: بنیاد بین المللی احیای فرهنگ خمس با تشویق مراجع عظام تقلید کار خود را از امروز با هدف گسترش این فریضه الهی در میان جهان اسلام آغاز می کند.
بنیاد بین المللی احیای فرهنگ خمس امروز با حضور آیت الله ناصر مکارم شیرازی از مراجع تقلید در این همایش رونمایی شد.
هدف این بنیاد انجام فعالیت های علمی و ترویجی برای گسترش فرهنگ خمس در میان مسلمانان است.
بنیاد بین المللی احیای فرهنگ خمس به دنبال گسترش سنت حسنه ارتباط مردم با دفاتر و نمایندگان مراجع عظام تقلید برای پرداخت خمس است و خود هیچ وجهی را از مردم دریافت نمی کند.
این بنیاد برای خود رسالتی جهانی درنظر گرفته است و می کوشد فرهنگ پرداخت خمس را در میان مسلمانان و شیعیان جهان بیش از پیش توسعه دهد.
استاد اقتصاد دانشگاه تهران نیز در این همایش گفت: دولت اسلامی در شرایط که بسترهای مورد نیاز حاکمیت در جامعه فراهم نباشد نمی تواند در انجام وظایف خود به طور کامل موفق باشد.
حسن سبحانی بیان کرد: هر اندازه مردم در جامعه امکان کار، اشتغال و درآمدزایی داشته باشند می توانند از فضای عقب افتادگی و فقر به سمت تعالی و پیشرفت حرکت کنند.
وی با اشاره به این که آموزه های اسلامی از جمله پرداخت خمس، جامعه را به سمت عدالت اقتصادی هدایت می کند، ادامه داد: مبارزه با فقر و ترویج فرهنگ کار و کوشش از مهمترین برنامه های دین است تا جامعه در مسیر پیشرفت و آبادانی قرار گیرد.
این استاد دانشگاه گفت: میان فقر و توسعه یافتگی یک رابطه منطقی برقرار است؛ در دوران عقب ماندگی فقر زیاد است و پیشرفتی نیست و در نتیجه درآمد کافی برای پرداخت خمس وجود ندارد، اما هرچه به سمت توسعه یافتگی حرکت کنیم میزان فقر کاهش و حجم درآمدهای پایدار برای پرداخت خمس افزایش می یابد.
وی افزود: هر اندازه فقر از جامعه کاهش یابد، اشتیاق مردم برای پرداخت خمس بیشتر می شود؛ بنابراین دولت های اسلامی در سیاست های خود نخست باید به فکر توسعه فعالیت های اقتصادی و ریشه کن کردن فقر باشند.
در این همایش یک پژوهشگر لبنانی به زبان عربی پیرامون اهمیت مساله خمس دقایقی کوتاه سخنرانی کرد و در نهایت از مقاله های برتر ارسال شده به دبیرخانه همایش تجلیل به عمل آمد.
اجرای گروه تواشیح و پخش کلیپ پیرامون موضوع خمس از دیگر برنامه های فرهنگی این همایش نیم روزه بود.
7405/ 1175 خبرنگار: سید محمد ابراهیم جنابان ** انتشار دهنده: رضا علیمحمدی
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.