به گزارش ایرنا به نقل از پایگاه اطلاع رسانی آیت الله جوادی آملی (پایگاه اطلاع رسانی اسرا)، وی روز شنبه در دیدار جمعی از مسئولان سازمان هنری رسانه ای اوج در محل بنیاد بین المللی علوم وحیانی اِسرا، اظهار کرد: درگذشت آیت الله هاشمی رفسنجانی نشان داد، انسان می تواند یک عمر درست زندگی کند و در راه هدف بلند خود، هر آسیب و رنجی که به او می رسد را تحمل کند.
آیت الله اکبر هاشمی رفسنجانی یار دیرین امام و رهبری یکشنبه شب هفته گذشته در سن 82 سالگی بر اثر عارضه قلبی در تهران دعوت حق را لبیک گفت و به ملکوت اعلی پیوست.
پیکر رئیس فقید مجمع تشخیص مصلحت نظام صبح روز سه شنبه، 21 دی ماه جاری با حضور میلیونی مردم عزادار ایران اسلامی در دانشگاه تهران تشییع شد و در جوار مرقد مطهر امام خمینی(ره) آرام گرفت.
آیت الله جوادی آملی درادامه به موضوع هنر اشاره کرد و گفت: بهترین هنر آن است که هنرمند ابتدا خود را بشناسد چرا که اگر خود را نشناسد، هنری نخواهد داشت.
وی اضافه کرد: هنر باید بوی ابدیت بدهد و نشان دهد که انسان ثابت است و نه ساکن! اگر چنین ایمانی در هنرمند بود فکر ابدی و خروجی ابدی نیز خواهد داشت.
آیت الله جوادی آملی اظهار داشت: نخستین قدم در هنرمند شدن، این است که انسانِ هنرمند، خود را بشناسد تا بعد بتواند خوابیده ها و افراد ساکن را بیدار و پویا کند، هنرمند باید خود را بشناسد که موجودی ابدی است، چرا که دین می گوید شما تنها یک دشمن دارید و آن مرگ است که در مصاف با آن پیروز هستید و شما مرگ را می میرانید نه اینکه بمیرید.
وی گفت: دو غده در تفکر غرب وجود دارد؛ یکی انکار معاد و دیگری انکار تجرد روح، غرب انسان را موجودی می داند که با مرگ تمام می شود و می پوسد و معتقد است غیر از این آسمان و زمین خبری نیست و لذا تمام تولیدات غرب از جمله هنر و سینمای آن معطوف به این دو منظر است، ریشه تمام مشکلات در تفکر غرب این است که دنیا را همین چند روز می بیند و نمی فهمد اعمال انسان همواره همراه اوست و نتایج و آثار آنها به خود او برخواهد گشت.
وی خاطرنشان کرد: هنر غرب بالاتر از خیال را نمی شناسد و تنها بین حس و خیال حرکت می کند در حالی که هنر دینی از خیال به وحی می رسد و رهاورد ملکوت را در می یابد.
آیت الله جوادی در فراز دیگری از سخنان خود گفت: حضرت امیر(ع) می فرماید ارزش هر انسان به هنر اوست! لذا طبق فرمایش حضرت ارزش هر کس به هنر اوست و نباید خود را مزدور و وابسته به این گروه یا آن گروه کند؛ هنرمند اگر خود را بشناسد می فهمد نباید به کسی وابسته و یا مزدور کسی باشد، هنرمند وابسته، هنرمند نیست بلکه کاسب است.
وی افزود: لذت از زیبایی در ذات و فطرت انسان نهادینه شده است و از این حیث هنرمند کار آسانی در پیش دارد و تنها کافی است انسان را متوجه فطرت خود کند، هنرمند باید معقول را متخیل و متخیل را محسوس کند تا در نتیجه هنر او، مخاطب عاقل شود و نه خیال.
این مرجع تقلید خاطرنشان کرد: هنری که تنها در محدوده حس به خیال و خیال به حس حرکت می کند، تنها خیال می پروراند، در حالی که هنرمند باید متخیله قوی داشته باشد و متخیله خود را پرورش دهد.
وی در تبیین تفاوت وهم، خیال و متخیله گفت: بین وهم، خیال و متخیله فرق است؛ ما یک وهم داریم که مسوول درک معانی جزیی است و یک خیال داریم که مسوول بایگانی صور است، اما در کنار آنها یک قوه متخیله هم داریم که اگر ضعیف باشد انسان توان ابداع نخواهد داشت، اما اگر قوه متخیله قوی باشد آنگاه معانی جزیی وهم و صور بایگانی شده در خیال را دوخت و دوز می کند، آنها را به هم پیوند و ربط می دهد و مفهوم جدید ابداع و ارائه می کند لذا هنرمند باید عاقله قوی و متخیله فعال داشته باشد.
آیت الله جوادی آملی خاطرنشان کرد: گرچه کار هنرمند در گرو متخیله قوی است اما سرمایه آن را باید از معقولات تامین کند، هنرمند باید سرمایه و مایه اثر هنری خود را از عقل بگیرد چراکه متخیله هرچند قوی، بدون سرمایه عقل کاری پیش نخواهد برد.
وی درباره تاثیرگذاری سینما نسبت به سایر رسانه ها گفت: در هر عصری ابزار مختلفی برای انتقال معارف و حقایق الهی در اختیار بشر بوده، الان ابزار سینما بهترین راه برای جذب مخاطبان و تبلیغ معارف الهی است و ذائقه مردم نیز این را می پذیرد، چرا که سینما تمام ابعاد و وجوه اداراکی انسان را تامین می کند و اگر خود هنرمندان به آنچه می گویند باور داشته باشند این طعم به ذائقه بیننده منتقل خواهد شد و تاثیر بیشتری خواهد گذاشت.
وی رسالت هنر را مورد اشاره قرار داد و گفت: اگر بخواهیم هنری داشته باشیم باید از عاقله به متخیله و از متخیله به حس حرکت کنیم تا هنر معقول تولید شود که همه جهات ادراکی انسان را تامین کند و بشر بفهمد یک گمشده ای دارد و این حداقل تاثیر هنر معقول در جامعه است.
آیت الله جوادی آملی خاطرنشان کرد: هنر باید انسانیت، کرامت و وجه مشترک انسان با فرشتگان را نشان دهد؛ جهان تشنه این معارف است.
این مرجع تقلید توصیه کرد: مناسب است در کنار سایر برنامه های خود جلسات قرآنی داشته باشید تا برای شما مشخص شود انسان از منظر قرآن چگونه موجودی است و چه جایگاهی در هستی دارد.
وی با اشاره به موضوع الگوسازی فرهنگی گفت: برخی تنها نقاط منفی را می بینند در حالی که ما خوبان جامعه را ببینم و از آنها الگوسازی کنیم؛ شهدا و جانبازان را به جامعه معرفی کنیم، اینها الگوی ما هستند، این کشور را اینها زنده کرده اند، بنابراین هرگز نباید اجازه دهیم عده قلیلی از افراد فاسد در جامعه تبدیل به الگو و شاخص شوند و در این راه بحمدالله دست شما پر است، وصیت نامه شهدا نیز می تواند در این مسیر کمک و آموزنده باشد.
7406/ 6133/تنظیم کننده: عباس منجمی ** انتشاردهنده: جعفرمسلمی

منبع ‫:‬ ایرنا
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.