محمدعلی حضرتی روز یکشنبه در گفت و گوی اختصاصی با خبرنگار ایرنا افزود: 20 میلیارد ریال از اعتبارات اجرای این طرح ها از طریق منابع استانی و سایر توسط منابع ملی تامین می شود.
این مسئول همچنین گفت: در حال حاضر 85 درصد کارهای مرمتی و حفاظتی بناهای مورد نظر به پایان رسیده و مرمت طرح های باقی مانده نیز به دلیل پیچیدگی بنای آنها همزمان با کار مطالعاتی پیش می رود.
وی با اشاره به وظیفه سازمان میراث فرهنگی در حفاظت از آثار و بناهای تاریخی،تصریح کرد: این دستگاه به عنوان متولی حفاظت و صیانت از آثار و بناهای تاریخی به عنوان وظایف ذاتی خود از هرگونه اقدام سوداگرانه در قالب تخریب و ساخت و ساز در ابنیه های تاریخی ثبتی جلوگیری می‌کند.
مدیرکل میراث فرهنگی،صنایع دستی و گردشگری قزوین خاطرنشان کرد: تقریبا همه بناهای تاریخی از یک جهت شاخص و دارای اهمیت می باشند که اگر به موقع کار حفاظت و مرمت آنها انجام نشود در آینده از داشتن آنها محروم خواهیم شد.
وی در ادامه به برخی طرح های مرمتی میراث فرهنگی قزوین در سال جاری اشاره کرد و افزود: بنای تاریخی آرامگاه کافر گنبد از آثار ارزشمند مربوط به دوره سلجوقی از این جمله است که با توجه به ارزش‌های تاریخی اسلوب معماری و نوع آجرهای به کار رفته در آن، ساماندهی، مرمت و جلوگیری از وارد آمدن آسیب‌های بیشتر به پیکره این بنای با شکوه به یادگار مانده از دوره اسلامی به عنوان طرحی شاخص در دستور کار قرار گرفته است.
حضرتی ادامه داد: همچنین کار مرمت و ساماندهی آرامگاه سلطان ویس و ایوان شرقی،غربی و جنوبی مسجد جامع عتیق انجام شده و برای مرمت گنبد خانه مسجد نیز به دلیل پیچیدگی ها از نظرها و توصیه های کارشناسان ملی استفاده می کنیم.
مدیرکل میراث فرهنگی،صنایع دستی و گردشگری قزوین همچنین خاطرنشان کرد: توسعه گردشگری در استان در گرو استفاده مناسب از بناهای تاریخی قرار دارد و در همین راستا باید به سمت حفظ و توسعه این بناها گام برداریم.
حضرتی با بیان اینکه آثار و بناهای تاریخی برجای مانده از گذشته‌های دور در حفظ اصالت و انتقال فرهنگ گذشتگان نقش بی بدیلی دارد، در پایان اظهار کرد: قزوین از آثار و بناهای ارزشمند تاریخی بسیاری بهره مند است که متاسفانه به دلیل کمبود اعتبار برای احیا و مرمت در معرض تخریب قرار دارند.
استان قزوین با یک درصد مساحت کشور، دارای یک هزار و 304 اثر ثبت شده تاریخی و طبیعی در فهرست آثار ملی است
7389*3013
خبرنگار: نسرین رحیمی**انتشار دهنده: رضا اولادی
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.