به گزارش ایرنا، اردشیر صفاپور روز چهار شنبه در نشست شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر استان قزوین افزود: باید برای پیشگیری از اعتیاد در محیط های کارگاهی، آموزشی و نظامی بیش از پیش تلاش کنیم.
وی با تاکید بر لزوم تقویت کمیته های فرهنگی و پیشگیری شورای مبارزه با مواد مخدر، گفت: در همین زمینه باید آموزش های پیشگیری از اعتیاد و ارایه مشاوره های تخصصی با همراهی اداره کل بهزیستی را در محیط های نظامی که سربازان جوان در آنها خدمت می کنند، ارایه دهیم.
صفاپور در بخش دیگری از صحبت های خود یادآور شد: اعتیاد به مواد مخدر همراه با مشکلات زیست محیطی،تهدید های هسته ای و جمعیتی از جمله مهم ترین معضل های امروز بشر هستند.
وی به گردش مالی بالای قاچاق مواد مخدر در دنیا اشاره کرد و گفت: چهارمین تجارت جهانی پس از فروش نفت،گردشگری و فروش سلاح با گردش مالی یک هزار و 600 میلیارد دلار مربوط به این حوزه می باشد که انگیزه بالایی سوداگران مرگ ایجاد کرده است.
مدیرکل بهزیستی قزوین نیز در این نشست از اجرای برنامه های آموزشی و پیشگیری از اعتیاد در محیط های نظامی استان خبر داد و گفت: با توجه به حساسیت و ضرورت حفظ اقتدار و سلامت نیروهای مسلح، پیشگیری از شیوع این پدیده شوم در محیط های نظامی در دست اقدام است.
علیرضا وارثی با بیان اینکه از جمله انحراف هایی که آسیب های جبران ناپذیری به جوامع بشری وارد می سازد، جرایم مربوط به مواد مخدر است، افزود: متاسفانه کشور ما به لحاظ وضعیت جغرافیایی،اقتصادی و اجتماعی ظرف سال های اخیر در معرض آلودگی بیشتر به مواد مخدر قرار گرفته است و نیروهای مسلح نیز به عنوان بخشی از جامعه در معرض ابتلا به این آسیب خطرناک قرار دارند.
وارثی از اعتیاد به عنوان یک بیماری زیست شناختی،روانشناختی و اجتماعی یاد کرد و افزود: عوامل مختلفی در سبب شناسی سوء مصرف و اعتیاد موثر هستند که در تعامل و ارتباط با یکدیگر منجر به شروع مصرف و سپس اعتیاد می‏شوند.
وی در ادامه با بیان اینکه معتقدم برخوردهای سلبی مانند منع مصرف قلیان در محیط های عمومی و بوستان ها آنچنان کارساز نیستند، اظهار کرد: هر آسیب اجتماعی یک راهکار اجتماعی می طلبد و باید به جای محدودیت مصرف قلیان در محیط های عمومی ، خانواده ها و جامعه را از خطرها و مضرات این مواد مخدر آگاه و اطلاع رسانی وسیعی نسبت به آن صورت پذیرد چرا که پس از جمع اوری قلیان ها در محیط های عمومی، استفاده از قلیان ها به داخل منازل و مکان های خصوصی کشیده می شوند.
فرمانده قرارگاه عملیاتی لشگر16 زرهی استان قزوین نیز در این نشست از اعتیاد به مواد مخدر به عنوان یکی از چهار بحران اصلی اجتماعی دنیا یاد کرد و گفت: سالیانه در دنیا بیش از 200 هزار نفر به دلیل مصرف مواد مخدر فوت می کنند که سهم کشور ما در این خصوص قابل توجه است.
امیر بهنام پیری با اشاره به تقدیم شهدای مبارزه مواد مخدر همه ساله در نقاط مرزی، اظهار کرد: ایران به دلیل همجواری با کشورهای تولید کننده همچون افغانستان و پاکستان وظیفه سنگینی در مبارزه با مواد مخدر دارد و در این راه هزینه های زیادی را پرداخت کرده است.
7389*3013
خبرنگار: نسرین رحیمی**انتشار دهنده: رضا اولادی
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.