به گزارش روز پنجشنبه ایرنا به نقل از روابط عمومی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان قزوین، محمد علی حضرتی در نشست ستاد بازآفرینی پایدار محدوده‌ها و محله‌های هدف برنامه‌های احیا، بهسازی و نوسازی بافت های فرسوده و ناکارآمد استان، بر توجه به گردشگری فرهنگی شهری به عنوان ابزاری برای بازآفرینی بافت‌های تاریخی تاکید کرد.
وی همچنین در خصوص ساماندهی محله تاریخی آقا کبیر قزوین نیز گفت: محله قدیمی آقا کبیر موسوم به آکبیر در دل یک محله تاریخی به نام راه کوشک واقع شده که قدمت آن به یک هزار و 200 سال می‌رسد و حد غربی این محله زرگر کوچه و گذر شیشه‌گر تا محله خلفا، زعفرانیه و دروازه راه کوشک را در بر می‌گیرد و حد شرقی آن خیابان فعلی نادری است که گذرهای سنگ پانزده، سوخته چنار ، زعفرانیه، زرگرکوچه، آکبیر و ملاباشی را شامل می شود و بدون شک پیش از هر گونه اقدامی در خصوص ساماندهی این محله باید برنامه‌ای بر اساس هویت تاریخی منطقه طراحی شود.
حضرتی با مهم خواندن گردشگری فرهنگی شهری به عنوان ابزاری برای بازآفرینی بافت تاریخی، اظهار کرد: بدون شک شناسایی عناصر ارزشمند موجود در محله‌های قدیمی و ارائه آنها به گردشگران نقش بسیار کلیدی در توسعه پایدار محله های تاریخی خواهد داشت.
وی ادامه داد: در فرآیند بازآفرینی بافت تاریخی شهر، حفظ استخوان بندی و فضایی که از آن با عنوان ریخت شناسی شهری یاد می‌شود، برای حفظ یکپارچگی شهر به ویژه محله‌ها ضروی است.
مدیر کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان قزوین گفت: متاسفانه در حال حاضر گذرها، معابر و خیابان‌های ما از نظر نما و منظر بسیار آشفته است، به عنوان مثال با توجه به کارکردهای امروز گذر عبید زاکان، باید همزمان چند اقدام شهری اعم از اجرای طرح پیاده راه از حمام قجر تا مجموعه سعد السلطنه و در کنار آن بدنه سازی خیابان برای بسامان کردن سیما و منظر شهری و احیای بازارچه آکبیر انجام شود.
حضرتی، احیای ارزش‌های فرهنگی و تاریخی را از راهبردهای اصلی تحقق گردشگری فرهنگی دانست و اظهار داشت: حفاظت از هویت فرهنگی یک محله برای معرفی آن ارزش فراوانی دارد، به عنوان نمونه محله راه کوشک در عزاداری‌های عاشورای حسینی دارای یک هیات با نام و نشان است که از گذشته‌های دور یکی از مراکز فرهنگی و مذهبی شهر قزوین به شمار می‌آید که ما می‌توانیم علاوه بر این عنصر فرهنگی با بهره‌مندی از خانه‌های تاریخی، مدرسه‌ها، آب انبارها، فضاهای عام المنفعه، بازارچه‌ها و میدانگاه‌هایی که برای اجتماع اهالی این محله پیش بینی شده بودند، خاطرات جمعی را بازتولید کرده ودر میان مردم افزایش مشارکت و احیای تعلق خاطر نسبت به بافت را به وجود آوریم.
وی بازگشت به سبک زندگی ایرانی-اسلامی را راهبرد دیگری در جهت تحقق گردشگری فرهنگی خواند و تصریح کرد: با توجه به فرمایش مقام معظم رهبری درباره سبک زندگی ایرانی- اسلامی، باید از الگوی زندگی بی‌هویتی که در حال حاضر در بسیاری از محله‌های ما متدوال شده فاصله گرفته و یک سبک زندگی مبتنی بر ارزش‌های تاریخی-فرهنگی محل و شهر ایجاد کنیم.
مدیر کل میراث فرهنگی،صنایع دستی و گردشگری استان قزوین در پایان گفت: در تحقق گردشگری فرهنگی باید به پیوند بین جاذبه‌های گردشگری و تعریف محورهای تازه تاریخی-فرهنگی توجه کرد.
7389*3013
خبرنگار: نسرین رحیمی**انتشار دهنده: رضا اولادی
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.