علی رضا اکبر شاهی روز دوشنبه در گفت وگو با خبرنگار ایرنا افزود: براساس قانون فقط افرادی که نسبت به اخذ مجوزهای قانونی و لازم اقدام می کنند می توانند در درمان حیوانات دخالت کنند.
وی اظهار کرد: مصرف داروی غیرمجاز که توسط افراد فاقد صلاحیت تجویز می شود علاوه بر اینکه منجر به خسارتهای جبران ناپذیری می شود، زمینه را برای سود جویی برخی افراد از فروش داروهای غیر مجاز و تقلبی فراهم می کند.
اکبر شاهی با تاکید بر تهیه دارو و واکسن های دامی مورد نیاز از مراکز معتبر و تحت نظر دامپزشکی به تمامی دامداران،مرغداران و زنبورداران توصیه کرد به هیچ عنوان از داروهای تقلبی و غیر مجاز و تاریخ مصرف گذشته با توجه به ارزان بودن آنها استفاده نکنند.
وی یادآور شد: درمان دام توسط افراد غیرمجاز، مصرف بی رویه و بدون ضابطه دارو و عدم رعایت زمان ممنوعیت مصرف داروها در دامهای کشتاری به عنوان یکی از مهمترین چالش‌های حوزه دارو و درمان مطرح است.
اکبر شاهی اضافه کرد: همچنین 24دامپزشک در کلینیک های ثابت دامپزشکی و 60مسئول فنی نیز به درمان عمومی و تخصصی در واحدهای دامداری استان قزوین فعالیت دارند.
وی در خصوص مصرف داروهای تهیه شده از مراکز غیر معتبر نیز گفت: با مراکزی که بدون نسخه معتبر اقدام به توزیع دارو می کنند، برخورد جدی صورت می‌گیرد.
معاون سلامت اداره کل دامپزشکی استان قزوین یادآور شد:با توجه به اینکه مصرف بی رویه داروهای دامپزشکی سبب ایجاد باقی مانده دارویی در مواد غذایی می شود، می ‌توانند در انسان عوارض نامطلوبی از جمله آلرژی و یا مسمومیت به همراه داشته باشند و همچنین مشکل مقاومت دارویی در انسان و حیوانات را به دنبال دارد که به منزله تهدید علیه بهداشت عمومی محسوب می شود و این موضوع قابل تعقیب کیفری است.
اکبر شاهی در پایان از تولیدکنندگان خواست، در صورت مشاهده مراکز توزیع غیر مجاز دارو و واکسن مراتب را از طریق شماره تلفن 1512 و یا سامانه پیامکی 50001512در سطح استان به دامپزشکی اطلاع دهند.
در حال حاضر در استان قزوین 28داروخانه دامپزشکی ، 149 دامپزشک، 19کارشناس و 6 کارشناس ارشد و 103 کاردان دامپزشکی وجود دارد.
7390*3013
خبرنگار: گیتی سیمیاری**انتشار دهنده: رضا اولادی
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.