به گزارش روز چهارشنبه ایرنا در این مطلب می خوانیم: سخت ترین شکست ها زمانی رقم می خورد که خرسند از موفقیت ها چشم برگذشته خود می بندیم و شهد شیرین پیروزی باعث می شود تا تلخکامی گذشته های نه چندان دور را از یاد ببریم که از آنچه گذشته است عبرت نگیریم.
زمان زیادی از دوم خرداد سال 1376 و رای بیست میلیونی ایرانیان به رئیس دولت اصلاحات که منجر به حیات رسمی اصلاح طلبان در فضای سیاسی کشور شد، نگذشته است.
از پیروزی اصلاح طلبان در انتخابات ریاست جمهوری 1380 و همچنین موفقیت در ششمین دوره مجلس شورای اسلامی و اولین دوره شوراهای اسلامی شهر اما در سال 1384 ترمز همه پیروزی ها کشیده شد و اصلاح طلبان نه به دلیل قوی شدن یا تغییر استراتژی اصولگرایان بلکه به خاطر اشتباهات پی در پی خود بیش از هشت سال با انواع و اقسام بهانه ها از تمامی عرصه های تاثیرگذار و حائز اهمیت، حتی از حضور در پست های میانی کنار گذاشته شدند.
اکنون که روزهای پیروزی اصلاح‌طلبان است و از موفقیت های خیره کننده در انتخابات ریاست جمهوری و شوراها بسیار خوشحال و خرسند هستند، نباید سال های سختی را که پشت سر گذاشته اند فراموش کنند.
سال هایی که خاطرات تلخ آن چون توهین به آیت الله هاشمی رفسنجانی و تلاش گسترده گروهی از فرصت طلب ها و ابن الوقت ها منجر شد تا اصلاح طلبان به طور کلی از حاکمیت کنار رفتند.
اما جریان اصلاح طلب که به زعم برخی تندروها و دلواپسان برای همیشه از حاکمیت کنار گذاشته شده بود توانست در سال 92 با یک ائتلاف و حمایت از حسن روحانی جانی دوباره بگیرد و در سایه وحدت و اتحاد گام اول را در مسیر بازگشت به عرصه مدیریت کشور بردارند.
گام دوم اصلاح طلبان در هفتم اسفند 94 هم با موفقیت همراه بود و آنها در تهران همه کرسی های پایتخت را از آن خود کردند و با پیروزی نسبی در بسیاری از شهر ها توانستند ترکیب مجلس را تغییر دهند.
اما گام سوم مهمتر و پیروزمندانه تر بود، از یک سو حسن روحانی را با رایی بالا راهی پاستور کرد از سوی دیگر اصلاح‌طلبان توانستند شوراهای شهر را در بیشتر کلان شهرها و شهرهای پرجمعیت کشور از آن خود کنند.
اما موفقیت امروز اصلاح‌طلبان تحقق پیدا نمی کرد مگر با وحدت و انسجام اصلاح طلبان و هم اندیشی بزرگان اصلاح‌طلب که در میانه میدان باقی ماندند و توانستند با دور اندیشی و مدیریت صحیح محدودیت ها و تهدیدها را به فرصت تبدیل کنند، فرصت هایی که به سادگی به دست نیامده است و نتیجه خون دل خوردن ها، ایستادگی ها و زخم زبان شنیدن هاست، اگرچه امروز و در ایام پیروزی برخی با شعار های بی پایه و اساس خود را به اصلاح طلبان نزدیک می کنند اما پایبندی و اعتقاد این افراد بارها در بزنگاه‌های مختلف امتحان شده است که بی شک در این عرصه آزموده را باز آزمودن خطاست.
قزوین از جمله شهرهای کشور به حساب می‌آید که اصلاح‌طلبان توانستند در آن به موفقیت دست یابند، حضور سه نماینده از لیست امید در مجلس شورای اسلامی، رای بالای حسن روحانی در استان و همچنین گرفتن اکثریت صندلی‌های شورای شهر قزوین می‌تواند به خوبی عملکرد مبتنی بر عقلانیت و اتحاد و انسجام اصلاح طلبان در استان قزوین را نشان دهد.
اتحادی مثال‌زدنی که با محوریت بزرگان اصلاح طلب در شورای هماهنگی اصلاح طلبان استان و همراهی همه گروه‌ها و احزاب اصلاح‌طلب منجر به تقویت مشارکت مردمی در انتخابات و در نهایت موفقیت در انتخابات شد اما رسیدن به این امر به سادگی محقق نشده است و اصلاح‌طلبان استان تجربه‌های تلخ و شیرینی بسیاری را پشت سر گذاشته اند.
عملکرد برخی از جریان‌های ناپخته در داخل اصلاح‌طلبان و جریان‌های تندرو که درصدد القای تفکر انشقاق و اختلاف در میان اصلاح طلبان بودند همواره به عنوان آسیب جدی و چالشی بزرگ وحدت و همدلی اصلاح طلبان را نشانه رفته است و امروز در حالی که اصلاح طلبان به موفقیت دست یافته اند همین افراد و گروه‌های منفعت‌طلب با رنگ عوض کردن و نزدیک شدن به اصلاح‌طلبان به دنبال سهم‌خواهی و آسیب رساندن به این جریان هستند.
بی‌شک عملکرد این افراد در تمامی بزنگاه ها مشخص است در انتخاب مجلس شورای اسلامی چه کسانی با پشت کردن به تصمیم اصلاح‌طلبان و با استفاده از هر ابزاری از نوشتن در نشریات تا خالی کردن ستاد اصلاح طلبان به دنبال شکست این جریان در انتخابات بودند،همان افرادی که با اصولگرایان هم صدا و همراه شدند و تند ترین توهین‌ها را به شورای اصلاح‌طلبان استان قزوین کردند و در انتخابات شوراهای اسلامی شهر و روستا با تضعیف کردن لیست امید تمام تلاش خود را کردند تا به این اتحاد و انسجام شکل گرفته ضربه وارد کنند.
عملکرد هماهنگ فهرست امید در شورای شهر قزوین و تصمیمات سنجیده فراکسیون امید در شورای شهر قزوین که با مشورت بزرگان اصلاح‌طلب استان شکل گرفته است، توانسته امید منفعت طلبان و فرصت طلبان را ناامید سازد اما هنوز ما در ابتدای راه هستیم و خوب می دانیم که پاشنه آشیل این جریان تفرقه و چنددستگی است، نفاقی که هر لحظه رنگ عوض می‌کند، گاهی اعضای شورا و تصمیم قاطع آنها را هدف هجمه ها و تخریب های خود قرار می‌دهد و لحظه ای دیگر با بلند شدن زمزمه سهم‌خواهی منفعت طلبان در خصوص تغییر و تحولات در عرصه مدیریت شهری سرمایه ارزشمند اصلاح‌طلبان را که اعتماد مردم به این جریان است را نشانه می رود.
سابقه و کارنامه اصلاح طلبان در یک دهه گذشته نشان داده است آنچه می‌تواند این جریان را با زوال روبرو کند خطر مجاهدان شنبه و فرصت طلبان است که با ایجاد تفرقه در میان اصلاح طلبان زمینه حذف اصلاح‌طلبان توسط خودشان از صحنه حقیقی و حقوقی را به وجود می‌آورند.
به بیان مشخص‌تر تفرقه و دودستگی منجر می شود تا هم اصلاح طلبان در جامعه پشتوانه خود را از دست دهند و هم مقدمات حذف این جریان را از ساختار و حقوقی فراهم شود، از سوی دیگر اهمیت بسیار بالای کار تشکیلاتی و پایبندی به آن در تمامی سطوح از جمله نکات حائز اهمیتی است که از سوی اصلاح‌طلبان جدی گرفته نمی شود، اگرچه اصلاح‌طلبان کار تشکیلاتی را خوب بلد هستند اما متاسفانه این کار تشکیلاتی منسجم بعد از دستیابی به پیروزی مغفول می‌ماند، همین امر علاوه بر ایجاد بستر برای حضور منفعت طلبان در مقام مدعیان دروغین پیروزی منجر به قطع ارتباط اصلاح‌طلبان با سطوح عامه و بخش متوسط جامعه می‌شود و این اشتباه بزرگ اصلاح طلبان است که بدنه اصلی جامعه که بخشی از آن را فعالان ستادهای انتخابی شکل می دهند را فراموش می‌کنند که این فرآیند منجر به جذب این طیف وسیع به سمت شعارهای پوپولیستی و روی کار آمدن دولت هایی از جنس دولت های نهم و دهم را فراهم خواهد ساخت.
بدون تردید برخی از منفعت طلبان که در راستای منافع شخصی خود با اصول گرایان هم صدا شده اند از انسجام در جبهه اصلاحات وحشت دارند، همان‌هایی که امروز در اقلیت قرار گرفته اند و اکثریتی را محکوم به نداشتن استقلال رای می‌کنند، افرادی که هر روز خود را در یک جریان قرار می دهند گاهی مستقل، لحظه ای اصلاح طلب و روز دیگر هرچه که منفعت بیشتری داشته باشد،افرادی که امروز بیش از گذشته با حضور اصلاح طلبان در عرصه مدیریت شهری مشکل دارند و به دنبال حذف اصلاح‌طلبان با انواع بهانه ها هستند.
آنچه بیش از هر زمانی لزوم پایبندی به آن احساس می‌شود حرکت در مدار وحدت و یکپارچگی است، انسجامی که بسیاری در آرزوی بر هم زدن آن هستند تا تلاش و کوشش شبانه روزی اصلاح‌طلبان را در قبال پیشرفت کشور و سربلندی انقلاب بی ثمر نشان دهند.
7388*3013
خبرنگار: پریسا نوروزی**انتشار دهنده: رضا اولادی

برای آگاهی از آخرین خبرهای قزوین و گزیده اخبار ایران و جهان کانال ایرنا قزوین به نشانی https://t.me/irnaqazvinn و اینستاگرام ایرنا قزوین به نشانی https://www.instagram.com/irnaqazvinn را دنبال کنید.
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.