به گزارش ایرنا، رضا بازرگان روز پنجشنبه در کارگاه آموزش نقد و نقدپذیری که در قالب همایش هم اندیشی یاوران معروف به میزبانی شرکت توزیع نیروی برق استان قزوین برگزار شد، افزود: متاسفانه امروز بیشتر نگاه ما در بحث امر به معروف و نهی از منکر و نیز حجاب و عفاف محدودیتی می باشد تا مهارتی، تا جایی که بیشتر نگاه ها در این باره به منکر' و نه به معروف ختم می شود.
وی با اشاره به اینکه کمتر دیده شده افراد مولفه هایی چون عفاف و حجاب را با برخی مهارت ها از جمله مسایل بهداشتی، دانش زندگی و سواد بهتر زیستن گره بزنند، ادامه داد: متاسفانه در این رابطه ما در جامعه خود شاهد ارائه هیچ کتاب و یا مقاله نوشته شده ای نیستیم.
به گفته وی، در عین حال هیچ حمایتی از روانشناسان و دانشمندان ما در دانشگاه ها برای عرضه مطالب علمی با مسایلی چون امر به معروف و نهی از منکر و یا حجاب و عفاف به عمل نمی آید.
وی، چه بگویم، چگونه بگویم، کجا بگویم و به چه بگویم را چهار مولفه روشنگری در باب نقد دانست و گفت: تفکر انتقادی با موضوع امر به معروف و نهی از منکر بسیار تشابه دارد.
بازرگان با اشاره به اینکه فرهنگ به من چه و به تو چه در بسیاری از کشورها جرم محسوب می شود،افزود: اینها واژگان پرهزینه ای هستند تا جایی که ژان ژاک روسو فرانسوی در 300 سال پیش عقیده داشته فرهنگ هر جامعه ای که در آن واژگان به من چه و به تو چه رواج پیدا کند محکوم به نابودی است.
این استاد دانشگاه با بیان اینکه چه کنیم تا نقد و انتقادمان در جامعه به ارتباط و نه به انتقام ختم شود،گفت: مهم بودن نیت انتقاد، زمان مناسب بیان آن، مکان و موقعیت نقد، کلمات به کار رفته در بیان نقد و لحن مناسب است.
وی اضافه کرد: ما مسلمانان همیشه افتخار به داشتن کتابی آسمانی به نام قرآن می کنیم که در آن 36 مرتبه به واژه معروف اشاره شده در حالی که از منکر تنها 18 مرتبه سخن به میان آمده و این بیانگر آن است که خداوند بیشتر به ایجابی بودن تاکید داشته تا سلبی بودن افراد.
همایش یک روزه یاوران معروف در کارگاه آموزشی نقد و نقدپذیری با دعوت از یاوران معروف دستگاه های اجرایی استان و به میزبانی شرکت توزیع نیروی برق قزوین برگزار شد.
8054*3013
خبرنگار: رضا اسدی**انتشار دهنده: رضا اولادی
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.