به گزارش روز پنجشنبه ایرنا به نقل از دفتر امام جمعه قزوین، حجت الاسلام والمسلمین عبدالکریم عابدینی در مراسم افتتاح ساختمان جدید مدیریت حوزه‌ علمیه خواهران قزوین و نخستین گردهمایی خیران حوزه، درباره اهمیت حوزه‌ های علمیه افزود: اهمیت حوزه های علمیه به میزانی است که اگر ما بتوانیم در مسیر ساخت آن کوچکترین حمایتی داشته باشیم، قدم بسیار ارزشمندی برداشته‌ایم.
وی ادامه داد: در گذشته‌ های بسیار دور این دیدگاه درباره حوزه‌ های علمیه به عنوان تنها جایگاهی برای حضور طلاب وجود داشت تا آموزش روضه خوانی ببینند اما خوشبختانه به برکت انقلاب اسلامی چشم ملت ایران به تاثیرگذاری جدی و مهم این مراکز باز شده است.
امام جمعه قزوین اضافه کرد: البته تاثیرگذاری حوزه‌ های علمیه به زمان انقلاب باز نمی‌ گردد بلکه با پیروزی انقلاب اسلامی مردم ایران به این نتیجه رسیدند که کارکرد حوزه‌ها بسیار عمیق و اساسی تر از آن چیزی بود که فکر می‌کردند.
رئیس شورای ‌عالی ‌حوزه ‌علمیه استان قزوین یادآور شد: با پیروزی انقلاب اسلامی مشخص شد، میوه و ثمره حوزه ‌های علمیه بسیار با ارزش و تاثیرگذار بوده است.
وی با اشاره به اینکه اگر حوزه‌ های علمیه نبودند امروز حرفی از حدیث ثقلین وجود نداشت و این حدیث ارزشمند به گوش ما نمی‌رسید،افزود: نباید فراموش کنیم که رسالت مهم تبلیغ دین و اطلاع رسانی به وسیله پرورش یافتگان مکتب پیامبر (ص) و ائمه اطهار (ع) در حوزه‌های علمیه صورت گرفت.
به گفته حجت الاسلام والمسلمین عابدینی، امروز همه مسلمانان عالم می‌دانند که قرآن و اهل بیت (ع) میراث پیامبراسلام (ص) بوده که این موضوع از برکات وجودی حوزه‌های علمیه است.
نماینده ولی ‌فقیه در استان قزوین با بیان اینکه شرح حقایق قرآن و اهل بیت (ع) و تفسیر قرآن به وسیله مفسران به سمع و نظر مردم می‌رسد، افزود: دین، آموزش و تبیین مبانی دینی و تربیت بندگان خدا براساس آموزه‌های دینی جزو وظایف حوزه های علمیه است.
امام جمعه قزوین با بیان اینکه برکت دینی شدن مردم در سراسر جهان وابسته به حوزه‌های علمیه است، گفت: به جرات می‌توان گفت حوزه‌ های علمیه شیعی علاوه بر تاثیرگذاری بر مسلمانان، روی مسیحیان و کلیساها هم تاثیرگذار هستند.
این استاد حوزه علمیه ادامه داد: مبارزه با نفوذ استعمار در میان همه بلاد دینی از تلاش‌ های تاریخی طلاب و حوزه‌های علمیه است، تا جایی که در ماجرای تنباکو و استعمار انگلیس یک مرجع دینی حکمی را اعلام کرد که عامل وحدت و حفظ کیان اسلامی شد و استعمار انگلیس را مجبور به عقب نشینی کرد.
رئیس شورای عالی حوزه علمیه استان قزوین یادآور شد: گاهی نوشتن یک حکم از سوی مرجع دینی حتی در حد یک سطر که عصاره حوزه علمیه است، زمینه ساز تحولات بزرگی در کشور می‌شود.
وی در ادامه با اشاره به اینکه انقلاب اسلامی با رهبری امام خمینی (ره) که یکی از پرورش یافتگان حوزه ‌های علمیه بود به پیروزی رسید،گفت: مردم با اعتماد به حوزه علمیه از مبارزه علیه حکومت طاغوت پشتیبانی کردند.
حجت الاسلام والمسلین عابدینی یادآور شد: هم اکنون کشورهای جهان اسلام برای مقابله با ظلم، نفوذ کفار و استکبار از مرجعیت حوزه‌های علمیه الگو گرفته و خاستگاه و پایگاه حمایت از مستضعفان عالم حوزه علمیه و علمای دینی است.
نماینده ولی ‌فقیه در استان قزوین افزود: امروز گستره مدیریت حوزه‌های علمیه در جهان به میزانی است که پدیده شوم داعش که توسط آمریکا در منطقه به نسل کشی مشغول شده، نتوانسته در مسیر نابودی اسلام قدم بردارد و هم اکنون ثانیه شماری برای نابودی اسرائیل نیز شروع شده است.
امام جمعه قزوین اضافه کرد: شکل گیری جریان مقاومت در فلسطین و لبنان به واسطه حضور طلبه جوانی چون سید حسن نصرالله، پرورش یافته مکتب اهل بیت (ع) در حوزه علمیه قم بوده است.
وی ادامه داد: با ورود علم و تکنولوژی در عصر جدید، بیشترین استفاده و بهره را طلاب حوزه‌های علمیه از این دانش روز برای تبلیغ اسلام و صدور آن به نقاط مختلف جهان به کار بردند و با ترجمه قرآن و نهج البلاغه به زبان ‌های خارجی زمینه گسترش اسلام را فراهم کردند.
حجت الاسلام والمسلمین عابدینی در ادامه گفت: حوزه‌ های علمیه باید زمینه ساز ظهور حضرت مهدی (عج) باشد و ما به قول پروردگار که فرموده است آینده جهان، آینده اهل تقوا و یقین و آینده پیروزی حق بر باطل است باید این زمینه سازی را از حوزه‌های علمیه ایجاد کنیم.
امام جمعه قزوین یادآور شد: اگر آیات نوید بخش درباره آینده جهان به ما نرسیده بود با قدرت و سلاح‌ های کشتار جمعی در دست استکبار جهانی، آینده جهان را آینده‌ای تاریک می‌دیدیم، اما با مشاهده وعده‌ های قرآنی آینده جهان، آینده حق و پیروزی و روشنی برای مستضعفان است.
وی در پایان با اشاره به نقش حوزه های علمیه در پرورش افراد مکتبی و مومن، گفت: شخصی که برای نخستین مرتبه آجرهای مدرسه علمیه فیضیه را روی هم گذاشت، نمی‌دانست روزی شخصیتی مانند امام خمینی (ره) در این مکان پرورش می‌یابد که انقلابی را رقم می‌زند که استکبار جهانی را زمین گیر می‌کند.
8054*3013
خبرنگار: رضا اسدی**انتشار دهنده: رضا اولادی
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.