به گزارش ایرنا، عباس وثوق نیا روز سه شنبه در همایش ناظرین نظام فنی روستایی که در اداره کل راه و شهرسازی قزوین برگزار شد، افزود: بدون شک امنیت و آسایش در واحدهای مسکونی روستایی به نظارت بر ساخت و ساز نیاز دارد و اگر روستائیان بدانند که موضوع های مهندسی در این بخش به نفع آنان تمام می شود، همکاری های لازم را با ناظرین فنی به عمل خواهند آورد.
وی ادامه داد: سازمان نظام مهندسی ساختمان که از سال 74 و براساس مصوبه مجلس شورای اسلامی جهت طراحی، محاسبه، اجرا، نظارت و تعمیر و نگهداری بناها از سوی افراد صلاحیت دار تاسیس شد، در سال 86 در استان قزوین بر اساس تفاهم نامه سه جانبه با بنیاد مسکن انقلاب اسلامی و اداره کل راه و شهرسازی مسئولیت و نظارت بر امر ساخت و ساز در روستاها را نیز مشخص کرد.
وی در بخش دیگری از سخنان خود عمر مفید ساختمان ها در کشور را حدود 30 سال اعلام کرد و یادآور شد: این مساله در مقایسه با استانداردهای جهانی بسیار پایین است.
وثوق نیا ادامه داد: سال گذشته 400 مهندس برای نظارت فنی روستایی در استان ثبت نام کردند که با اعمال فاکتورهایی از جمله بومی بودن، شاغل نبودن، متاهل بودن و برخورداری از پروانه پایه سه، 100 نفر انتخاب و با برگزاری مصاحبه در نهایت 60 نفر از آنان صلاحیت فنی برای نظارت بر ساخت و ساز در روستاهای استان را دریافت کردند.
رئیس اداره نظام مهندسی و مقررات ملی ساختمان اداره کل راه و شهرسازی قزوین هم در این جلسه گفت: به استناد ماده چهار قانون نظام مهندسی و کنترل ساختمان، در محل هایی که وزارت راه اعلام می کند اشتغال به امور فنی ساختمان مشروط به داشتن صلاحیت حرفه ای است و این مساله در مورد مهندسان و کاردان ها از طریق پروانه اشتغال به کار محرز می شود.
حامد عبدالرزاقی افزود: پروانه اشتغال به کار سند رسمی دولتی است که توسط اداره کل راه و شهرسازی استان هاه صادر می شود و افرادی که این پروانه را دریافت می کنند باید در ساخت و سازهای روستایی رعایت مقررات ملی ساختمان را در نظر داشته باشند و ضوابط طرح هادی روستایی را نیز لحاظ کنند.
به گفته وی، رعایت مقررات ملی ساختمان علاوه بر حفظ جان و مال مردم، بخش بزرگی از سرمایه های ملی را که همان بناها هستند را نیز محافظت و باعث صرفه جویی در مصرف انرژی نیز می گردد.
عبدالرزاقی در پایان افزود: برای تهیه نقشه در روستاها دفاتر طراحی و تهیه نقشه های فنی ساخت و ساز روستایی تاسیس می شود که مجوز آن نیز از سوی اداره کل راه و شهرسازی استان صادر خواهد شد.
در حال حاضر 9 هزار و 236 نفر عضو سازمان نظام مهندسی ساختمان استان هستند،
استان قزوین دارای 85 هزار واحد مسکونی روستایی است که حدود 59 هزار واحد آن (60 درصد) مقاوم سازی شده است.
8054*3013
خبرنگار: رضا اسدی**انتشار دهنده: رضا اولادی
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.