به گزارش ایرنا، منوچهر حبیبی روز شنبه در نشست بررسی ایجاد منطقه ویژه اقتصادی در استان قزوین افزود: به دلیل فقدان پایانه صادراتی کشاورزی، محصولات کشاورزی استان به موقع صادر نمی شوند و برخی کشاورزان به این دلیل متضرر و بدون انگیزه می شوند.
وی ادامه داد: چهار تا پنج برابر محصولات کشاورزی کشور در استان قزوین تولید می شوند بنابراین محصولات مازاد استان باید با فراهم آوردن زیرساخت های لازم به سایر استان ها صادر شوند.
حبیبی با بیان اینکه کشاورزی استان قزوین باید اقتصادی تر شود، اضافه کرد: راهکار پیشبرد این موضوع صدور مجوزهای پایانه های صادراتی است که تاکنون یک فقره مجوز احداث آن در شهرستان آبیک صادر شده ولی تاکنون کاری در این خصوص انجام نشده است و اگر تا پایان هفته دستگاه ها در خصوص صدور مجوزهای آن اقدام نکنند به رسانه ها،مردم و دستگاه های بالا دست معرفی خواهند شد.
حبیبی ادامه داد: یک درخواست دیگر برای راه اندازی پایانه صادراتی در تاکستان وجود دارد که به دلیل استقبال از سرمایه گذاری و ایجاد فضای باز رقابتی باید روال طبیعی اداری خود را طی کند.
وی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به لزوم راه اندازی منطقه ویژه اقتصادی در استان،گفت: صرف نظر از عناوین مختلف این طرح از قبیل منطقه آزاد، ویژه و شهرک سرمایه گذاری خارجی، با توجه به ویژگی های استان قزوین از لحاظ نزدیکی به پایتخت،دسترسی به اتوبان ها و خطوط ریل،شبکه قوی حمل و نقل،برخورداری از هشت هزار واحد صنعتی،گردشگری و کشاورزی، احداث منطقه ویژه اقتصادی در استان توجیه پذیر است.
معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار قزوین خاطر نشان ساخت:خوشبختانه طرح آمایش سرزمینی استان قزوین جلوتر از همه استان های دیگر تهیه شده و باید برای مکان یابی و نقطه گذاری منطقه ویژه اقتصادی بر مبنای این سند اقدام شود.
وی همچنین یادآور شد: طرحی به عنوان منطقه آزاد در استان قزوین به دلیل دسترسی نداشتن به آبهای آزاد یا مرز وجود ندارد و باید مسئولان از کاربرد این واژه در مکاتبات،مصاحبه ها و جلسات خودداری کنند.
وی ادامه داد: مجوز احداث یک منطقه ویژه اقتصادی در شهرستان تاکستان براساس سند آمایش سرزمینی صادر شده است و باید با هماهنگی نمایندگان مردم در مجلس شورای اسلامی ابهامات پیش آمده در خصوص آن پیگیری شود.
حبیبی با اشاره به راه اندازی بارانداز یا هاب لجستیک در استان گفت: با توجه به پیش بینی صدور 2 مجوز بارانداز یا هاب لجستیک در کشور باید پیش دستی کرده و احداث طرح بارانداز یا هاب لجستیگ را در شهرستان آبیک هرچه زودتر پیگیری کنیم.
در ادامه این جلسه در خصوص عناوین مختلف این طرح از قبیل پایانه صادراتی ،بندر خشک،بارانداز،لجستک هاب،پایانه کانتینری،پایانه حمل و نقل، مجتمع خدمات کشاورزی، منطقه منطقه ویژه و شهرک سرمایه گذاری خارجی بحث و تبادل نظر شد.
تاکنون مجوز احداث چندین پایانه صادراتی در شهرستانهای استان و یک منطقه ویژه اقتصادی در شهرستان تاکستان صادر شده است.
6101*3013
خبرنگار: هادی درزی رامندی**انتشار دهئده: رضا اولادی
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.