به گزارش روز پنجشنبه ایرنا در این گزارش می خوانیم: از گذشته‌های دور تاکنون، موسیقی جزو‌لاینفک زندگی انسان‌ها بوده و اغلب دوستداران این هنر معتقد هستند که موسیقی هنر بیان احساسات به وسیله صداهاست، برخی هم بر این باورند که موسیقی تراوش احساسات و اندیشه‌های آدمی و مبین حالات درونی است.
در مجموع موسیقی یا ترانه به هر نوا و صدایی گفته می‌شود که شنیدنی خوش‌آیند باشد و انسان و یا هر موجود زنده‌ای را دچار تحول کند، همچنین باید گفت موسیقی هنری است دارای نوا و سکوت که آگاهانه تولید می‌شود و بیان احساسات انسان به وسیله اصوات است و شنیدن یک آهنگ می‌تواند به خستگی روزانه انسان پایان دهد و افراد را به آرامش برساند.
با توجه به اهمیت این هنر و اگرچه در تاریخ تکامل انسان، موسیقی به عنوان پدیده‌ای هویتی، فرهنگی و تکاملی با مشارکت تمام اعضای یک جامعه فارغ از سن، جنسیت و رده اجتماعی در جریان بوده و محصولات موسیقی در طول تاریخ به مشارکت پایاپای مردان و زنان در موسیقی اذعان دارد، امروزه شاهد هستیم در ایران با وجود آنکه زنان زیادی در زمینه‌های گوناگونی مانند نوازندگی، موسیقی‌شناسی و آهنگسازی مشغول به آموزش و تحصیل هستند ولی پس از فارغ‌التحصیلی در بازار کار با تاثیر عمیق تفاوت‌های جنسیتی روبرو می‌شوند و نمی‌توانند به آسانی به فعالیت و ادامه کار بپردازند و محدودیت‌های بعضا فراقانونی که برای زنان اعمال می‌شود به مراتب بیش از موانعی است که مردان عرصه موسیقی با آن مواجه هستند.
در این باره با برخی زنان فعال در عرصه موسیقی در قزوین گپ و گفتی داشتیم، اغلب این هنرمندان معتقدند در عرصه موسیقی با محدودیت روبرو هستند و دلیل آنکه ساختار جامعه ما مردسالارانه است همانند زمینه‌های دیگر در حوزه موسیقی، عرصه فعالیت برای خانم‌ها تنگ است و در حق زنان موسیقی‌دان تبعیض‌های زیادی صورت می‌گیرد که منصفانه نیست.

**بی‌توجهی به بانوان حضور آنها را در عرصه موسیقی کمرنگ کرده است
سپیده آقابابایی که از سال 82 به طور جدی موسیقی را شروع کرده و نوازنده سه‌تار است، می‌گوید: اگرچه تعداد فعالان در حوزه موسیقی، شعر، ادب و ارزش‌های ملی در استان زیاد است ولی این فعالیت‌ها هدفمند و سامان‌یافته نیستند.
او می‌افزاید: هدفمندشدن برنامه‌های هنری، مدیریت کردن هدفمند این برنامه‌ها توسط مدیران ذیربط و نظارت بیشتر بر اجرای این برنامه‌ها و همچنین حمایت از فعالان این عرصه در پیشبرد اهداف اثرگذار است.
این نوازنده‌ موسیقی اضافه می‌کند: بی‌‌توجهی در زمینه‌ی حمایت از هنرمند همیشه وجود داشته البته این بی‌توجهی‌ها درباره‌ی زنان همواره بیشتر بوده است.
آقابابایی که تا به حال در کنسرت‌های سپندار و گروه بانوان حضور یافته است، اظهار می‌کند: متاسفانه فراهم نبودن بستر فعالیت برای بانوان منجر به کمرنگ شدن حضور آنها در این عرصه و بویژه در زمینه آموزش موسیقی شده است.
او ادامه می‌دهد: از سوی نهادهای دولتی اقدامات خوبی برای حضور بانوان در زمینه‌ی آموزش موسیقی نشده و این در حالی است که در استان به حضور بانوان مدرس موسیقی نیاز است و انتظار می‌رود رسانه‌ها و حتی صداوسیما در این باره فرهنگسازی کنند و مدرسان زن موسیقی حمایت شوند.
این هنرمند به بیان چالش‌های موجود در استان در زمینه موسیقی می‌پردازد و می‌گوید: مهم ترین چالش در استان فقدان امکانات اجرایی در زمینه موسیقی بویژه نبود سالن مناسب برای اجرای کنسرت است.
آقابابایی اضافه می‌کند: در استان هنرمندان زیادی داریم و حتی زنانی که ماهرانه در زمینه موسیقی فعالیت دارند بنابراین انتظار می‌رود بویژه از سوی مسئولان ذیربط به بانوان هنرمند توجه بیشتری شود و به آنها ارج بگذارند و همچنین ایجاد فضای دوستانه و سالم در میان هنرمندان با مدیریت صحیح از مواردی است که انتظار می‌رود در جامعه هنری استان پررنگ‌تر دیده شود.

**هنرمندان می‌توانند در اعتلای فرهنگ و موسیقی استان اثرگذار باشند
او قزوین را مهد هنر و دارای مردمانی می‌داند که برای هنر اصیل ایرانی ارزش زیادی قائل هستند و می‌افزاید: هر چه مسئولان بیشتر به فعالان این عرصه اهمیت بدهند و بسترهای فعالیت را برای آنها مهیا کنند، آنها بیشتر می‌توانند در اعتلای فرهنگ، هنر و موسیقی استان اثرگذار باشند البته چنانچه مسئولان در زمینه شناساندن موسیقی ایرانی به مردم ورود کنند در این زمینه اثربخشی بیشتری را می‌توان دید.
این هنرمند خاطرنشان می‌کند: احیای آداب و سنن ایرانی، فراهم کردن زمینه‌های مساعد برای حضور هنرمندان در میان عموم آشنا نمودن خانواده‌ها با فرهنگ موسیقی ایرانی و ارایه راهکارهایی برای تشویق هنرمندان انگیزه آنها را برای فعالیت در این عرصه تقویت می‌کند.

**در حوزه هنر توان مدیریتی بالایی نداریم
لیلا حکیمی هم که از سال 76 فعالیت هنری خود را با سه‌تار شروع کرده و بعدها به خوانندگی و نوازندگی دف پرداخته و تاکنون در پنج کنسرت حضور یافته در گفت‌وگوی اختصاصی با خبرنگار ولایت از چالش‌های فرهنگی موجود در کشور سخن به میان می‌آورد و می‌گوید: ما بضاعت فرهنگی و هنری خوبی داریم و افراد متخصص زیادی در این زمینه فعالیت دارند که می‌توانند در حوزه فرهنگ و هنر اثرگذار باشند ولی مدیرانی که به مباحث فرهنگی اهمیت بدهند، اندک هستند و در این حوزه‌ها توان مدیریتی بالایی نداریم.
او معتقد است که در عرصه فعالیت‌های هنری خود همواره مورد بی‌مهری بوده و می‌افزاید: حتی یک مورد هم نبوده که با روی گشاده روبرو شده باشم البته این‌ها بیشتر از نوع جنسیت‌ نشات می‌گیرد و من به عنوان خانمی که در زمینه موزیک فعالیت دارد، برای روی سن رفتن باید لباس رزم بپوشم و برای خواندن باید لشگر بکشم و برای نواختن باید قواعد مردانه را بپذیرم که انتظار داریم با انعطاف‌های بیشتری روبرو شویم.
این نوازنده سه تار و دف، فراموشی را از دیگر چالش‌های فرهنگی می‌داند و می‌گوید: این فراموشی آگاهانه صورت می‌گیرد که این هم به دلیل ضعف‌های مدیریتی است و حتی می‌توان بگویم ضعف‌های مدیریتی ما در تمامی چالش‌ها است.
حکیمی اظهار کرد: زمانی باید از چالش‌های فرهنگی سخن گفت که این عرصه فضایی جدی داشته باشد یعنی با فانوس به دنبال مشکلات بگردیم که متاسفانه اکنون شرایط به گونه‌ای که با همین فانوس‌ها آتش به خرمن علم و ادب زده‌ایم.
او ادامه می‌دهد: بی‌توجهی به اهل ادب و هنر در کشور ما حد و مرز ندارد، از پایتخت شروع شده و به تمامی کشور بسط داده شده است.
به این شرایط هم عادت کرده‌ایم؛ بنابراین نگاهمان به آسمان است و توکل می‌کنیم؛ چرا که می‌دانم در زمین به جایی نمی‌رسیم و همواره امیدواریم که مسئولان کمی رویکرد فرهنگی داشته باشند.
ژاله علیپور هم که در زمینه نوازندگی و تدریس سنتور فعالیت داردریال در گفتگو با ولایت می‌گوید: در عرصه موسیقی بانوانی که خواننده هستند با محدودیت‌ها و مشکلات بیشتری روبرو هستند.
او ادامه می‌دهد: در عرصه موسیقی و هنر، هنرمند و نحوه فعالیت او باید از فیلتر برخی افراد رد شوند که نه تنها تخصصی در موسیقی ندارند بلکه تفکر ضد هنری هم دارند و لغو کنسرت‌ها که بعضا شاهد هستیم، ممنوعیت تصویر سازها در صدا و سیما به ویژه در رابطه با سازهای ایرانی منجر به فاصله فرهنگی جوان‌ها از هنر بومی و سنتی شده است.
این نوازنده و مدرس سنتور ادامه می‌دهد: در موارد زیادی شاهد هستیم که یک جوان ایرانی گیتار و پیانو را می‌شناسد ولی کمانچه و تار را به خوبی نمی‌شناسد و یا حتی ندیده است که این جای تاسف دارد.
علیپور با اشاره به راهکارهایی برای رفع مشکلات حوزه فرهنگ و هنر، می‌گوید: تفکر منفی نسبت به هنر و هنرمند تنها مختص به برخی مذهبیون و غیره نیست، در مردم عادی هم مشاهده می‌شود که این مشکل را می‌توان با ارزش‌گذاری به هنرهای اصیل و هنرمندانی که هنرشان منجر به ارتقای فرهنگ و تفکر می‌شود و با حذف فیلترسازها در صدا و سیما و حمایت از هنرمندان گمنامی که در تامین مایحتاج زندگی هم سختی دارند که اغلب هم از نوازندگان ساز‌های سنتی هستند، برطرف کرد.
سمانه باروتی، نوازنده و مدرس ویلون و قیچک که از سالن 83 به عرصه موسیقی ورود یافته و تاکنون در گروه کنسرت سیمرغ حضور داشته و در هنر هم به خوانندگی همایون شجریان در کنسرتی به نوازندگی پرداخته است،درباره چالش‌های فرهنگی استان می‌گوید: با توجه به اینکه مدیریت‌ها دائم در حال تغییر هستند و دغدغه‌های سیاسی همه را درگیر کرده است، به نوعی در حوزه هنر با ضعف‌های زیادی روبرو هستیم که در این فراز و فرودها فعالان حوزه موسیقی بیش از دیگر رشته‌های هنری آسیب می‌بینند.
او ادامه می‌دهد: با توجه به اهمیت موسیقی در زندگی، جا دارد تدابیری آغاز شود تا در این رشته از هنر با روند ثابتی روبرو شویم.
این نوازنده و مدرس قیچک می‌افزاید: قزوین بانوان هنرمند زیادی دارد که در رشته‌های مختلف همگام با آقایان برای استان افتخارهای زیادی کسب کرده‌اند و جا دارد به شکل ویژه به آنها توجه شود و بسترهای لازم برای رشد و تعالی آن‌ها مهیا گردد.
باروتی با بیان این مطلب که در قزوین با پیشینه فرهنگی غنی که دارد حیف است هنرمندان آن مورد بی‌توجهی باشند، می‌گوید: انتظار می‌رود مسئولان با هنرمندان در تمامی رشته‌های هنری همدردی کرده و به فکر منافع آن‌ها باشند و از حقوق آن‌ها دفاع نمایند.
او رفع مشکل بیمه و تامین نیازهای معیشتی، تامین امکانات زیرساختی را از مشکلات هنرمندان قزوین عنوان و اضافه می‌کند: بهتر است برای تامین ساختار فرهنگی استان، بودجه‌های هدفمند در نظر گرفته شود و اهداف سیاسی و جناحی به امور فرهنگی وارد نشوند، چرا که در ترکیب هنر و سیاست، مقوله هنر نمی‌تواند به صورت حرفه‌ای خود را نمایان کند.

**حوزه فرهنگ و هنر نیازمند حمایت مالی است
ستاره نصری، نوازنده ویلون و قیچک که سابقه عضویت در ارکستر‌های ایرانی، حضور در فستیوال موسیقی کویت و ارکستر سمفونیک تهران را دارد و در ترکیه و لبنان هم اجراهایی داشته است، در گفت و گو با ما می‌‌گوید: حوزه فرهنگ و هنر با چالش‌هایی روبرو است و خط قرمزهای زیادی برای این حوزه تعیین شده است و البته طی سال‌های گذشته شرایط رشته موسیقی بهتر شده و می‌توان گفت موسیقی راه خود را پیدا کرده است.
او می‌افزاید: در شهر قزوین فعالان رشته‌های هنری به ویژه گروه‌های موسیقی و موج جدیدی که به وجود آمده یعنی گروه‌هایی که تمایل به انجام فعالیت پژوهشی دارند، همه نیازمند حمایت‌های مالی هستند.
این نوازنده ویلون می‌گوید: اغلب شاهد هستیم که هنرمندان در رشته موسیقی به هنگام اجرای کنسرت برای دریافت مجوز با چالش‌های زیادی روبرو می‌شوند؛ همچنین در صورت دریافت مجوز برای اجاره سالن و تامین هزینه‌های کنسرت با دغدغه‌های مالی روبرو می‌شوند و باید برای تامین هزینه‌ها تلاش‌های زیادی داشته باشند که این‌ها به انجام کار هنری خدشه وارد می‌سازد.
نصری می‌افزاید: امیدوارم بسترها به گونه‌ای مهیا شود که پژوهشگر و نوازنده موسیقی برای اجرا با چالش‌های مالی و پروسه دریافت مجوز روبرو نشوند.
با آنچه زنان فعال در عرصه موسیقی این شهر می‌گویند و بسیاری که ناگفته می‌ماند باید به انتظار تغییر وضعیت کنونی نشست، تغییری که به نتیجه اتخاذ یک سیاست واحد مبتنی بر قانون به منظور مشارکت افزون‌تر زنان به عنوان نیمی از پیکره جامعه در عرصه‌های مختلف هنری به ویژه موسیقی صورت خواهد گرفت.
7389*3013
خبرنگار : نسرین رحیمی**انتشار دهنده: رضا اولادی
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.