به گزارش روز دوشنبه ایرنا، عید فطر عید برگزیدگان است، آنان که در رمضان به حضرت دوست نزدیک تر شده، شرط وفا و استقامت در ره منزل لیلی را به جان خریده و حالا در جشنی که او برپا کرده است، حضور می یابند و از لبخند رضایتش هدیه ها می گیرند.
روز عید فطر، روز باشکوه سپاس است، همه شادمانند، نه از آن رو که روز پایان میهمانی بزرگ خداست، از این جهت که بذرهای بندگی در مزرعه نور، پس از یک ماه مراقبت، جوانه زده و گل های تازه ایمان، به ظهور رسیده است.
عید فطر روز بازگشت ‏به فطرت است، این معنا را می‏توان از واژه فطر هم فهمید، چرا که عید
به معنای بازگشت و فطر به معنای فطرت و طبیعت‏ است.
در روز عید فطر گویی سبکبال ‏شده ایم، چرا که طبق گفتار امیرمومنان علی (ع) روزه ‏داران در شب عید فطر از تمام آلودگی‏ها و پلیدی‏ها پاک شده‏اند و کمترین پاداش خود را که پاکی و پاکیزگی است دریافت نموده‏اند.
عید سعید فطر یکی از اعیاد مهم اسلامی است که همواره از سوی مسلمانان مورد توجه قرار دارد، به نحوی که در مناطق مختلف کشور، آیین و مراسم خاص خود را داشته و بر آن اساس گرامی داشته می شود.
به گزارش ایرنا، عید مذهبی فطر به عنوان سنتی حسنه در شهر دارالمومنین قزوین چون سایر نقاط کشور ایران اسلامی، از دیرباز به طور باشکوهی برگزار می شود.
در شبی که احتمال می رود شب اول ماه شوال است، بسیاری از مردم قزوین برای استقبال از عید سعید فطر در پشت بام ها به افق چشم می دوزند تا با استهلال هلال شب اول شوال، با ماه مبارک رمضان وداع کنند.
مردم این خطه از کشور اسلامی به محض اعلام روز عید فطر با پخش شیرینی در بین شهروندان و تبریک عید به اقوام، دوستان و آشنایان، به استقبال این روز باشکوه می روند.
روزه داران قزوینی آخرین غروب ماه رمضان را به دلیل احکام مرتبط با زکات فطره در منزل خود سپری کرده و بطور معمول از رفتن به ضیافت افطاری و میهمانی خودداری می کنند.
مرسوم است هنگام زوال آفتاب آخرین روز ماه رمضان، بزرگ هر خانواده سه کیلوگرم از قوت غالب در ازای هر عضو خانواده یا وجه نقد معادل آن را بین تمامی افراد خانواده دست به دست چرخانده و برای کمک به مستحق کنار می گذارد.
در بین بزرگترها نقل است هر مالی زکاتی دارد و زکات بدن فطریه است که اهالی این خطه از کشور ایران، با پرداخت فطریه، خود را در برابر خطرات مالی و جانی طی سال بیمه می کنند.
مراسم الوادع با ماه رمضان نیز از دیگر آیین هایی است که در آخرین شبهای ماه رمضان در مساجد و بقاع متبرکه قزوین برپا می شود و مردم از خداوند طلب می کنند تا عبادات، خیرات و نذورات آنان در این ماه پرخیر و برکت به نیکی مقبول و توفیق درک رمضانی دیگر را عطا کند.
بجا آوردن ادعیه وارده در آخرین شب از ماه رمضان، تهلیل و ذکر الله اکبر و لله الحمد، الحمدلله علی ما هدانا و له الشکر علی ما اولانا... بعد از نماز مغرب و عشاء، و دعای یا ذالمن والطول ... ، ذکر یا دائم الفضل ... و نماز ده رکعتی ازجمله اعمالی است که بسیاری از مومنان انجام می دهند.
از آنجایی که واژه فطر در لغت به معنای شکافتن و به اصطلاح شکستن روزه و یا روزه گشادن بکار می رود و روز عید فطر را می توان عید روزه گشودن نامید، مردمان دیار دارالمومنین قزوین در اولین ساعات روز عید فطر و هنگام طلوع آفتاب با خوردن خرما برای اقامه نماز عید فطر به مساجد می روند.
اقامه نماز عیدفطر نیز از اعمالی است که بین مومنین قزوین از اهمیت ویژه ای برخوردار بوده و از بهترین اعمال در بافضیلت ترین روز سال به شمار می آید.
همچنین قرائت دعای ابوحمزه ثمالی و دعای 46 صحیفه سجادیه معروف به یا من یرحم من لایرحمه العباد... بعد از نماز عید فطر نیز از دیگر سنت ها و آموزه های دینی است که هنوز هم بجا آورده می شود.
مردم قزوین معتقدند در ماه مبارک رمضان خداوند گناهان انسان را می بخشد و اقامه نماز عید فطر در این روز که مکمل ماه مبارک رمضان است، رزق و روزی را توسعه می دهد.
در این روز باشکوه مردم با پوشیدن لباس های روشن و انجام غسل مستحبی در مساجد استان به خصوص مسجدالنبی، مسجد جامع عتیق و دیگر مساجد محله ها برای برپایی نماز حاضر می شوند.
مومنین پس از پایان نماز عید فطر با چهره هایی بشاش با روبوسی، عید را به یکدیگر تبریک گفته و با شیرینی های سنتی از جمله باقلوا، نان برنجی و خرما از دیگر مومنان پذیرایی می کنند.
زیارت اهل قبور، بازدید از بزرگان، سالمندان، صله ارحام و دیدار از خانواده هایی که به تازگی عزیزی را از دست داده اند ازجمله سنت های پسندیده ای است که مردم آن را از جمله آداب موکد مذهبی برای خود می دانند.
همچنین جوانانی که تازه نامزد اختیار کرده اند با خرید هدیه ای که آن را همراه با باقلوای سنتی قزوین داخل خنچه قرار می دهند به منزل شریک زندگی آینده خود می شتابند.
به عقیده شهروندان قزوینی برپایی جشن ازدواج، نامزدی، پیمان عقد، بله برون و دیگر محفل های جشن و شادمانی در این روز، میمون و مبارک است.
در گذشته های دور و هم اکنون در بسیاری مناطق قدیمی شهر نیز، در این ایام آشی به نام آش روزه یا آش بدرقه توسط هفت بانویی که فاطمه نام دارد، تدارک و پخته می شود و در واقع آخرین آشی است که در آن ماه رمضان خورده می شود.
آش روزه، عموما شب آخر رمضان بصورت دسته جمعی پخته شده و خانواده ها پس از رویت هلال ماه شوال اقدام به توزیع آن می کنند.
سنت بسیار زیبای دیگری که در عید رمضان در قدیم رایج بود و کم و بیش نیز انجام می شود، سنت هدیه دادن به روزه داران خردسال است، کودکان یا نوجوانانی که در طول ماه، روزه های کله گنجشکی گرفته بودند، از سوی پدر و مادر یا اقوام بزرگ تر خود، در روز عید رمضان هدیه ای دریافت می کنند تا خاطره ای خوش از روزه داری در ذهنشان باقی بماند.
همچنین در روز عید فطر مردم به دیدن خانواده هایی می روند که در یک سال قمری گذشته افرادی از خانواده شان را از دست داده اند، آخرین روز ماه رمضان هم به عید در گذشتگان معروف است که خیرات می دهند.
با برگزاری این دست مراسم در روز عید فطر، تقویم روزهای رمضان ورق می خورد و تا رمضانی دیگر، مردم به زندگی عادی و رایج خود، البته با توشه و زادی که از فضیلت رمضان برداشته اند، برمی گردند.
7389*3013
خبرنگار: نسرین رحیمی**انتشار دهنده: رضا اولادی
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.