به گزارش ایرنا،اردشیر صفاپور روز پنجشنبه در نشست خبری خود در آستانه سالروز جهانی مبارزه با مواد مخدر (26 ژوئن) که در دبیرخانه این شورا برگزار شد،افزود: با توجه به شرح گستره وظائف بهزیستی و اینکه متولی آسیب های اجتماعی بوده و جامعه هدف این حوزه به آن سپرده شده است،از این رو متولی تبصره 16 این کمپ ها که در زمینه درمان معتادان از طریق بخش دولتی به فعالیت می پردازند به بهزیستی سپرده می شود.
به گفته وی، مراکز اقامتی درمان کوتاه مدت معتادان از محل تبصره 15 مربوط به افراد خود اختیار برای ترک می باشد که توسط فرد و یا خانواده آنها اقدام به ترک اعتیاد می کنند و تعداد آنها در استان 20 مرکز است.
وی، اعتیاد را موضوعی پیچیده و چند بعدی دانست و افزود: در هر جا موضوع اعتیاد مطرح باشد به همراه آن طلاق،کودک آزاری،همسر آزاری،سرقت و زندان به میان می آید و از این رو بی شک اگر سرمنشاء و ریشه همه آسیب های اجتماعی را موادمخدر بنامیم، اغراق نکرده ایم.
صفاپور با اشاره به اینکه مقام معظم رهبری نیز راس برخورد با آسیب شناسی را مبارزه با موادمخدر اعلام کرده اند،ادامه داد: متاسفانه ما در همسایگی بزرگترین تولید کننده موادمخدر جهان یعنی افغانستان قرار داریم تا جایی که از سال 76 تا 95 شاهد رشد 247 درصدی افزایش تریاک در کشور را شاهد بوده ایم.
به گفته وی، میزان کشف موادمخدر در کشور نیز از 2 هزار و 80 تن در سال 76 به چهار هزار و 800 تن در سال افزایش یافته است.
صفاپور اضافه کرد: امروز موادمخدر به یکی از بحران های چهارگانه پس از مشکلات زیست محیطی،تهدیدات هسته ای و جمعیتی و چهارمین تجارت جهانی پس از فروش نفت،گردشگری و فروش سلاح با گردش مالی یک هزار و 600 میلیارد دلار تبدیل شده است.
وی در ادامه به تشریح فعالیت های شورای هماهنگی مبارزه با موادمخدر پرداخت و گفت: این شورا متشکل از 19دستگاه اجرایی در استان بوده و دارای کمیته های پنجگانه مقابله با عرضه مواد، درمان و حمایت های اجتماعی،فرهنگ و پیشگیری، توسعه مشارکت های مردمی و حقوق و قضایی می باشد که ریاست آن بر عهده استاندار است.
صفاپور اضافه کرد: این شورا ظرف سال گذشته در حوزه پاک سازی محلات، دستگیری معتادان متجاهر و توزیع کنندگان اقدام های خوبی انجام داده که منجر به افزایش میزان کشف 18 درصدی موادمخدر در سال 95 نسبت به سال 94 شد.
وی در ادامه با اشاره به برنامه های سال جاری این شورا در استان،گفت: در بخش مقابله با موادمخدر،کاهش پنج درصدی قاچاق و دسترسی به مواد روان گردان و نیز تشدید موارد نظارتی و کنترلی در دستور کار این شورا قرار می گیرد.
این مسئول اضافه کرد: در حوزه فرهنگی و پیشگیری با افزایش 20 درصدی آموزش به خانواده ها و در بحث درمان و کم کردن آسیب های اجتماعی کاهش پنج درصدی همراه با افزایش پنج درصدی درمان و کم شدن پنج درصدی نرخ مرگ و میر معتادان از جمله اهداف این شورا در سال جاری می باشد.
صفاپور با اشاره به برنامه های این شورا در سال جاری،گفت: تشکیل پویش رسانه ای در حوزه آگاهی بخشیدن به جامعه در خصوص اعتیاد و عوارض آن، پرداختن به موضوع آسیب شناسی اجتماعی با سخنرانی استاندار و فرمانداران در نمازهای جمعه،برگزاری نمایشگاه در حوزه مبارزه با موادمخدر،برگزاری مسابقات فرهنگی و ورزشی، افتتاح نخستین کمپ ترک اعتیاد صلواتی استان در شهر اقبالیه،اجرای طرح دادگاه درمانی و تجلیل و تقدیر از فعالان عرصه مبارزه با مواد از جمله برنامه های مورد هدف ما در سال جاری به شمار می رود.
در نشست هم اندیشی بین المللی سازمان ملل در سال 1987 میلادی 26 ژوئن (5 تیرماه) به عنوان روز جهانی مبارزه با موادمخدر نام گذاری شد.
8054*3013
خبرنگار: رضا اسدی**انتشار دهنده: رضا اولادی
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.