محمد فرحی روز سه شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: خوشبختانه تاکنون هیچ گونه گزارش و علائمی مبنی بر وجود بیماری تب کریمه کنگو در استان قزوین مشاهده نشده است.
وی اظهار کرد: با توجه به اقدام های پیشگیرانه صورت گرفته توسط اداره کل دامپزشکی موردی از علائم این بیماری در استان مشاهده نشده اما در خصوص موارد مربوط به پیشگیری از آن هشدارهای لازم به دامداران و شهروندان ارائه شده است.
این کارشناس دامپزشکی اظهار کرد: عامل تب کریمه کنگو ویروسی مشترک بین انسان و دام می باشد و این بیماری منشا دامی داشته و مهم ترین راه انتقال این ویروس گردش کنه است.
فرحی یکی از راههای اصلی انتقال بیماری به انسان را تماس انسان با گوشت یا خون آلوده یا ترشحات دام و همچنین له کردن کنه آلوده دانست که معمولا علائم بالینی در جمعیت دام ها ندارد.
این کارشناس ارشد انگل شناسی اداره کل دامپزشکی استان قزوین در ادامه گزش کنه آلوده یا له کردن آن روی پوست،تماس با دام آلوده، مصرف گوشت تازه خام یا نیم پز حیوانات آلوده و تماس با خون و ترشحات بیمار و استنشاق هوای آلوده را از جمله راههای انتقال این بیماری ذکر کرد.
وی،تب ناگهانی،بدن درد،کوفتگی،ضعف،سردرد،درد شدید عضلات،خونریزی از اعضای مختلف بدن مثل بینی،لثه،مجاری ادراری روده را از جمله علائم این بیماری برشمرد.
فرحی ادامه داد: از شهروندان تقاضا داریم برای جلوگیری از ابتلا به این بیماری، گوشتی را تهیه کنند که مهر سازمان دامپزشکی را داشته باشد چرا که در 6 ماهه اول سال نگرانی از ابتلا به برخی بیماری‌های ویروسی از راه آب و غذا افزایش می‌یابد که یکی از آنها تب کریمه کنگو است که توسط کنه میان دام‌ها منتشر می‌شود.
وی با بیان اینکه با رعایت مسائل بهداشتی می‌توان از رشد و نمو این بیماری جلوگیری کرد، در پایان اظهار کرد: از همین رو برای پیشگیری از این بیماری برای دامداران، قصابان و کارکنان کشتارگاه ها کلاس آموزشی و ترویجی برگزار کرده ایم و در کنار این موضوع، برورشور و پوسترهای آموزشی نیز توزیع شده است.
بیماری تب کریمه کنگو نخستین بار در سال 1944 در کریمه اوکراین مشاهده شد.
این بیماری در روزهای اخیر در برخی استان های کشور مشاهده شده است.
7390*3013
خبرنگار : گیتی سیمیاری*انتشار دهنده: رضا اولادی
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.