دکتر محمدرضا مدبر روز شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: ایجاد درمان پایدار و طولانی مدت برای حفظ بیماران معتاد از لغزش و حفظ وضعیت ثابت در خلقیات و روحیات آنها و ایجاد امکان زندگی روزمره منظم و ادامه فعالیت های شغلی و روابط اجتماعی از جمله اهداف فعالیت این مراکز است.
وی گفت: پس از قریب 10سال تجربه درمان معتادان، شیوه نامه جدیدی توسط وزارت بهداشت برای درمان این بیماران منتشر و داروهای دیگری از جمله شربت متادون و تریاک و قرص بوپرنورفین نیز به پروتکل درمانی این معتادان افزوده و خدمات موازی درمان دارویی معروف به آگونیست به دلیل تشابه این داروها با مواد مخدر توسعه یافت.
مدبر خاطرنشان کرد: در حال حاضر در کنار درمان دارویی درمان های روان شناختی، روان پزشکی، روان شناسی و مدد کاری اجتماعی و استفاده از گروه های درمانی نیز در این مراکز در حال توسعه است.
وی اضافه کرد:مراکز MMTبه طور میانگین در سطح کشور برای هر 10تا 15هزار نفر از جمعیت استان ها تاسیس شده و تشکیلات آنها شامل یک پزشک به عنوان مسئول فنی و رئیس تیم درمان کننده، یک روان شناس،یک مددکار و یک پرستار مسلط به نحوه درمان دارویی و کنترل عوارض داروهای مخدر می باشد.
مدبر با بیان اینکه هر مرکز MMT می تواند حداکثر 200معتاد در حال درمان را در دو نوبت کاری چهار ساعته تحت پوشش قرار دهد، گفت: به دلیل استفاده از داروهای شبه مخدر توزیع این داروها تحت نظارت دقیق معاونت های غذا و دارو و درمان دانشگاه علوم پزشکی بوده و از طریق معاونت های غذا و دارو توزیع می شود.
وی، درباره نحوه دریافت خدمات از این مراکز نیز گفت: برای استفاده از خدمات مراکز MMT ابتدا با تشکیل پرونده در مراکز مراجعه حضوری داروی مورد نیاز توسط پزشک بر اساس نوع و میزان مورد نیاز فرد تعیین و در حضور پرستار مرکز جهت مصرف به وی داده می شود و تا زمانی که از نحوه مصرف،عوارض داروئی و میزان مصرف مورد نیاز اطمینان حاصل نشده دارویی برای مصرف در اختیار فرد قرار نمی گیرد.
مدبر ادامه داد:یکی از چالش های مهم در این زمینه آن است که اکثر معتادان کل داروی یک هفته را در خانه می خواهند استاده کنند در حالی که شیوه نامه درمانی این اجازه را نمی دهد چرا که ممکن است فرد در مصرف دارو تعلل کرده و یا آن را به کسی دیگر دهد و یا به طور ناخواسته مورد مصرف سایر اعضای خانواده قرار گیرد که موجب مسمومیت آنها خواهد شد.
مدبر اضافه کرد:همچنین این موضوع موجب می شود افرادی که به مواد مخدر مختلف اعتیاد دارند بتوانند از ماده جایگزین یا آگونیست متناسب با خود در شکل های شربت ، قرص و یا سایر آگونیست ها استفاده کنند.
وی با اشاره به اینکه مراکز درمان سوء مصرف مواد مخدر آموزش کافی درباره کنترل عوارض و کنترل مسمومیت با این مواد را دریافت کرده و داروی مناسب آن را نیز دارند،گفت: معمولا پزشکان یرای اطمینان از مصرف دارو توسط مراجعه کننده و اطمینان از عدم مصرف همزمان داروی مخدر یا لغزش و بازگشت به مصرف، از کیت های ادراری تست مواد مخدر که دقت و حساسیت فوق العاده زیادی دارند استفاده می کنند.
این مسئول یادآور شد:همچنین به تازگی کیت های سریع تشخیص ایدز در اختیار این مراکز قرار گرفته و آموزش های لازم نیز به آنها داده شده که با چهار قطره خون می توان با دقت بالایی احتمال ابتلا به ایدز را مشخص کرد.
مدبر افزود: سایر تست های بیماری های عفونی قابل انتقال از طریق سرنگ آلوده و آزمایش های کبدی برای بررسی عوارض دارویی با ارجاع به آزمایشگاه های تشخیص پزشکی انجام می شود.

**حفظ اطلاعات فرد معتاد مهم ترین مزیت مراکز MMT است
وی،گمنام بودن فرد مراجعه کننده و حفظ اطلاعات او را از جمله مزایای این مراکز ذکر کرد و گفت: امکان ایجاد دوزهای نگه دارنده و کاهش تدریجی آن برای افرادی که تمایل به ترک دائم دارند و خدمات حمایتی برای حفظ ساختار خانواده و شغل بیماران از دیگر مزایای مهم این مراکز است که موجب شده استقبال قابل توجهی از خدمات آنها وجود داشته باشد.
وی، درباره شائبه نشت داروهای مخدر از این مراکز به بازارهای سیاه نیز گفت: ضمن آنکه نمی توان این موضوع را کاملا تکذیب کرد اما معمولا در استان هایی که نظارت کافی و مستمر بر عملکرد این مراکز وجود دارد این مساله نمی تواند موجب تامین بازار سیاه مواد مخدر شود.
این مسئول با بیان اینکه اگر مرکزی خدمات کافی به بیمار خود ارائه و تعرفه تعیین شده را دریافت کند نیازی به فروش داروی آگونیست در بازار سیاه نخواهد داشت،یادآور شد: با این حال ممکن است برخی بیماران از دوزهای بالاتری که درخواست می کنند با مصرف کمتر، مقداری از داروی خود را در اختیار بازار سیاه قرار دهند.
مدبر با اشاره به برخی ابهامات و سوالات درباره عدم درمان کامل معتادان پس از مراجعه به این مراکز نیز گفت:باید یادآوری شود که هدف از تاسیس این مراکز کاهش آسیب و تامین نگه دارنده برای بیماران است و بیشتر معتادان تحت پوشش این طرح مدت های طولانی به مصرف آگونیست می پردازند بدون اینکه بازگشت به مصرف مواد مخدر داشته باشند.
وی ادامه داد: این مراکز برای درمان سرپایی معتادان است اما اعتیاد در برخی معتادان به قدری پیش رفته که به تنهایی درمان دارویی کافی نیست و باید در مراکز و کمپ های ترک مواد مخدر که مدت اقامت در آنها معمولا از 21روز تا 3 ماه است بستری و فرایند درمانی اعم از سم زدائی، رفتاردرمانی و آموزش های مورد نیاز برای آنها صورت گیرد.
بر اساس آخرین آمارها حدود 12هزار معتاد در قزوین از خدمات مراکز درمان نگه دارنده با متادون استفاده کرده اند.
هم اکنون علاوه بر 110مرکز درمان سوء درمان مواد مخدر با متادون ، 22 کمپ ترک اعتیاد با مجوز سازمان بهزیستی و دانشگاه علوم پزشکی در قزوین فعالیت می کنند.
7388*3013
خبرنگار: پریسا نوروزی**انتشار دهنده: رضا اولادی
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.