به گزارش ایرنا، حمید پویا روز یکشنبه در نشست شورای حفاظت از منابع آب استان قزوین، ساماندهی چاه ها و مدیریت مصرف آنها را در کاهش فرونشست دشت قزوین مفید دانست و افزود: 300 دشت کشور در معرض فرونشست قرار دارند که بر اثر پدیده هایی چون حرکات آرام پوسته های زمین،خروج گدازه ها،برداشت های بی رویه به 2 شکل فروچاله و فرونشست ناحیه ای خود را نشان داده که این موارد در استان قزوین نیز قابل مشاهده هستند.
وی با اشاره به آخرین فرونشست مشاهده شده زمین در استان در روستای زلیخای شهرستان بوئین زهرا،ادامه داد: با این وجود با مدیریت 2 هزار و 300 حلقه چاه آب روند فرونشست خاک در استان کاهش یافته است.
پویا با بیان اینکه 2 هزار و 600 حلقه چاه مجاز در استان وجود دارد،افزود: با اقدام های انجام شده تاکنون یک هزار و 600 حلقه چاه استان به کنتور مجهز شده اند و برای نصب کنتور یک هزار حلقه چاه دیگر نیز تا پایان سال جاری در صورت تامین اعتبار اقدام خواهد شد.
رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان قزوین نیز در ادامه این نشست گفت: فرونشست زمین و دشت ها در سطح ملی و استانی در یک بازه زمانی 60 ساله اتفاق افتاده است و نمی توان با برنامه ای مقطعی و بدون بررسی تمامی جوانب کار برای همه کشاورزان و روستائیان تصمیم گیری کرد.
علی اکبر متقی فر ادامه داد: باید با برنامه ریزی و اقدام جامع و در نظر گرفتن اقتصاد و معیشت 84 هزار بهره بردار کشاورزی استان قزوین در این خصوص عمل کرد و با نظارت دقیق و روش های اصولی کشت گندم،جو و ذرت را به جای کشت های پرمصرف مانند هندوانه و خربزه جایگزین نمود.
در ادامه این نشست مدیر کل منابع طبیعی و آبخیزداری،فرمانداران و رئیس کل دادگستری استان در خصوص موانع و راهکاری مدیریت منابع آب استان قزوین و پیشگیری از فرونشست دشت ها به بحث و تبادل نظر پرداختند.
براساس آخرین گزارش های دریافتی بحران کم آبی به شکل جدی دشت های قزوین را در معرض تهدید قرار داده و امروزه یکی از توابع آن به عنوان فرونشست در دشت های استان قابل مشاهده است.
6101*3013
خبرنگار: هادی درزی رامندی**انتشار دهنده: رضا اولادی
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.