به گزارش ایرنا،محمد مصطفوی روز دوشنبه در همایش هدایت تحصیلی مناطق قطب پنج کشوری که در قزوین برگزار شد،افزود: هدف اصلی از راه اندازی سامانه هدایت تحصیلی که از سال جاری انجام شده توزیع متوازن در رشته های تحصیلی دوره متوسطه دوم است.
وی،هدایت تحصیلی را یک فرایند منسجم برای هدایت دانش آموزان به رشته تحصیلی متناسب با استعداد و علاقه و توانایی ها ذکر کرد و افزود: دانش آموز باید دغدغه انتخاب رشته داشته باشد چرا که وجود دغدغه در باعث می شود تا انتخاب رشته تحصیلی با دقت و توجه خاصی صورت بگیرد.
مصطفوی با بیان اینکه هدایت تحصیلی در سال جاری مبتنی بر عملکرد تحصیلی دانش آموزان است،بر توجه دقیق والدین به موضوع هدایت تحصیلی فرزندان تاکید کرد و ادامه داد: فرم هدایت تحصیلی از 15 تیر ماه برای دانش آموزان صادر خواهد شد.
وی، سوم خرداد را مهلت نهایی تایید اطلاعات وارد شده در سامانه هدایت تحصیلی از سوی دانش آموزان اعلام کرد و افزود: شناساندن استعداد، توانایی، علاقه و ویژگی های شخصیتی دانش آموزان و کمک به انتخاب آگاهانه رشته تحصیلی و سیر آینده شغلی حرفه ای دانش آموزان و نیز کمک به هدایت متوازن دانش آموزان به شاخه ها و رشته های تحصیلی از اهداف راه اندازی سامانه هدایت تحصیلی است.
مدیرکل آموزش و پرورش استان قزوین نیز در ادامه این همایش گفت: آموزش و پرورش در سال های گذشته با چالش های زیادی رو به رو شد که هدایت تحصیلی یکی از آنها بود.
سالار قاسمی، ارزشیابی توصیفی در دوره ابتدایی را سنگ بنای این مقوله دانست و افزود: اگر ارزیابی توصیفی در دوره ابتدایی به خوبی عمل شود، مقدمه های هدایت تحصیلی درست در دوره متوسطه نیز فراهم خواهد شد.
وی، طرح شهاب (شناسایی استعدادهای برتر) در دوره ابتدایی را یکی برنامه های مفید برای هدایت تحصیلی دانش آموزان ذکر کرد و گفت: این طرح با هدف شناسایی دانش آموزان نخبه و ایجاد بستر و زمینه شکوفایی استعدادهای آنان در حال اجرا است و می تواند فرصت بسیار خوبی برای کشف علاقه و استعداد دانش آموزان در مسیر انتخاب رشته و شغل آینده آنها باشد.
قاسمی اضافه کرد: بسیاری از دانش آموزان ما در پایه نهم به علاقه و استعداد خود واقف نیستند و باید با هدایت درست آنها زمینه انتخاب آگاهانه و عالمانه را برایشان فراهم کنیم تا در آینده دچار پشیمانی نشوند.
مدیرکل آموزش و پرورش استان قزوین بر توسعه متوازن رشته های تحصیلی در مدارس تاکید کرد و در پایان گفت: هدایت تحصیلی نمی تواند کاملا اختیاری باشد بلکه فرایندی است که در آن عوامل بسیاری در کنار علاقه دانش آموز دخیل می باشند.
همایش هدایت تحصیلی مناطق قطب پنج کشوری با شرکت مسئولان و کارشناسان استان های آذربایجان شرقی،آذربایجان غربی، اردبیل، زنجان، گیلان و قزوین به میزبانی استان قزوین برگزار شد.
7388*3013
خبرنگار:پریسا نوروزی**انتشار دهنده: رضا اولادی
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.