به گزارش ایرنا، فریدون همتی که روز چهارشنبه در نهمین همایش کاربران چشمه نور ایران در دانشگاه آزاد اسلامی استان قزوین سخن میگفت،افزود: پس از استقرار نظام جمهوری اسلامی در کشور به ویژه در دولت تدبیر و امید تلاش های زیادی برای ارتقای علم و دانش صورت گرفته است که ماحصل آنرا در طرح های بزرگ علمی و فناوری مشاهده می کنیم.
وی اظهار کرد: طرح چشمه نور ایران نیز یکی از این طرح ها است که می تواند به شتاب علمی در کشور کمک زیادی کند.
استاندار قزوین با بیان اینکه اقتدار هر کشور به وضعیت علم و پیشرفت و فناوری در آن وابسته است، ادامه داد: امروزه تعامل سازنده و منطقی با کشورهای جهان برای انتقال تجربیات علمی با یکدیگر نقش بسیار مهمی در رشد و ارتقای جایگاه کشورها خواهد داشت که به این مهم در دولت تدبیر و امید به خوبی توجه شد.
وی در ادامه با اشاره به ظرفیت ها و استعدادهای استان قزوین از آب و هوا گرفته تا نیروی انسانی و نزدیکی به پایتخت تا وجود مراکز علمی و دانشگاهی بزرگ و متعدد در کنار طرح ها و واحدهای بزرگ صنعتی و کشاورزی، افزود: از این رو استان قزوین آمادگی لازم را برای استقرار مرکز چشمه نور ایران را دارد.
این مسئول تاکید کرد: برای تسریع در روند استقرار و راه اندازی این طرح با استفاده از اعتبارات سفر رئیس جمهوری به استان هرگونه حمایت لازم را به عمل خواهیم آورد.
در طرح چشمه نور ایران (شتابگر ملی)، تشعشعات مختلف هسته ای که دارای کاربردهای علمی متعدد هستند برای انجام طرح های تحقیقاتی، علمی و اکتشافات توسط دانشمندان و متخصصان در حوزه های مختلف مورد استفاده قرار می گیرند.
این طرح ملی با هدف رسیدن به پرتوهای نوری بسیار درخشنده (میلیاردها برابر درخشنده تر از نور خورشید) که راه را برای انجام آزمایش های دقیق در رشته های مختلف هموار می سازد، ساخته می شود.
این طرح که یک آزمایشگاه بزرگ علمی محسوب می شود، در حوزه های مختلف علمی از جمله پزشکی، فیزیک، شیمی، الکترونیک، داروسازی و کشاورزی دارای کاربرد خواهد بود.
برای ساخت این مرکز که یکی از بزرگترین طرح های علمی کشور و خاورمیانه محسوب می شود، 10 سال زمان پیش بینی شده است و به 10 هزار میلیارد ریال اعتبار نیاز است.
6101*3013
خبرنگار درزی رامندی**انتشار دهنده: رضا اولادی
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.